Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa grejjer i New York

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-26 10:41

1: Är det någon som kan tipsa om en bra fotoaffär i New York?
Har sett att det är nästan halva priset på grejjerna där.
Ex: D2H för 3122$, D100 för 1499$, D1x för 3899$. (dollar kurs 7,50...)

2: Är det någon som råkat ut för service problem på liknande inköp?

3: Bästa stället för en Cohiba och en Long island ice tee?

  • Medlem
  • 2003-11-26 12:43

Det jag kan tipsa om är en dålig affär!!!
Pcvideoonline.com eller Barnetts på 5:th avenyn. Ni kan läsa om dom här:
http://www.resellerratings.com/seller2324-p1.html

Tänk på att dom har ca. 8,5% skatt på priserna på internet!!

Jag var in på B&H Photovideo på Manhattan och kikade, det var som en tomteverkstad (häftig affär med mycket i lager). Där skulle jag nog ha handlat.

Senast redigerat 2003-11-27 09:28

Kan inte svara på 1 eller 2, men jag kan upplysa dig att Cohiba-cigarrer är bannlysta i USA på grund av handelsblockaden med Kuba.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-26 18:10

Och jag kan tillägga att "alla" (jag) röker Cohiba-cigarrer så fort dom/jag får chansen.

Det är B&H som gäller på Manhattan!

www.bhphotovideo.com

Kolla alltid vilka garantivillkor som gäller. En del prylar har världsgaranti (vilket blir samma som om du köper det i sverige) medan en del bara täcks inom USA typ, vilket innebär att du kan få skicka tillbaka det dit i händelse av problem alternativt betala dyra pengar för service.

Tips är att kolla många och långa diskussioner på www.fotosidan.se

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-11-26 18:57

Det finns en uppsjö av bra fotoaffärer i New York förutsatt att man är bosatt där.
Vid köp, kontrollera att kameran inte har några döda pixlar, att det verkligen är den modell som du funderat på. Oavsett vad du nu köper räkna inte med att du blir uppbackad i Sverige om det händer något oförutsett, den Svenska generalagentan är inte det minsta intresserad, även om du har fått sk världsgaranti.Kameran förpassas till den övre hyllan och du får räkna med lång rep. tid. I USA säljs kameran oftast med inhemsk garanti vilket medför att du får sända över kameran till afffären om något går på tok .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-26 19:39

Passa dig för alla små obskyra elektronikaffärer det finns en uppsjö av över hela Manhattan. Även den mest försiktige kan bli blåst hos dem. De har ett system av säljare som kan ALLA knep vad gäller att sälja på turister grejjer till överpris.

Gå hellre till lite större etablerade butiker typ B&H.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Och jag kan tillägga att "alla" (jag) röker Cohiba-cigarrer så fort dom/jag får chansen.

Varför inte stödja Kuba lite

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mats Björnström
Kan inte svara på 1 eller 2, men jag kan upplysa dig att Cohiba-cigarrer är bannlysta i USA på grund av handelsblockaden med Kuba.

Komplettering till ovanstående

Anwer Bati: "En bok om Cigarrer"

Sid 77:

"Hos några cigarrhandlare i USA går det att hitta "Cohibacigarrer" som tillverkats i Dominikanska republiken. De har inget gemensamt med dem som beskrivits ovan, utan är bara följden av ett förslaget drag av General Cigar, som registrerade varumärket i USA i början av 1980-talet."

Så man får väl säga att Cohibacigarrer går inte att köpa i USA men väl cigarrer med namnet Cohiba!?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-27 11:05

J&R

Bra priser, pålitliga och sjukt stort utbud.

Citat:

Skrevs ursprungligen av olow
J&R

Bra priser, pålitliga och sjukt stort utbud.

Hm, schyst!
Ungefär 5 045 kr får man ge för en Nikon CoolPix 5400 som jag har hittat för 7 800 kr som billigast här i Sverige.

Hur stor är risken att en tullare tar en titt på försändelsen och kräver att man ska betala moms för den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-28 17:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
Hur stor är risken att en tullare tar en titt på försändelsen och kräver att man ska betala moms för den?

Tyvärr stor för att inte säga oundviklig.

De flesta företagen shippar med FedEx, UPS eller liknande och alla de paketen hamnar hos tullen per automatik.

Om du inte lyckas få tex J&R att skicka paketet som gåva så får du nog räkna med moms, tull på momsen, tull på frakten och andra sköna avgifter.

Köp en biljett till NY t o r och passa på att shoppa andra varor till fyndpriser så har du snabbt "tjänat" in biljetten och fått en nice semester på köpet - glöm dock inte bort att använda grejjerna på plats, du vill väl inte smuggla

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 02:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av olow
glöm dock inte bort att använda grejjerna på plats, du vill väl inte smuggla

Vad syftar du på för regel här, Olow?
Att beg varor får plockas in fritt - oavsett värde eller ålder?

Jag har själv hört detta presenteras för mig och ibland därför använt mig av den praxisen, men jag är inte säker på att det stämmer, för det vore en rätt viktig regel att ha koll på!
Har du nån hänvisning till en sådan regel eller är det nåt du också bara "har hört"...?

  • Medlem
  • 2003-11-29 17:05

Jag köpte min Canon 300D kit + 2st objektiv 28-135 IS , 70-300 IS för $1800 det är en stor skillnad om skulle köpa dom i Sverige

Det tråkiga är att Nikon betraktar handel i USA som "grå marknad" och lämnar därmed inte garanti på kameran i Sverige. Skulle något hända måste man skicka den hela vägen tillbaka till USA och "bråka" med en amerikansk leverantör.

Hey Guys,

vakna upp..! Vi bor *fortfarande* i Storebror-land!

Du får pröjsa skjortan i införselavgifter *också* på tokslitna (åxå för ett snok-jack) gamla beg.-grejor. Att ticka i "GIFT" på CN 22 stickern hjälper inte heller. Svenska tullen gör sin egen, suveräna bedömning om det är en present eller inte. Och kan du tänka - dom tycker inte att de' e' de'..!

Du får, på även en liten beg. små-grunka, bella:

* Tull (12 %..!)
* Moms (25 %..!)
* Expeditionsavgift (SEK 50.00)
* Moms på expeditionsavgift

Skatt på skatt, som förr. Vem sa' att de' blitt (nysvenska!) lättare å andas, här..? (Sorry, Pal. Dom här pengarna går inte till äldrevården. De' ser'ru om du payar Grampa en visit...)

OK, OK, kliver av tvål-kartongen nu...

1
Bevaka tråden