Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppriktigt less på allt gnäll...

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

På denna eminenta hållplats för Macanvändare har det börjat gnällas och grinas alldeles för mycket på senaste tiden. Och jag kan inte förstå varför.

Det finns personer på denna site som bara är här för att...jag har faktiskt ingen aning varför dom är här, men dom är här. Allt dom gör är att publicera artiklar på hur "PC:n krossar Macen", och beskriver också själva hur överlägsna PC:ns hårdvara är Macens. Vissa till och med är helt övertygade att Windows är lika stabilt och enkelt att använda som Macens OS.

Jag tappar gaisten då jag dag efter dag måste läsa allt gnäll och allas förtappade argument om att Macen håller på att dö ut. Macens vara eller icke vara har varit på tapeten sedan början av 90-talet, nä, sedan början av 80-talet, och vareviga gång så har Apple visat att dom inte tänkt dö ut förrän världen går under.

Jag vill inget med detta inlägg, förutom kanske på ett eller annat sätt visa att det finns personer på denna site som är helt övertygade om att Macen inte kommer dö ut, Macen är rolig att använda, Macen är lite dyr men det man får för de extra slantarna är alldels tillräckligt för att INTE gnälla om det.

Många här riskerar att falla för vissa personers eviga gnällande. Till er andra: Det är en minoritet här som gnäller, men de gör det konstant, därför upplevs det som om det är många.

Mitt råd är: Tryck på Back-knappen nästa gång ni ser ett inlägg av sorten jag nämnde tidigare i detta inlägg. Hell, tryck på Back-knappen nu ifall ni tycker jag snackar gojja. Lägg inte in nått jäkla test här om att det är "bevisat" att Macen suger. Då tappar jag den lilla gnutta tålamod som finns kvar idag...

[ 16 Januari 2003, 13:51: Meddelandet ändrat av: Daniel Eriksson ]

• Oregistrerad
  • 2003-01-16 14:09

Håller med!

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-01-16 14:12

Så sant, så sant.

Baksidan med att leva i en demokrati, man måste aceptera/respektera andra människors åsikter. Eller ska vi börja slänga ut dom från 99mac bara för att dom inte tycker dom vi???

• Oregistrerad
  • 2003-01-16 14:26

Slänga ut skall man väl inte göra, men Daniel Eriksson gör alldeles rätt i att uppmärksamma folk på situationen. Tummen upp för 99mac i största allmänhet!

jag ser dom diskussionerna som en naturligt del i ett dator relaterat forum. Testerna finns ju i verkligheten, det är därför man resonerar. Allt detta håller ju liv i trådarna och gör livet spännande. Tänk om om det inte vore så? vad tråkigt det skulle bli va?!

sådär ja, nu har jag tyckt igen....:-)

Jag brukar bara skaka på axlarna när jag ser ett sådant "PC knäcker Mac" inlägg.....
Jag använder Mac för att jag tycker att det är den bästa plattformen för det arbete jag utför.
Sedan kan vem som helst pracka på mig hur mycket fakta, tester och glåpord somhelst, jag bryr mig inte, jag har gjort mitt val.

[ 16 Januari 2003, 14:59: Meddelandet ändrat av: Fleno ]

Pc knäcker Mac diskussioner betackar jag mig för, de är inte konstruktiva och förstör bara för folk. Men diskussioner när det gäller Apple, deras prispolitik, Macens prestanda generellt m.m. så tycker jag att det är intressant att diskutera. Att jag är av åsikten att Apple kan bättre är nog de flesta frekventa besökare medvetna om.

Jag vet också att det finns många som både håller med och inte kan dela mitt synsätt. Men det viktiga i alla diskussioner när man pratar om Apple, Mac och framtiden (eftersom de oftast brukar handla om det) så måste man kunna diskutera öppenhjärtigt och också med argumenten: "PC har bättre prestanda än Mac".

Däremot håller jag med dig helt och fullt Daniel (som oftast) att det inte är någon med meningslöst gnäll bara för att Macen är segare än PC. Så har det varit länge, mycket länge och det kommer antagligen inte att bli bättre.

Har man något att kritisera: VAR KONSTRUKTIV. Försök se flera perspektiv och framhåll gärna hur ni själva tycker, men gnäll inte bara för få gnälla lite. Vi alla är här för att lära oss något och för att få stöta och blöta Macen. Det gör man inte genom att undvika vårat favoritämne: Macen som verktyg, utan genom att just diskutera det. Men jag håller med Daniel: gnäll inte

Ifall man är osäker i sitt val av plattform kan jag tänka mig att man stör sig..

Jag håller med Fleno för övrigt,
Jag bryr mig inte om andra tvingar sig själv att sitta och mecka med windows, jag har valt mac och det är jag nöjd med. Ingen tester i världen kan få mig att ändra mig

• Medlem
  • 2003-01-16 15:16
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Sundevall:
Ifall man är osäker i sitt val av plattform kan jag tänka mig att man stör sig..

Jag håller med Fleno för övrigt,
Jag bryr mig inte om andra tvingar sig själv att sitta och mecka med windows, jag har valt mac och det är jag nöjd med. Ingen tester i världen kan få mig att ändra mig

I stort sätt alla macanvändare har ju valt mac istället för Pc, men det är ytterst få pc-nissar som gjort ett medvetet val...

Varför har vi valt mac, är det därför att vi är ett gäng hjärndöda bondläppar som inte fattar bättre??

Det finns 3 St här som tror att det föhåller sig så... behöver inte nämna namnen...

Jag tycker PC vs Mac-diskussioner är allmänt trista. Jag har ingen lust att byta till PC i nuläget. Och trots att min 466 mhz G4 börjar bli till åren kommen funkar det utmärkt till det jag använder datorn till. Visst skulle det vara roligt om WC3 flöt bättre, men samtidigt är det inte spel jag har datorn till. Jag surfar, ordbehandlar och trixar med musik och film.

Om man tycker att man hellre vill ha en PC så tycker jag man ska köpa en utan att gnälla på Apple. Det är väl inte konstigare än så? Om man sedan känner för mac OS X så får man köpa en Mac istället. I grund och botten handlar inte prestandan om hur resultatet blir. I vissa sammanhang kan den dock påverka hur lång tid ett arbete eller projekt på datorn tar. Man kanske behöver lära sig ett nytt program, datorn kan strula och lägre mhz kan göra att en uppgift tar längre tid. Om det sedan handlar om 1 timme eller 1 1/2 för att rendera en film spelar inte lika stor roll som förarbetet och själva fotograferingen i förhållande till det slutgiltiga resultatet för ta ett exempel.

Ni som hellre vill ha en PC ? köp en! Det hade jag gjort om jag ville ha en.

/Ola

Jag har gjort ett medvetet val. Jag har lagt ut så mycket pengar på min dator att det hade räckt till 5 wintelburkar. Varför gör jag det? Därför att jag tycker att macen är överlägsen.

Jag är ingen M$-hatare, att se dem som fienden tycker jag är barnsligt. M$ har gjort mycket för Apple.

Detta forumet är en kunskapskälla utan liknelse och jag är glad att den finns. Men på sistone gnälls det något otroligt här på macen. Kritik som kommer från mac-ägare själva är helt berättigad och det finns en del saker som inte heller jag anser att Apple sköter på rätt sätt.

Vad som stör mig är de som gnäller för att det måste gnällas. Det är rätt uppenbart att dessa inte har särskilt stor efarenhet (ofta ingen) av macen och att den av någon konstig anledning måste vara sämre än wintel-sidan i allt, strunt samma vad.

Detta är ett fritt land och här får man säga vad man vill men vad tjänar sådana inlägg till, förutom att skapa dålig stämning?

Vad får alla gnällspikar ut av detta forumet?

//Sur idag...

Hmm.. Jag tror det är så att många av dom som gnäller här på 99mac är personer som inte är helt säkra på sin sak, vi måste komma ihåg att många som kör mac, och många som är här är helt omringade av pc maskiner, och då även personer som försöker sänka mac till varje pris.

Kan det vara så att dom skriver sina kamraters negativiteter här bara för att få svar på varför mac är bäst (brukar sluta så) för att ha något att argumentera tillbacks till sina kamrater ?

Skaffa goda argumet, if you will ?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: DaSnow:
Hmm.. Jag tror det är så att många av dom som gnäller här på 99mac är personer som inte är helt säkra på sin sak, vi måste komma ihåg att många som kör mac, och många som är här är helt omringade av pc maskiner, och då även personer som försöker sänka mac till varje pris.

Kan det vara så att dom skriver sina kamraters negativiteter här bara för att få svar på varför mac är bäst (brukar sluta så) för att ha något att argumentera tillbacks till sina kamrater ?

Skaffa goda argumet, if you will ?

Nja, det tror jag inte. Om man läser med vilket engagemang "gnällspikarna" argumenterar så märker man mycket snabbt att det inte bara är "vidarebefodrat gnäll". Det är något som de själva anser, annars skulle de inte klanka ned på detta forums huvudperson så hårdnackat.

Jag håller med Daniel. Kände stor glädje att delta på 99mac till en början men entusiasmen naggas i kanten av allt PC-tramsande.

Om man är med i en Volvo-klubb så vill man inte att det står folk från SAAB-klubben å hänger utanför och ropar skällsord när man träffas. Till slut tröttnar man å slutar gå på mötena.

Det är ju trevligare för alla parter om man snackar Mac här och PC på ett PC-forum. Sen ska man naturligtvis inte stoppa huvudet i sanden men det tycker jag inte historien visar att vi gör heller.

I sambandet "inte snacka kungahus för det är politik" men däremot stå ut med tonårstramsiga prestandadiskussioner så är det ibland svårt att hitta rätt här på forumet. Man kanske börjar bli för gammal...

jag läser PC v.s mac diskussioner, har sällan deltagit, men jag anser att det är en källa till kunskap om man får för höra 2 sidor av saken. Jag äger inte en PC. så enkelt är det. har aldrig reflekterat över att kalla det gnäll.. i sådana fall är hela den tråden en gnäll tråd över gnäll trådar? antinger deltar man konstruktuvt i gnäll tråden eller hoppar man över dom.
alt 2 , - förbjud gnälltrådar fungerar ju ändå inte.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: j skaneby:
jag läser PC v.s mac diskussioner, har sällan deltagit, men jag anser att det är en källa till kunskap om man får för höra 2 sidor av saken. Jag äger inte en PC. så enkelt är det. har aldrig reflekterat över att kalla det gnäll.. i sådana fall är hela den tråden en gnäll tråd över gnäll trådar? antinger deltar man konstruktuvt i gnäll tråden eller hoppar man över dom.
alt 2 , - förbjud gnälltrådar fungerar ju ändå inte.

Konstruktiva diskussioner som visar på fördelar och nackdelar med macen som plattform är välkommet. Men problemet är när några (få) personer går in för att göra en enda sak: provocera till max.

Det har varit några sådana här som i princip dödat alla vettiga diskussioner. För det som sägs är för osant/idiotiskt/ogrundat för att vi andra ska kunna låta det gå osagt förbi.

Det är ofta personer som har dålig kunskap om mac och (faktiskt) rätt kass kunskap om PC också. Men de har grundinställningen att vi macanvändare är lurade och alla argument om macens fördelar bara är lögner vi intalat oss själva. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att påverka dessa personers åsikter hur välgrundade och kunniga svar man än ger dem.

Det är synd när sådana personer förstör något som skulle kunna vara vettiga diskussioner. Bland det intressantaste är ju att höra vad folk ute i arbetslivet har för praktiska erfarenheter av skillnaderna mellan mac och pc. Men sådana saker trillar bort bland alla mac vs. pc-diskussioner på dagisnivå.

Jag tror att de flesta mac-ägare har erfarenhet från PC-världen och kanske även äger en PC, medan PC-nissar aldrig kan äga en Mac?

När jag gick in på en topic med rubriken
"Diskussion: Uppriktigt less på allt gnäll... "
så fick jag inte vad väntat mig, det var någon som menade på att den var trött på allt gnäll från pc-anhängare. Jag hade uppriktigt väntat mig att det var någon som var trött på det eviga gnället från många som använder Mac. För en grupp med större mindervärdeskomplex är svår att hitta, det är tjat och gnäll hela tiden om hur förfördelade man är och hur illvillig den "andra sidan" är. Ett rikt förråd av Konspirationsteorier är något som utmärker många fundamentalistiska grupper och även delar av mac-communityn.

Hårdvarumässigt lämnar macen en del att önska i dagsläget och Apple som företag har agerat besynnerligt i vissa frågor, det borde inte vara särkilt kontroversiellt att hävda. Jag gick in på macoteket och tittade på vad G4:an innehåller om man köper en idag (det var några år sedan jag köpte min). Jag och ser till min förvåning att när man betalar 31.000:- exklusive skärm så får man en dator fylld med budgetdelar som tex en 80Gb hårddisk och ett Radeon 9000 grafikkort, dessa delar kostar runt tusenlappen styck idag. När vi har klarat av så centrala delar som grafikkort och hårddisk så är vi alltså nere på 29.000. Det tycker jag är sådär.

Ljudproblemen som mac har haft länge, tom min modesta G4 400Mhz (eller var det 450?) väsnas mer än vad jag skulle önska. Detta beror tydligen att man även använt budgetdelar inuti datorn i form av de hemska deltafläktarna eller "screamers" som de också kallas. Alla som vet något om att kyla en dator skyr dem som pesten. Dessutom verkar själva uppbyggnaden av datorn, tex i den nya G4:an försvåra effektiv kylning. Nåväl

Hade jag inte haft min Mac hade jag behövt strula och kanske inte fått lika mycket gjort och hade jag inte haft min pc hade jag inte haft lika roligt. Det är bara datorer

Bästa sättet att slippa läsa inläggen är väl att göra som man brukar i internetsammanhang: Låt bli att mata trollen! Om någon kläcker ur sig att Mac suger och PC äger i ett Macforum märk väl, så har man ju bara ett syfte, att "trolla" (göra folk upprörda, framkalla reaktioner). Så om vi kunde sluta bemöta de uppenbart korkade inläggen så kanske vi skulle korta ner många av debatterna betydligt då trollen förhoppningsvis siktar in sig på andra webbforum.

Eller så lurar vi dem till nästa 99Mac-pub och spöar skiten ur dem...

/Ola

• Oregistrerad
  • 2003-01-16 21:29

Hur många här kör både Pc & Mac ?

Jag använder både PC och Mac.
Tyvärr får jag väl säga, hade gärna varit "PC-fri".

• Oregistrerad
  • 2003-01-16 22:01
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: dp:

Jag kör både och + linux, om pc nu är samma sak som windows.

För egen del kör jag bara pc, men är väldigt intresserad av att köpa en mac. Det enda som har hindrat mig är ekonomin. Personligen så har jag ganska svårt för mac-pc krigen. En gång var jag väl en ganska fanatisk Amiga-anhängare, men med ålderns rätt så har jag fått allt svårare att hetsa upp mig över om den eller den datorn är bäst.

Kör både Linux och Windows xp på mina bägge pc-datorer, och kan se både för och nackdelarna med bägge operativsystemen. Anledningen till att jag vill köpa mac är så enkel att jag tycker att Mac os X verkar vara den perfekta (eller bästa i alla fall

) kombinationen av ett os med bra gui, och Unix.

Att jag hamnade här på 99mac.com var bara av en slump när jag satt och letade efter svenska mac-sajter. Nu är jag här ofta, och tycker det är en härlig stämning på forumen. I stort sett tycker jag att jag känner mig mer hemma bland mac-anhängarna här, än vad jag gör på typiska pc-sajter.

Hälsningar från en blivande (snart hoppas jag ) Mac ägare!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Sundevall:
Jag använder både PC och Mac.
Tyvärr får jag väl säga, hade gärna varit "PC-fri".

använder alltid hemma en MAC
men på alla jobb är det nästan bara PC Tyvärr

mvh

Kör både och – och tänker fortsätta med det.

Diskussioner om Apples problem (enligt många) att få fram datorer med snabbare processorer nyttigt. Även att jämföra Mac OS X och Windows XP är också intressant.

Tycker du inte diskussionerna är intressanta så hoppa över dem. Är det bra trådar, utan pajkastning och personangrepp, så kan det vara intressant läsning. Även för den mest hängivna Mac-fanatikern.

Tycker ni att diskussionerna går överstyr så hör av er till oss Gurus så kikar vi på det.

/c, guru allmänt

PS. Jag kör själv Mac OS X och Windows 2000. DS.

Jag kan förstå Daniel, som engagerad medlem av 99mac att det är jobbigt med "gnäll". Själv tycker jag att det är ganska kul att läsa de ständiga "krigen". Det är kul att vissa PC-användare finner det så outhärdligt att vi använder en annan typ av dator. Jag kan inte fatta att de hatar oss som har valt Mac så mycket, men det är roande. Det tycker jag i varje fall.

Mac har helt klart en viss magi och det finns en särskild anda och lätt elegans hos Macen. Ibland glömmer man det, men när man läser något konstigt "hatinlägg" så minns man varför man älskar sin Mac. Egentligen borde man tacka alla som attackerar macen, bättre reklam finns inte. Hade de haft rätt hade de inte behövt känna sig så hotade av att det finns någonting annat än Windows. Hade Macen varit irrelavant och ett dåligt val hade folk inte behövt bli upprörda över den. Att de blir det är ett kvalitetstecken!

Vem blir upprörd över videoformatet BetaMax för att det finns VHS?

• Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2003-01-16 23:37
Citat:

quote: Skapades ursprungligen av: dp:

Jag kör PC på jobbet (NT4 och Win2000) och det funkar bra , men hemma är det Macen som gäller... det börjar bli dags att byta upp mig till en ny, (sitter och funderar på vad jag ska ha och hur jag ska finasiera det hela )

Med lite tur blir det nog av i år iaf...

Det bästa med macen är vi! Apple har ett av världens starkaste varumärken med en extremt lojal kundkrets. Här ligger värdet för Apple och det är därför som vi, om än med visst knot, betalar ett högre pris. Vi är en stark grupp kring en betydelsefull men trots allt marginell produkt som vi tror på!

Visst är det trist att läsa belackarnas inlägg och visst har de rätt ibland, men glädjen då och då är större, annars hade vi också suttit med en PC i sjön.

Bevaka tråden