Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Finns det någon liten juste och snygg lathund för såna nybörjare som tex jag själv (har haft macen (min första dator) i snart en månad. gratulera mig!!).
Alltså en enkel översikt över vanliga snabbkommandon som äppel-X, äppel-C och äppel-V etc, osv, mm samt annat!
De där "äpple-yadyada" brukar stå i menyer etc. - sen finns mer info i 'Hjälp' (varning! långsam).
Resten snappar man upp i förbifarten och de som inte var bra glömmer man
Jag underskattade hjälp-funktionen i många år, tills jag en gång under Mac OS 9-tiden fick för mig att springa igenom hela hjälp-avsnittet och lärde mig en massa nya smurfiga kommandon.
Rekommenderas varmt!
Det var någon här på 99mac som gjorde just en lathund
för sina elever för ett tag sedan. Den var bra för
newbies. Minns dock inte vem det var, men han lade
ut den här för allmän beskådan....
äppelhjälpen är det segaste som finns näst efter iPhoto. Det är ytterst sällan jag ids dra igång åbäket och varje gång jag gör det av misstag blir jag gramse. Dessutom innehåller den inte alls lika mycket man behöver veta som den gjorde i OS9. Är den lika seg i 10.3?
Ofta använda kommandon i mitt hus är äpple+h, alt+äpple+h och alt+äpple+eject.
Skrevs ursprungligen av estenell Welcome to the club!:)
Du kommer nog gilla Äpple + Shift + 3
(plåtar skrivbordet) och
Äpple + Shift + 4 (plåtar den utvalda delen av skrivbordet)
Apple+shift+4 sen mellanslag (plåtar en ikon eller ett öppet fönster, testa)
Appropå kortkommandon, har en extern firewire-disk som man matar ut med command+e. Har för mig att jag sett ett kortkommando för att mounta den igen utan att behöva fysiskt plugga ur och plugga in kabeln igen. Någon som vet?
Skrevs ursprungligen av Andersson Apple+shift+4 sen mellanslag (plåtar en ikon eller ett öppet fönster, testa)
Oh, nu slipper man köra Snapz Pro för fönstershots. Dessutom, håll nere Ctrl när kameran dyker upp så hamnar bilden i RAM. Bara att klistra in i Photoshop t ex.
Skrevs ursprungligen av mrkz Oh, nu slipper man köra Snapz Pro för fönstershots. Dessutom, håll nere Ctrl när kameran dyker upp så hamnar bilden i RAM. Bara att klistra in i Photoshop t ex.
hårkorset är ju en gammal hederlig funktion, minst från os9. Ctrl måste jag testa. Den funktionen har jag saknat utan aatt ha formulerat den.
edit: jag läste fel. Det var visst fönstershots det handlade om...
Niklas Frykholm på Umeå universitet gjorde en lathund för OS 9, en del av det funkar ju fortfarande i OS X. Minns inte adressen. Någon som vet det och om den är uppdaterad?