Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 stör mixerbord?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En kund kom in i butiken idag och frågade mig om jag visste om det är ett känt problem att G5:an stör mixerbord som de kopplats in i. Något sådant har jag inte hört, men kunden berättade att en kollega i ljudsvängen påstår detta.

Vad säger expertisen här? Ligger det något i påståendet?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 19:46

På intet sätt expert - har ju ingen G5 och sysslar ju inte med ljud - utan bara utifrån hearsay :
(Stod en "jon-artikel" på igd nyss oxå)

Det verkar som om spänningen i datorn kan droppa lite när man kör väldigt grafikintensiva saker (Exposé) och då verkar det som om den inbyggda D/A-omvandlaren påverkas så att audio ut kan hoppa ett digitalt steg eller två. Det är i vart vall min "take of it".
Har inte forskat nämnvärt men tvivlar på att toslinken - eller andra digitala signaler ut - över huvud taget berörs.

Följer med spänning tråden för att oxå få veta mer.

  • Medlem
  • 2003-11-27 19:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
kunden berättade att en kollega i ljudsvängen påstår detta.

Jordfel i nån kabel kanske? En del slarvar med sina sladdar:rolleyes:
Ljudsvängen...kan betyda mycket och inte bara studiotekniker...

Motif sitter ju på en G5:a i sin studio, han borde veta lite mera.....motif! Vart är du?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 20:15

min G5 låter alldeles hiskeligt om jag kör logic och har processorhastigheten inställd på högsta i strömspararen. ställ in på automatic och ljudet minskar avsevärt. om jag kopplar datorns inbyggda ljudutgång till mixern och drar på lite så hörs ett fasligt knastrande och brusande. via mitt M-audio firewire 410 låter det också om jag har inbyggda utgången på samtidigt även om jag drar ner volymen på den till 0. man hör allt man gör i datorn. skrollar i docken, flyttar fönster..klickar. allt skickas ut i ljudutgången. det är samma ljud som man kan höra datorn ge ifrån sig på baksidan där nätdelen sitter. detta är ett vida uppmärksammat problem bland annat på apples eget forum. se länk nedan. enda sättet att få stopp på skiten är att installera ett utvecklarprogram som heter CHUD-tools. där har man möjlighet att stänga av NAP-funktionen, och vips så är allt oljud borta. förhoppningsvis kommer apple att erkänna detta som ett problem mer officiellt och låta oss få byta nätdelen till en tystare. eller nån annan form av patch eller dylikt. jag följer utvecklingen på apple forum med spänning då detta är ett i allra högsta grad verkligt problem för mig. över 600 inlägg i detta ärende så här långt.

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.599a487d

Kan alltså hänga ihop med kassa nätagg, eller? Läste nämligen på macfixit att det var en del 1.6:or som hade fel på dessa och orsakade en del störning i ljudet. Men att det skulle kunna påverka ett helt mixerbord lät lite långsökt för mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-27 22:44

Missljuden från 2x2 G5 beror på någon form av felkonstruktion i nätaggregaten. 1.8:an och 1.6:an har ett annat nätagg mig veterligen och drabbas därmed ej av problemen.

Det verkar vara i 1.8 också. Samma oljudsbeskrivningar som ovan när man drar upp volymen och använder den inbyggda ljudutgången.

Citat:

Skrevs ursprungligen av TechnoHead
detta är ett vida uppmärksammat problem bland annat på apples eget forum. se länk nedan. enda sättet att få stopp på skiten är att installera ett utvecklarprogram som heter CHUD-tools. där har man möjlighet att stänga av NAP-funktionen, och vips så är allt oljud borta. http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.599a487d

Vad är CHUD-tools? Och hur kan det hjälpa mot oljuden från den inbyggda utgången?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 00:18

Saxat ifrån Apple Developer beskrivningen till CHUD-tools:

Computer Hardware Understanding Development Tools (CHUD Tools)

The CHUD Tools are applications and tools for measuring and optimizing software performance on Mac OS X as well as for hardware bringup and system benchmarking.

The CHUD Tools are delivered as a part of the Xcode Tools for Panther. Note that the command-line tools acid, amber, simg4, and simg5 are installed in the /usr/bin/directory. For the very latest version, and for Project Builder/Jaguar developers, the CHUD Tools can be downloaded from ftp://ftp.apple.com/developer/Tool_Chest/Testing_-_Debugging/Performance_tools/.

CHUD installationen ger en inställningspanel vid namn Hardware i Systeminställningar. I panelen kan funktionen NAP stängas av. NAP gör det möjligt för CPU:erna att gå i vila vid låg belastning. Genom att stänga av funktionen minskar/försvinner störningarna. Det tvistas dock om huruvida lösningen rekommenderas av apple eller ej, jag använder den dock då jag ej står ut med blippet och pipet från maskinen. Då inställningspanelen även kan manövreras via en konsoll, kan funktionen aktiveras med ett konsollkommando som körs automatiskt med hjälp av ett AppleScript varje uppstart.

Det rör sig nog inte bara om en enda störning som beror av en orsak, utan om flera olika störningar med olika uppkomster.

• Vid start av datorn blippar/piper det frenetiskt.
• När datorn är på och går på "tomgång" hörs periodiskt blipp framtill vid datorn.
• Filöverföringar i nätverk.
• OpenGL operationer utförs allm.
• Scrollning, flytt av fönster mm. i vissa program.
• Musen rörs över dockan med förstoring påslagen.
osv.

Du kan även kika på dessa sidor för mer info om problemen:

99mac: Låter din G5:a?

Apple Discussion G5 Usage (flera trådar i ämnet)

Accelerate Your Mac Feedback on G5 noises. (CHUD script)

En bra genomgång . Tack cal. Var även inne på apples forum i ämnet och problemet verkar vara stort. Men där var dom flesta inne på att få antingen nätdelen utbytt till PSU Rev. D som tydligen ska ha hjälp på en del exemplar, eller så vill man ha hela maskinen utbytt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 11:34

Följer man tråden tillbaka så ville väl folk från början få nätdelen utbytt till Rev C som kom ganska tidigt. I tråden "Låter din G5:a" gav jag en länk till ett tyskt forum där bilder på en Rev C nätdel har publicerats. Konstruktionen var något annorlunda än Rev A och B med fläktar av annat fabrikat och någon spole för att minska störningarna. Rev D innebär ju givetvis ytterligare förbättringar mot Rev C.

Många i tråden om problematiska G5:or har väl dock mer seriösa problem än bara pipljuden. Vissa personer upplever kernel-panics dagligen, grafiska buggar som beror på felaktigt grafikkort osv. Själv har jag mest problem med fläktar och störningar och kommer därför lämna in maskinen såsmåningom. Man har ju även läst att folk med nya maskiner upplever problemen, och då min maskin fungerar alldeles utmärkt bortsett från fläktar/störningar så ser jag inget skäl till att byta ut hela datorn.

Ett utbyte av hela datorn är nog heller inte möjligt i Sverige om inte tillverkaren/återförsäljaren går med på det vid en uppgörelse, alternativt om så många reparationer skett att datorn anses "oreparerbar". I det läget har man ju dock rätt att häva köpet helt och hållet enligt svensk konsumentköplag.

Dessa tankar går jag dock inte i då datorn är helt suverän i övrigt! En grymt trevlig maskin som jag utan tvekan rekommenderar till 100% trots de "småproblem" jag upplever.

EDIT:En ny firmware finns för övrigt att ladda ned nu i Programuppdatering!

http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&postid=297441#post297441

1
Bevaka tråden