Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Matlab 6.5 R13 installation OSX 10.3

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-27 19:39

Jag har problem med installationen av Matlab 6.5 R13 under Mac OS X 10.3. När jag sätter in första skivan och startar installationen för OSX får jag upp dialogrutor som frågar efter License.dat filen, och platsen för installationen.

Efter att jag angett License.dat fil och possition för installationen så kommer en ytterligare dialogruta som säger att ett XWindow environment skall installeras och sedan startas för att installationen skall kunna fortgå.

"Click OK to start the X Window Manager OroborOSX. This window manager is required for the installation to proceed.

Installing and running OroborOSX may take a minute. After it is started, the installatioon of your MathWorks products will continue. (Cancel) ( OK )"

När jag tryckt ok så händer dock ingenting mer än att dialogrutan försvinner. Under mappen "XWindows" på skivan ligger två stycken .tar.gz filer som jag ej lyckas öppna med StuffIt.

Jag har X11 installerad med Mac OS X 10.3. Behöver jag OroborOSX för installationen? Eller går det ändå? Hur gör jag i så fall? Varför stannar den istället för att öppna OroborOSX Manager?

Djupt tacksam för tips då jag är i stort behov av Matlab på min mac just nu!

Det är lite meck med att installera Matlab på Panthern. Gick igenom proceduren på min Powerbook för nån vecka sen.

Först och främst behöver du ladda hem en patch som eliminerad behovet av oroborosx (du har ju Apple X11). Denna patch hittar du här: http://www.mathworks.com/support/solutions/data/36012.shtml

Om jag inte minns fel ska det gå att installera Matlab nu.

Sedan var det en annan grej som var lite strul med. Om det är Matlab 6.5 (inte 6.5.1) så går denna inte att köra i varken 10.2 eller 10.3. Du behöver ytterligare en patch för detta. Denna patch kan du applicera efter du installerat matlab med pantherpatchen. Patchen finns här: http://www.mathworks.com/support/solutions/data/33053.shtml

Hör bara av dig om det skulle blir problem.

/henrik

• Medlem
  • 2004-05-08 20:41
Ursprungligen av Henrik Andersson:

Det är lite meck med att installera Matlab på Panthern. Gick igenom proceduren på min Powerbook för nån vecka sen.

Först och främst behöver du ladda hem en patch som eliminerad behovet av oroborosx (du har ju Apple X11). Denna patch hittar du här: http://www.mathworks.com/support/solutions/data/36012.shtml

Sedan var det en annan grej som var lite strul med. Om det är Matlab 6.5 (inte 6.5.1) så går denna inte att köra i varken 10.2 eller 10.3. Du behöver ytterligare en patch för detta. Denna patch kan du applicera efter du installerat matlab med pantherpatchen. Patchen finns här: http://www.mathworks.com/support/solutions/data/33053.shtml

/henrik

Jag har installerat Matlab enligt dina anvisningar och allting har gått bra. Men när jag startar Matlab då tar det bara några sekunder innan den stänger ner sig själv. Någon som har en lösning?

Jag har Panther 10.3.3 och Matlab 6.5.

• Medlem
  • 2004-05-08 20:49

Hm, ... har surfat runt lite och fick lite idéer.

Man kan köra matlab utan GUI direkt i Terminalen med ./matlab -nojvm så jag testade detta och det funkar. Alltså måste mitt problem vara att få i gång GUI.

Söker vidare ... men kom gärna med tips.

• Medlem
  • 2004-05-08 21:14

Jag märker att X11 inte startas när jag startar matlab men det kanske ska vara så?

• Medlem
  • 2004-05-09 14:16

Nu börjar det hända lite grejer. Efter en stunds letande på nätet hittade jag följande länk.
Kolla andra inlägget, där säger någon snille att man ska öppna X11 manuellt och sedan öppna ytterligare ett fönster i samma program innan man startar Matlab. Inte särskilt intuitivt men det funkde.

Tur man slipper springa tre varv runt huset och spotta över axeln innan man startar Matlab.

:D.

Men men, ... nu funkar det fast jag kan inte starta matlab från Terminalen med ./matlab kommandot utan måste dubbelklicka LaunchMatlab ikonen istället. Det blir nästa grej att fixa.

P.S. Har kört MatlabBench på min nya 15" AluPB@1,5GHz, kolla i den här tråden.

Ursprungligen av 3OPAH:

Hm, ... har surfat runt lite och fick lite idéer.

Man kan köra matlab utan GUI direkt i Terminalen med ./matlab -nojvm så jag testade detta och det funkar. Alltså måste mitt problem vara att få i gång GUI.

Söker vidare ... men kom gärna med tips.

Nu har jag läst igenom diverse länkar samt provat en massa olika komandon "allt utom olika hexbrygder ". Men inget nytt på fronten...

om jag skriver
/Applications/MATLAB7/bin/mac Andreas$ ./matlab -nojvm

får jag följande medelande
dyld: ./matlab can't open library: /usr/local/lib/libXm.2.dylib (No such file or directory, errno = 2)
Trace/BPT trap

Vad kan det betyda?

/ Andreas

• Medlem
  • Umeå
  • 2004-05-09 16:22
Ursprungligen av 3OPAH:

Jag har installerat Matlab enligt dina anvisningar och allting har gått bra. Men när jag startar Matlab då tar det bara några sekunder innan den stänger ner sig själv. Någon som har en lösning?

Jag har Panther 10.3.3 och Matlab 6.5.

Jag brukar råka ut för det och det sättet jag undviker det är genom att avsluta X11 innan jag starta matlab så att matlab själv får starta X11

• Oregistrerad
  • 2004-05-13 21:34

Den här tråden hittar jag först nu.
Jag har ägnat minst ett halvår åt att få MatLab att fungera både i 10.2 och 10.3
Vi kör ett fleranvändarsystem på en skola och använder WGM.
Jag har aldrig lyckats få någon användare att köra MatLab inloggade som sig själva.
Äganderätten efter installationen omöjliggör att köra programmet för andra användare.
Någon som lyckats med detta ?
Jag har hittills heller inte lyckats få licenshanteraren att fungera.
Varje månad får jag ny demolicens av Comsol vilken är den enda som hittills fungerar.
Hur många felloggfiler jag än skickar till Mathworks får jag till svar typ "har du installerat programmet?"

• Medlem
  • 2004-05-13 22:14
Ursprungligen av Anders Pihl:

Den här tråden hittar jag först nu.
Jag har ägnat minst ett halvår åt att få MatLab att fungera både i 10.2 och 10.3
Vi kör ett fleranvändarsystem på en skola och använder WGM.
Jag har aldrig lyckats få någon användare att köra MatLab inloggade som sig själva.
Äganderätten efter installationen omöjliggör att köra programmet för andra användare.
Någon som lyckats med detta ?
Jag har hittills heller inte lyckats få licenshanteraren att fungera.
Varje månad får jag ny demolicens av Comsol vilken är den enda som hittills fungerar.
Hur många felloggfiler jag än skickar till Mathworks får jag till svar typ "har du installerat programmet?"

Vad kör du för Matlab? Full version eller student licens?
Jag har aldrig installerat licencen för flera användare däremot för en, administrator. Alltså du själv om det är din dator.

Här har du anvisningar hur du ska göra. ==>>

Och, JA ... Mathworks support via mail suger hårt!

Section 7: Why do I receive license manager errors -14 or -95 when I try to start either MATLAB or the license manager?

(från: http://www.mathworks.com/support/tech-notes/1300/1317.shtml#noserver)

The license manager does not start properly in all cases on the Mac due to dynamic hostnames incorporated in OS X. Customers affected the most are those with Individual licenses on laptops, which require a license manager to be running in such a non-static network environment. In order to get the license manager to successfully start up, you must alias localhost to the Rendezvous hostname using the NetInfo Manager. The Rendezvous hostname is the hostname that is given to the computer when it is off the network.

1. Reboot the computer while disconnected from the network.
2. Open a Terminal window (Applications => Utilities) and type 'hostname'. PLEASE make note of the output.
3. Open the NetInfo Manager (Applications => Utilities) and select "machines" in the Directory Browser window.
4. Click the lock at the bottom to make changes, and provide the administrator password.
5. Choose machine: "localhost", and duplicate this machine by clicking the button with two folders on it (second from the left).
6. Select "localhost copy".
7. Double-click on the name field (localhost copy) at the bottom of half of the screen and change it to the output of the 'hostname' command from step 2.
8. Save changes and quit NetInfo Manager.
9. Open the TextEdit program (Applications => Utilities).
10. Click on the File menu and choose Open.
11. In the Go to: field type "/Applications/MATLAB6p5/etc".
12. Double-click on the license.dat file in the right-hand menu.
13. Edit the SERVER line in the license.dat file to read:

SERVER your_rendezvous_name ID=license_number 27000

Where your_rendezvous_name is the Rendezvous name from step 2 and license_number is your license number.

14. Save the file as plain text and exit TextEdit.

You should now be able to start the license manager on and off the network.

• Oregistrerad
  • 2004-05-14 12:31

Tack 3opah.
Jag skall testa detta.

• Medlem
  • 2004-05-14 13:51

Anders

Du verkar inte bo långt ifrån mig. Om det är din PB 17" (som står under din avatar) du ska installera på kan vi träffas i mån av tid och gå igenom detta. I så fall kan jag inte före den 2:a juni men efter det är jag ganska ledig.

• Oregistrerad
  • 2004-05-16 22:12

Jag är närmare än du tror.
Om du finns i Landala så jobbar jag på Rudebecks gymnasium. Vasastan!
Det är där vi kör MatLab.
Du är välkommen att hälsa på. Alla andra också! Vi kör OS X i ett nätverk med 50 klienter.
Vi slutar 4:e juni.
Hör gärna av dig på agp@rudebecks.se

• Medlem
  • 2004-05-16 22:26

Kör ni Matlab med en nätverkslicens eller en vanlig "singel user" på var och en av datorerna?
"Singel user" borde jag kunna hjälpa er med men nätverkslicensen är det lite värre med. Den har jag aldrig jobbat med.

/Zoran

• Oregistrerad
  • 2004-05-17 16:37

Vi kör singel user på varje maskin eftersom vi inte får nätverksvarianten att fungera.
Sen får vi göra ett gemensamt lokalt konto som kan köra MatLab. Så fort vi byter användare så börjar rättighetseländet!

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-27 20:12

Jag har laddat ner patchen och "MathWorks Panther Updater" med installationsimagen på. Jag mountade imagen och drog igång installern som fanns på den för 10.3. Får samma dialogrutor som tidigare, med undantag för OroborOSX dialogen. Istället startas X11 och en dialogruta som säger:

"Click OK to continue with the Matlab installation. ( Cancel ) ( OK )"

När jag trycker OK händer dock ingenting mer än att ett X11 terminalfönster visas.

• Medlem
  • 2003-11-29 13:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Henrik Andersson

/henrik

Jag vill uppgradera till Pathern från 10.2.8 men vågar inte eftersom jag är beroende av Matlab.
Har Matlab 6.5 och har inte riktigt förstått, är patchen som du nämner en 6.5.1:a eller räcker det med patchen (om den inte är en 6.5.1:a) att installera Matlab 6.5 under Panther?
I fall du kör 6.5 i Panthern, hur funkar den?

Kan men köra en uppgradering av 10.2.8 till Panthern och behålla Matlab 6.5, skulle det funka?

Ursäkta mig, jag har många fråger men är tacksam om jag kan få någon av de besvarad.

Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Jag vill uppgradera till Pathern från 10.2.8 men vågar inte eftersom jag är beroende av Matlab.
Har Matlab 6.5 och har inte riktigt förstått, är patchen som du nämner en 6.5.1:a eller räcker det med patchen (om den inte är en 6.5.1:a) att installera Matlab 6.5 under Panther?
I fall du kör 6.5 i Panthern, hur funkar den?

Kan men köra en uppgradering av 10.2.8 till Panthern och behålla Matlab 6.5, skulle det funka?

Hur kör du Matlab idag ? Med Apple X11 eller oroborosx ?

Jag kör version 6.5.0.185000 Release 13 av Matlab på Panthern och det har funkar bra hittils. Tror inte att man måste köra 6.5.1 för att det ska funka, även om Mathworks säger att de inte stöder 6.5 under Panther. Det enda jag har haft problem med är licenshanteringen. Jag kör med en lokal licensfil och blev därför tvungen att lägga till en rad så att licensservern startas automatiskt. Funkar sisådär ...

/henrik

• Medlem
  • 2003-12-08 22:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Henrik Andersson
Hur kör du Matlab idag ? Med Apple X11 eller oroborosx ?

Jag kör version 6.5.0.185000 Release 13 av Matlab på Panthern och det har funkar bra hittils. Tror inte att man måste köra 6.5.1 för att det ska funka, även om Mathworks säger att de inte stöder 6.5 under Panther. Det enda jag har haft problem med är licenshanteringen. Jag kör med en lokal licensfil och blev därför tvungen att lägga till en rad så att licensservern startas automatiskt. Funkar sisådär ...

/henrik

Jag kör Matlab med X11.

Hur menar du att du har problem med licensfilen? Vad är det för "rad" har du lagt till i licensfilen för att starta den lättare?

Jag har pratat med Mathwork's support. De säger att man måste ha Matlab R13 Service Pack 1 (6.5.1) för att få det att funka med Panther. Jag har inte fått det att funka på tidigare versioner.

Ciryon

Ja, på nått konstigt sätt har jag lyckats få igång Matlab 6.5.0.185000 på Panthern. Den går och verkar räkna rätt.

Det enda jag inte får ordning på är licensservern (kör med lokal licence.dat). Jag måste lägga till en rad (etc/lmstart) i shellscriptet som kör igång matlab (/Applications/Matlab/bin/LaunchMatlab/Contents/launch_matlab.sh) och så måste jag manuellt ta bort filerna i /var/tmp/lm_TMW.* för att det ska gå.

Har inte kollat om dom har 6.5.1 på skolan, men nu när det funkat så bryr jag mig inte.

/henrik

• Medlem
  • 2003-12-09 00:06

Fågan är då hur man kommer över 6.5.1:an.
Jag har aldrig riktigt förstått mig på Mathworks. Om man har Matlab 6.5 så låter det naturligt att man ska kunna uppdatera till en patch!!! (6.5.1) men det verkar som att Mathworks inte har den policy. Det är ungefär som om Apple skulle ta betalt för uppdateringar 10.3.1, .2 ... osv.
>> Dåligt Mathworks! <<
Om man nu inte råkar ha några hundra tusenlappar över och köper en ny licens, ... men det skulle vara som att elda braskaminen hemma med möblerna istället för ved :eek:

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 11:20

Matlab 6.5.0.1951 fungerar utmärkt med Panthern här hos mig. Det enda jag behövde var den där installations-avbilden som drog igång Matlab installern med stöd för X11 under OSX 10.3, istället för OroborOSX.

Jag testade en installation med 6.5.1 skivorna men fick det aldrig att fungera. Nu kör jag altså studentversionen av 6.5.0.1951 R13.

• Medlem
  • 2003-12-09 13:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Matlab 6.5.0.1951 fungerar utmärkt med Panthern här hos mig. Det enda jag behövde var den där installations-avbilden som drog igång Matlab installern med stöd för X11 under OSX 10.3, istället för OroborOSX.

Jag testade en installation med 6.5.1 skivorna men fick det aldrig att fungera. Nu kör jag altså studentversionen av 6.5.0.1951 R13.

Men med studentversionen måste du ha CD:n inne i datorn för att kunna starta, eller?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-31 15:33
Ursprungligen av 3OPAH:

Men med studentversionen måste du ha CD:n inne i datorn för att kunna starta, eller?

Jepp, jag tror det. Det finns heller inte tillgänglighet till Image processing toolbox för studentversionen på mac, vilket det finns för pc. Suger stenhårt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-31 16:24

Apropå det, finns det inget program som man kan köra med virtual cd typ, så man sparar skivan på hårddisken och slipper hålla reda på den? Det gick inte att skapa en skivavbildning av student-cd:n, vet ej varför.

• Medlem
  • London
  • 2004-05-17 19:28

Jag installerade Matlab i Jaguaren och när jag sedan uppgraderade till Panther så fortsatte det att funka... Har version 6.5.0.185000. Jag har fixat lite extra coola prylar så att tex man får en ikon för matlab istället för en mapp, hittade tipset på http://www.macosxhints.com.

• Medlem
  • 2004-05-18 02:19
Ursprungligen av jb:

...
Jag har fixat lite extra coola prylar så att tex man får en ikon för matlab istället för en mapp, hittade tipset på http://www.macosxhints.com.

Jag har sökt förgäves på macosxhints men hittar inget om "en ikon för matlab". Du har inte möjligtvis direktlänken till tipset?

• Medlem
  • London
  • 2004-05-18 07:26

Jovisst! Här är länken till tipset på macosxhints: TIPS
Och här är instruktionerna för att göra så att Matlab bara har en ikon: Instruktioner

Ett tips är att läsa alla kommentarer, många har gjort förbättringar till orginaltipset...

Ursprungligen av jb:

Jovisst! Här är länken till tipset på macosxhints: TIPS
Och här är instruktionerna för att göra så att Matlab bara har en ikon: Instruktioner

Ett tips är att läsa alla kommentarer, många har gjort förbättringar till orginaltipset...

jag fick min PB (senaste versionen) i förrgår och har just installerat Matlab 7.0, innan jag installerade ML installerade jag X11.

När jag dubbelklickar på Matlab iconen startar X11 men det händer inget mer.. vad kan jag ha gjort för fel eller behöver jag något mer program/hack?

Mac OS X 10.3.7

/ Andreas

Bevaka tråden