Finns det någon som kan hjälpa mig att tolka det som hänt med min Ibook?
Jag plockade fram Ibooken ur väskan häromdan efter några dars inaktivitet och den var helt död vid tillfället. Då jag startade den med nätadaptern inkopplad så visades ett överkorsat batteri och den laddade inte. Antagligen har den som vanligt legat i vila (jag minns inte om jag själv stängt av den, men det brukar jag aldrig göra) och kört slut, i viloläget, på det sista av krämen i batteriet under tiden jag inte har använt den. Jag trodde att batteriet hade dött och gjorde mig beredd mentalt på att behöva köpa ett nytt då jag kollade hårdvaran med hjälp av Apples eget Hardwaretest som följde med vid köpet. Rätt som det var märker jag att batteriet laddar och under fliken maskinvaruprofil kunde jag se laddningsgraden och följa hur den laddades. Efter ca 4 timmar är batteriet fulladdat. Allt verkar fungera som vanligt!
Vad har hänt? Är det så att jag låtit den ligga för länge i vila (troligen är det så) och resultatet har blivit ett överkorsat batteri som datorn inte vill känna igen och ha med att göra? Är det nyttigt för batteriet? (Antagligen inte, va?)
Var det en slump att det började ladda under hårdvarutestet då jag alltså startade med en annan startskiva än vanligt? Omstart i OS X och OS 9 från partitionerad HD spelade ingen som helst roll tidigare visade det sig.
Hade en reset av PMU hjälpt? Jag kände inte till PMU-reset förrän efter jag fixat felet, därför provade jag inte det.
Har jag gått förbi det "intelligenta batteriet" och dess inställning mha hårdvarutestet?
Har jag uppfattat situationen fel? Vad betyder egentligen ett överkorsat batteri? Jag trodde att det var dött och omöjligt att ladda, men det betyder kanske något annat? Skadat och svårt att ladda? Lite lätt tilltygat och på humör för jävelskap?
Kör 10.2.6 och har haft maskinen i ca 14 månader. Hur länge bör ett batteri fungera förresten?