Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

analoga gluggar på digital nikon?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-11-28 23:49

Jag har några hederliga, manuella Nikonhus med en del optik, ingen af. Kan jag använda dessa till exempelvis en D100?
Jag undrar eftersom jag lurar på att skaffa en digital esr och vet inte om det är någon idé att hålla sig till den ljusa sidan (Nikon) eller om man kanske ska bli en avfälling och gå över till the dark side (Canon).

Eller: finns det något digitalt bakstycke för en F2?

Vad är det som gör Nikon "ljus" och Canon "mörk"? Märkestrogenhet eller nåt djupare? (Det är ingen protest, jag bara undrar.)

• Medlem
  • 2003-11-29 01:28

Saab eller Volvo? Gibson eller Fender? Sigfried eller Roy? Märkestrogenhet antar jag. Min första esr var en nikon och jag har bara haft nikon sedan dess.

Nikon D2H:

"2. D-typ manuell fokus Nikkor: Alla funktioner utom autofokus och vissa exponeringslägen kan användas."

• Medlem
  • 2003-11-29 12:20

fint. Men den ligger klart över vad min budget klarar av. redan D100 är i dyraste laget.

• Medlem
  • 2003-12-01 16:57

Ligger inte Nikon lite risigt till nu? Deras "budgetmodell", D100, kostar nästan dubbelt så mycket som Canons. Har man inte tidigare optik till Nikon är nog valet ganska lätt.

Har man Nikon-objektiv så känner man sig lurad.

Jag skulle vilja se att Nikon släpper en D10 (alltså en D100 "Light") för runt tio lakan, så att man kan konkurrera med Canon på allvar.

Har svårt att tro att försäljningen av D100 är så stor när konkurrensen kostar hälften (man kan ju få med ett par rätt ok objektiv för de pengarna man spar på att köpa en 300D istället för en D100 tex).

/Frans

Jag såg reapris på Nikon nånstans häromdagen.
F ö tycker jag nog tvärtom, Canon är den ljusa sidan medans Nikon är lite mer PC-aktig.
Nikon har en del fina modeller, men Canon har ett mycket trevligare gränssnitt i menyerna.
Dessutom tror jag nästan att Canons gluggar är vassare än Nikons.

• Medlem
  • 2003-12-01 17:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Frans
Ligger inte Nikon lite risigt till nu? Deras "budgetmodell", D100, kostar nästan dubbelt så mycket som Canons. Har man inte tidigare optik till Nikon är nog valet ganska lätt.

Nikons D100 konkurerar väl i alla fall inte med Canons D300, utan med 10D. De är väl ungefär likvärdiga både i pris och prestanda.
Jag väntar oxå med spänning på en Nikon med glugg för 10.000 pix.

Och en Canon skulle jag lika gärna köpa som en gammal skrotig Citroën...

• Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-12-02 00:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
Jag har några hederliga, manuella Nikonhus med en del optik, ingen af. Kan jag använda dessa till exempelvis en D100?

Jag har en likadan fråga, fast för Canon EOS 300D?!

Citat:

Och en Canon skulle jag lika gärna köpa som en gammal skrotig Citroën...

Vad menar du med det Baron?
Det finns ju nya både Cittror och Canonkameror.:D

• Oregistrerad
  • 2003-12-03 22:27

Begagnat är bäst, nya prylar består mest av sunkig plastmassa. Det är bara å smäcka dit dom "gamla" kvalisortgluggarna i plastmassan. Det funkar fint...

• Medlem
  • 2003-12-03 22:37

Har haft en C10D ett tag nu...kanonkamera ..underbara objektiv (L).
Nikon släpper en ny DSLR i mars D70 som kommer att ligga runt 10000:- konkurent till Canons 300D.http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=2636&viewID=1004

• Medlem
  • 2003-12-04 23:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Vad menar du med det Baron?
Det finns ju nya både Cittror och Canonkameror.:D

jag har Nikon och kör Audi. Och knattrar på en Mac...

Citat:

jag har Nikon och kör Audi. Och knattrar på en Mac...

Audi?
Då är du helt väck!
Det är ett snäpp under BMW.
Jösses, det trodde jag inte om dig.:D

1
Bevaka tråden