Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tre nybörjarfrågor

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-11-30 20:10

Jag är helt ny på osx och har lite funderingar.

1. Hur ändrar man iconer?
2. Kan jag på något sätt skapa en mapp i startmenyn?
3. Eftersom jag har en powerbook är datorn inte alltid hemma utan jag sitter ofta på skolan och då vill jag kunna ta del av min sambautdelning hemma. Har läst lite om hur jag gör ett script för automatisk kontakt med sambaservern vid boot men hur jag ser ett script ut som kontaktar sambaservern via dns vid start.

Detta har jag nu letat länge utan att finna något. Jag har värkligen sökt utan att finna något.

Tack på förhand

Daniel nordahl

• Medlem
  • Boxholm
  • 2003-11-30 20:35

Jag kan svara på ett:
Markera iconen du vill ha nån annanstans, ta information om denna (äpple+i), klicka på ikonen i infrormationsrutan, kopiera den (äpple+c). Sen tar du målmappen/filen och samma procedur med den, men byt ut äpple+c mot äpple+p (Klistra in)...

Några ställen att hittaa ikoner:
http://www.pixelgirlpresents.com/icons.html
http://iconfactory.com/

Citat:

1. Hur ändrar man iconer?

Antingen ändrar du en ikon i taget, eller så skaffar du förslagsvis Iconfactorys Candybar för att ändra utseendet på en hel massa ikoner i systemet på en gång. För att ändra en ikon i taget, markera den ikon du vill använda, välj Visa info... från Arkivmenyn. Markera ikonen i informationsfönstret och kopiera. Gör motsvarande övning med den fil/program/mapp du vill ändra ikon för och klistra in ikonen.

Citat:

2. Kan jag på något sätt skapa en mapp i startmenyn?

Startmeny? Menar du "dockan"? Dra ner mappen i dockan och du är klar.

• Medlem
  • 2003-11-30 20:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av kkb
Jag kan svara på ett:
Markera iconen du vill ha nån annanstans, ta information om denna (äpple+i), klicka på ikonen i infrormationsrutan, kopiera den (äpple+c). Sen tar du målmappen/filen och samma procedur med den, men byt ut äpple+c mot äpple+p (Klistra in)...

du menar nog Äpple-V inte Äpple-P.. han skall väl inte skriva ut iconen...

Candybar är ett utmärkt progg för att byta iconer...

Vilken Startmeny?

Om du vill ansluta till din samba share som jag antar du har på en server innanför ditt hemma nätverk. Så måste du forwarda porten samba använder och sen ansluta till dit externa IP nummer.

• Medlem
  • Boxholm
  • 2003-11-30 21:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
du menar nog Äpple-V inte Äpple-P.. han skall väl inte skriva ut iconen...

Öh, p som i vaste... :rolleyes:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-30 23:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av kkb
Öh, p som i vaste... :rolleyes:

P som i Print...

• Medlem
  • Jakobsberg
  • 2003-12-02 11:32
Citat:

[i]
Startmeny? Menar du "dockan"? Dra ner mappen i dockan och du är klar. [/B]

Fast hur gör man i X om man vill ha alias i äpplemenyn (vad man nu ska ha det till...men om man vill)?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-12-02 11:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av tomcat
Fast hur gör man i X om man vill ha alias i äpplemenyn (vad man nu ska ha det till...men om man vill)?

Går inte utan tredjepartsprogram. Finns något som heter Fruitmenu som kan fixa det. Sök på www.versiontracker.com efter den. (Om du vill ha den funktionen.)

• Medlem
  • Jakobsberg
  • 2003-12-02 12:58

Ah, okej.
Iofs känner jag inget större behov, jag blev bara lite nyfiken.
En del saker var enklare i 9:an... (OSet alltså, inte skolklassen )

1
Bevaka tråden