- Bonish
- Medlem ●
- Umeå
Mumma!
Ser ut som en ruggigt trevlig kamera, frågan är om den är värd ca 16000:- som den danska importören sätter priset till...
Min mage säger mig att jag kommer att sälja min mamma för att köpa den kameran dock!
Får se vad testerna säger när den släpps...
http://www.dpreview.com/news/0312/03120101leicadigilux2.asp
http://www.leica-camera.com/digitalekameras/digilux2/index_e.html
Läste på Leicas forum att Panasonic är på väg med deras variant av samma kamera, skulle hamn kring 10000:- strecket... Samma kamera, samma optik, annat märke... Får se om det stämmer, de brukar plasta till skiten i processen för att göra den billigare. Föredrar magnesium om jag får välja
edit: Beter den sig som min M4-p fast producerar digitala bilder så köper jag den nog för dubbla priset, men det gör den knappast... *suck*
Som gammal Leica-freak så blir man ytterst sugen. Det enda som jag har kvar i analogfotopryttlar är gamla Leicor. När Minox släppte sin digitala miniatyr av Leica IIIc (Leica-Minox) så höll jag på att trilla dit. Tycker dock att man numera betalar en redig slant för märket och får inte så mycket mervärde som förr. Panasonic-Leican skall nog inte dömmas ut helt i alla fall.
Skrevs ursprungligen av dp
(Leica-Minox) = SKIT.
tro mig.
Jag vet, köpte ingen heller men jag var frestad.
Jag hittade bilder på Panasonic´en hos Cyberphoto. Den var snygg, ingen plastklump här inte. Den verkar ha samma optik som Leican. Leica Vario-Summicron objektiv med ljusstyrka på 2,0 och vidvinkel på 28mm, 3x zoom. Kameran kommer visst att heta Panasonic DMC-LC1.
Dessutom så skall kameran ha rattar och ringar för slutartid, bländare samt fokus och zoom. 5M pixel.
Som gammal Leicaägare blev även jag sugen på denna när den kom och var på vippen att köpa den. Som tur var åkte jag och klämde på den hos Scandinavian Photo. Det var ingen "Leica", eller det var det men kändes inte som en. Inte när man haft en analog innan. Men försök att komma till och känn på den, du kanske får ett annat intryck.
/c
Panasonicen verkar ju vara identisk med Leican, eller kanske det är tvärtom Den är ännu trevligare om den har ett humanare pris!
Sant Nurell, en Leica skall ha TRI-X, kanske bäst att satsa på en Panasonic när man vill ha en digital dito då
Jag gillar den svarta varianten bättre dessutom...
Hittade en "porrig" (julinspirerad) Leica. Funkar nog bra med TRI-XXX.
Allvarligt talat, jag väntar på en riktig digital Leica systemkamera. Fast det kanske aldrig kommer någon. Antagligen blir exklusivt med analogfoto. Inget för massorna.
Digital Modul R verkar intressant, trevligt att använda samma kamera för analogt och digitalt, den blir nog ruggigt dyr, men har man lagt ut pengar på R8 och gluggar tycker man nog det är värt det
modulen dyker väl inte upp på ett tag än dock...
Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Du får väl sälja några Powerbooks.
Synd... Köp några och sälj dom!
Undra vad man får pynta för en "The LEICA DIGITAL-MODUL-R: " . Fast egentligen vill jag ha ett digitalbakstycke till M kamerorna, det borde gå att fixa till.