Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wacom vilken ska jag välja?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-12-01 23:07

Nu ska det bli av en Wacom bräda.
Men jag undrar utifrån era perspektiv vilken som är bäst för det jag vill göra.

Fotoshop-fotoretuch
Painter-enklare illustrationer
Illustrator-enklare illustrationer

Funderar lite på om A5 räcker...?
A4 är ju det som drar mest.
Vad är den stora skillnaden på Graphire3
och Intous2 brädorna.
Vill självklart ha en kompetent bräda att växa med och i nuläget lutar det åt de dyra A4'orna med 4D mus....men jag vill ju inte slänga pengarna i sjön för nåt jag inte behöver.
Tacksam för alla inlägg

Snart är det jul men tomten vill veta vad jag önskar mig !

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-01 23:12

Jag har en A6. Jag kör nog med ganska små handrörelser när jag ritar så det verkade bara jobbigt med större. Misstänker att man blir trött i armen. Sen kan man ju zooma in och ut för att jobba på olika detaljnivå förstås.

Men A5 är säkert en bra kompromiss.

• Oregistrerad
  • 2003-12-01 23:16

Har en graphite A6 och använder den huvudsakligen till skissning och Ink (kul) - dock är jag lite yvig av mig så den känns lite liten...
Kanske inte så mycket hjälp...

• Medlem
  • 2003-12-01 23:22

Hmmm ja mindre än A5 tror jag inte det blir iallafall...dotter och son ska också få leka med den och då kanske A6 känns ovanligt för dom?

Jag har en gammal A6-modell av Graphire, och jag tycker att denna ritplatta räcker till mycket bra såväl storleksmässigt som prestandamässigt för de grafiska jobb som jag gör (liknande dina).

Har aldrig saknat de extra 512 trycknivåerna som Intous ger och inte heller Tool ID-funktionen, men jag antar att det även är högre kvalitet på pennan och musen hos Intous.

Du bör dock väga in att Graphire precis har uppdaterats till version No. 3, och att den ser mycket bra ut på bild både vad gäller design och kvalitet. Har inte känt på den IRL ännu, men jag skulle absolut köpa en ny Graphire-platta, speciellt om priset vägs in.

Prisjämförelse hos Macoteket.se (inkl. moms):
Graphire 3 Classic (A6) 999 kr
Intuos2 A6 USB 2 494 kr

Graphire 3 Studio XL (A5) 2 488 kr
intuos2 A5 USB 3 744 kr alt. 4 369 kr

[edit] Såg precis att du inte vill ha A6-storlek. Lämnar ändå kvar prisjämförelsen[/edit]

• Medlem
  • 2003-12-02 12:40

Gjorde ett test på Wacoms Amerikanska site och där tyckte de att jag skulle ha intous2 A4.......men men.
Nån annan som har någon åsikt?
Erfarenheter nån?

• Medlem
  • Enköping
  • 2003-12-02 16:21

A6-an räcker fint tycker jag. Min kollega som är illustratör tycker A5. Ska man inte kalkera o så tror jag man ska hålla sig till A5 eller A6. Men smaken är delad. (Jag har en Graphire hemma och en Intous på jobbet. jag märker ingen skillnad förutom lite mer gummi på Intous-pennan ...)
/Mats

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-02 17:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av matteth
A6-an räcker fint tycker jag. Min kollega som är illustratör tycker A5. Ska man inte kalkera o så tror jag man ska hålla sig till A5 eller A6. Men smaken är delad. (Jag har en Graphire hemma och en Intous på jobbet. jag märker ingen skillnad förutom lite mer gummi på Intous-pennan ...)
/Mats

Jag pratade nyligen med en försäljare som rekommenderade Intous eftersom den har "tätare mellan avläsningspunkterna" på själva brädan. Har du märkt att någon sådan skillnad i exakthet när du skissar?

• Medlem
  • 2003-12-02 17:14

Tack Mats!
Nu har jag nog bestämt mig A5 Graphire.
Blir billigare än jag tänkt mig... )

• Medlem
  • 2003-12-02 19:01

Har man gått om pengar så sitter nog inte en Wacom Cintiq helt fel.

Testade den på ett Apple-seminarium på Munchenbryggeriet för nått år sen. Imponerande

• Medlem
  • 2003-12-02 19:06

Bild också...

Senast redigerat 2006-01-16 17:10
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-03 10:34

Jag hade en A4 förut. Alldeles för stor och bökig. När man inte använde den var man tvungen att flytta bort den. Blev för stor yta att jobba med också.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-03 11:45

Själv har jag en Graphire 2... Skulle gärna byta upp mig till en Intuos pgr. av tryckkänsligheten... Ibland känns det som man får "picka" Graphiren flera ggr för att den skall "fatta" Det tycker iallafall jag är vansinnigt irriterande. Har du råd med en intuos så skulle jag rekommendera den...

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-12-03 12:15

Intuos A5 räcker lååångt.
Graphire har sämre upplösning och saknar instälningen för lutningsvinkel som är bra om man skriver kaligrafi o dyl.
Helst ska man ha möjligheten att prova själv på de två plattor och se om man märker någon skillnad.

• Medlem
  • 2003-12-03 12:51

Se där ja!
Kalligrafi var en sak som tjejen håller på med så nu fick jag akutavbeställa Graphiren och beställa Wacom Intuos2 A5 Platinum .

TACK för hjälpen pöjkar

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-12-03 13:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av maco
Se där ja!
Kalligrafi var en sak som tjejen håller på med så nu fick jag akutavbeställa Graphiren och beställa Wacom Intuos2 A5 Platinum .

TACK för hjälpen pöjkar

En Wacom platta är en långtidsinvestering (den överlever den dator du jobbar med just nu) och då ska du absolut satsa på bättre kvalitet (tryckkänslighet) och fler funtioner som Intuos erbjuder. Högre kostnad = omkr. 1000 kronor betalar sig snabbt genom just bättre komfort och fler funktioner.
Det finns inget värre än irritation orsakad av verktyg som inte fungerar som man vill eller förväntar sig.

• Oregistrerad
  • 2003-12-03 13:27
  • Medlem
  • 2003-12-03 13:33

Hörredu Pär dom skulle inte bli glada på macforum då

1
Bevaka tråden