Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min server syns inte innanför nätverket!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har haft min server ett tag nu, och webserver fungerar, så även nätverkstrafik emellan datorerna.

MEN, jag kan inte se min hemsida om jag knappar in min adress innifrån nätverket (www.vickevire.mine.nu). Jag kommer då till min rauter. Utifrån går det bra. Är det alltid så eller går det göra ngt åt?

Jag har även problem med att vå Webdav och Ftp att fungera. Kanske hänger det ihop. Varken webdav eller ftp hittar servern.

/vikor

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-02 18:51

Jag misstänker att du portforwardar port 80 från din router/firewall till sin server...

Det leder till att om du sitter innanför routern/brandväggen så funkar inte portforward vilket gör att du inte kan surfa till din dator på DNS namnet (då hamnar du på din routers front interface och så tar det stopp...

Funkar det om du surfar på den lokala IP adressen (ditt svartnät)?

WebDav vet jag inget om, men jag vet att FTP servern måste svara med din router / firewalls externa adress för att FTP ska funkar över internet (i varje fall var det så för mig)! Vet dock inte var man ställer in det på OSX, körde RedHat när jag sprang på det problemet....

/Johan

Jo, det stämde ifall jag knappar in ip't så visas sidan. Jag prövade att publicera min iCal mot servern och fick istället för "kan inte nås" "återkomst förbjuden av servern" så det går frammåt tack för hjälpen då är det bara resten kvar

Citat:

Skrevs ursprungligen av Viktor Eliason
Jag har haft min server ett tag nu, och webserver fungerar, så även nätverkstrafik emellan datorerna.

MEN, jag kan inte se min hemsida om jag knappar in min adress innifrån nätverket (www.vickevire.mine.nu). Jag kommer då till min rauter. Utifrån går det bra. Är det alltid så eller går det göra ngt åt?

Jag har även problem med att vå Webdav och Ftp att fungera. Kanske hänger det ihop. Varken webdav eller ftp hittar servern.

/vikor

Webdav och ftp borde funka om du skriver in serverns interna IP-adress, men för att få www.vickevire.mine.nu att funka internt behöver du en intern DNS eller lägga upp en hosts-fil på varje dator som du har bakom routern.

t.ex: om servern har ip-adress 192.168.1.1 skall du lägga in följande i hosts-filen:

192.168.1.1 www.vickevire.mine.nu

Detta gör att du kommer skickas direkt till din web-server när du skriver: www.vickevire.mine.nu
Istället för att anropet går genom routern.

Jag tror att anledningen till att du kommer till routern när du skriver in www.vickevire.mine.nu internt är för att routern har ett web-interface för konfigurering som lyssnar på port 80 men endast tillåter anslutningar från det lokala nätverket.

Alltså: när du går till www.vickevire.mine.nu internt så ser routern att det är en dator på det lokala nätverket som försöker ansluta, därför tillåts du då att ansluta till routerns web-interface.

Om du däremot försöker ansluta till www.vickevire.mine.nu externt så ser routern att anropet kommer utifrån och därmed ej får komma åt routerns web-interface, då skickas du istället vidare till web-servern som också lyssnar på port 80.

Du vet inte hur det kommer sig att jag inte får webdav att fungera?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Viktor Eliason
Du vet inte hur det kommer sig att jag inte får webdav att fungera?

Funkar internt eller externt eller funkar det inte alls?

Har du prövat att använda interna ip-adressen för servern?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-12-05 16:29

Det du behöver är en router som klarar av "local NAT", alternativt joxa med lokal DNS eller host-fil.

Kolla den här tråden:
http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=16914

1
Bevaka tråden