Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska man göra med otrevliga medlemmar?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ignorera är väll det bästa; människor som skriver otrevliga inlägg är ute efter att provocera, och njuter av att folk reagerar. Därför borde man väl egentligen, även om det kan vara svårt att bita sig i läppen, försöka att, så länge det inte rör sig om grova övertramp och olagligheter, ignorera i största möjliga....

• Medlem
  • 2003-12-03 11:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
När man inte längre accepterar ungdomarnas jargong så är det antingen ett tecken på att man själv håller på att bli gammal eller så är man bara lite vanligt inskränkt och intolerant.

om en grupp människor är tillsammans, irl eller på nätet, så kan man ju inte höja anständighetstaket till det högsta läget utan vidare, utan man får väl hålla sig inom vad som är rimligt, så att alla i alla fall kan acceptera det.
Bara för att korkade brats vill sitta och supa och skråla längst bak i bussen till alperna betyder det inte att det är ok om det finns andra på bussen. (Ni som har gjort liknande resor vet vad jag pratar om...)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Lempriére
Ok, jag kanske har varit lite onödigt elak nån enstaka gång (hemorrojder). Men det rättfärdigar väl ändå inte en spamattack på mig med personliga meddelanden?:

Jag fick detta från nån som kallar sig Andersson:
"Jävla pucko; postar du ETT inlägg till på 99mac kommer jag personligen se till så du hamnar på sjukhus. Jävla bögjävel."

(Jag är inte homosexuell, och jag blev riktigt skakad av detta...)

Bra försök. :rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2003-12-03 11:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Bra försök. :rolleyes:

Hittar han på sådant så borde nog trots allt Martin informeras

• Oregistrerad
  • 2003-12-03 11:30

Är det inte ofta hyfsat nya medlemmar här som är värst? De har helt enkelt inte fattat att det här är ett trevligt forum.

Och att det går att vara riktigt spydig och kaxig utan att vara direkt otrevlig.

Jag träffade för många år sedan en man som hade varit ekonom på den sedan länge nedlagda tidningen GHT ( Göteborgs Sjöfart och Handelstidning ). Han hade en formulering om sin chef från den tiden, nämligen den legendariske Torgny Segerstedt. Han beskrev Segerstedts roll som att han inte var en agitator utan snarare en kombatant. Denna devis skulle i större utsträkning gagna även oss som använder ordets makt här på 99mac. Så när förolämpningarna och dumheterna dyker upp på 99mac så är mitt råd att ge tillbaka med ett vänligt bemötande och att vakta sin tunga så att man inte gör samma misstag som den som angrep.

Inte för att min gudstro är så stark men det har ALDRIG skadat att "vända andra kinden till".

Olle

• Medlem
  • 2003-12-03 11:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Hittar han på sådant så borde nog trots allt Martin informeras

Absolut!

I första hand så ska man ignorera tycker, eftersom de flesta då märker att deras små spratt är resultatlösa. Men om man aktivt smutskastar någon genom att fejka vad den skulle ha skrivit så är det en fråga för ledningen.

• Oregistrerad
  • 2003-12-03 12:09

Finns det inga aktiva moderatorer här på 99Mac?

• Medlem
  • 2003-12-03 12:18

på hardmac anses 99mac vara söndermodererat... :rolleyes:

• Medlem
  • Höganäs
  • 2003-12-03 12:18

Antingen gör man tusen nålar på dem eller så ignorerar man dem. De otrevliga medlemmarna alltså.

• Medlem
  • 2003-12-03 12:20

eller pickenickdöden.

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-03 12:26

Varför inte tjära och fjädrar?

• Oregistrerad
  • 2003-12-03 12:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Varför inte tjära och fjädrar?

Varför inte sänka lokala service:ar via exploits...

En gammal bekant är ute och beter sig på andra forum numera... Ett tag till i alla fall, sen får vi se var han tar vägen.

(obs! jag har klippt bort lite ur inläggen på bilden!)

Lägg märke till vilket listigt username han har skaffat sig - så att man inte ska fatta vem det är

Jag har testat att sätta folk på min ignorera-lista, men tyvärr blir jag för nyfiken ibland, så den lösningen funkar inget vidare för mig.

Det är klart att det ska vara högt i tak vad gäller moderering, men när någon ständigt är ute efter att provocera så borde det vara ett par varningar, och sedan ut, som gäller.

Ett litet tips till Lempiére är: fundera över om du skulle uttrycka dig på samma sätt ansikte mot ansikte när du snackar med någon. Det är lätt att tappa greppet på grund av anonymiteten på nätet, men den som drabbas kan ta lika illa upp i alla fall.

• Oregistrerad
  • 2003-12-03 14:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Ett litet tips till Lempiére är: fundera över om du skulle uttrycka dig på samma sätt ansikte mot ansikte när du snackar med någon. Det är lätt att tappa greppet på grund av anonymiteten på nätet, men den som drabbas kan ta lika illa upp i alla fall.

Amen to that!!!

Ens riktiga namn och ens riktiga bild har många fördelar. Tror aldrig jag sagt nåt på forumet som jag inte kunnat säga öga mot öga till berörda .

• Oregistrerad
  • 2003-12-03 14:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Det är klart att det ska vara högt i tak vad gäller moderering, men när någon ständigt är ute efter att provocera så borde det vara ett par varningar, och sedan ut, som gäller.

Åter igen "Bannometern"

• Oregistrerad
  • 2003-12-03 14:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Papastefanou
Tror aldrig jag sagt nåt på forumet som jag inte kunnat säga öga mot öga till berörda .

Det är bara för att jag vet vart du bor

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Papastefanou
Tror aldrig jag sagt nåt på forumet som jag inte kunnat säga öga mot öga till berörda .

Inte jag heller, men sen åker jag ju också på stryk då och då...

• Oregistrerad
  • 2003-12-03 16:51

Värnamo är inget trevligt ställe, mycket bråk, stök och fylla. Har bott där ett tag, trevlig natur och sånt men nattlivet, uschsushcushc!

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-12-03 17:10

Jag anser att man i möjligaste mån ej besvarar deras inlägg. Om man nödvändigtvis behöver göra det kan man ju skapa en ny tråd med detta ämne.
Det är väldigt tröttsamt när vissa trådar har en tendens att upptas av annat ämne än det som startades.

Det kan var så att vissa anser att vissa forum är söndermodererat m.m. och att taket är för lågt.
Vad som anses rimligt är ju säker olika för olika forum. Inget säger att alla måste kunna vara med i alla forum som finns på nätet.
Trivs man inte med ett forum kan man ju välja ett annat. Däremot är det bra att man diskuterar vad man kan anse vara rimligt på de olika forumen.
Ramarna sätter ju ägarna till forumen och sedan får medlemmarna pröva sig fram och kanske påverka taket uppåt eller neråt.
Sedan är det ju som Nils Holmlöv skrev, ingen skall säga vad jag får eller inte får publicera.
Det är ju en balansgång. Men som sagt. jag tycker att det funkar jättebra här på 99MAC och anser de på HardMac att det är söndermodererat här får de väl ha den åsikten. Dom kan ju hålla till där istället.
Som jämförelse med "verkliga livet", som om detta inte är det, så väljer jag vilka jag vill umgås med och det gäller även forum. 99MAc vill jag umgås med.

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-03 17:54

Och där har väl Lempriére visat att han inte bör vara kvar på forumet längre?

• Oregistrerad
  • 2003-12-03 17:56

Vad det gäller det här med moderation på forum, så är det nog en nödvändighet för att just bibehålla en god kvalitét eller "högt i tak".
Om man inte sätter gränser eller upprätthåller en viss urskiljning så tenderar det mesta att sjunka som en sten allteftersom.
Vad som gör oss till intelligenta varelser är ju just vår förmåga att göra urskiljningar
Vilket gäller både forum och allt annat som vi människor pysslar med.
Inte för att jag är så väldigt aktiv, men....
Tycker hitills att 99mac känns helt ok.

Och nu diskuterar vi något annat istället. Om ni tycker att ett inlägg bryter mot våra regler kan ni meddela oss det så kikar vi på det.

/c

Bevaka tråden