Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop- från indexerad bild till CMYK/RGB

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Har fått ett flygfoto från ett GIS-system som ligger i indexerat färgläge. Vid övergång till CMYK eller RGB ligger naturligtvis den begränsade färgen kvar (enfärgade fält utan övergångar).
1) Finns det något knep att mjuka upp övergångarna och därigenom göra bilden mer verklig?
2) I fönsterrubriken (Mac 9)finns ett nummer-/"stängsel"-tecken (#) efter CMYK beteckningen. Vad betyder detta?
Tack på förhand!

Är inte riktigt säker på hur du menar men testa om dessa filter gör vad du vill:

Noise: Median

Blur: Smart blur

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-10 17:21

2) Det betyder att bildens färgprofil inte är samma som den du valt som arbetsprofil i Photoshop. Du kan byta färgprofil med Bild > Läge > Konvertera till profil alternativt Tilldela profil.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: HL:
2) Det betyder att bildens färgprofil inte är samma som den du valt som arbetsprofil i Photoshop. Du kan byta färgprofil med Bild > Läge > Konvertera till profil alternativt Tilldela profil.

Aaah! Tack!!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Är inte riktigt säker på hur du menar men testa om dessa filter gör vad du vill:

Noise: Median

Blur: Smart blur

Från den ursprungliga bilden, full av toner/gradienter, har färginnhållet reducerats till 256 (?) färger då den gjordes om till Indexerad. Vad jag är ute efter är om det finns något filter el dyl som kan interpolera fram lite toner igen så att det inte bara finns typ fyra gröna toner utan en glidande skala mellan mörkgrönt och ljusgrönt... Typ...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: LarsGöran:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Är inte riktigt säker på hur du menar men testa om dessa filter gör vad du vill:

Noise: Median

Blur: Smart blur

Från den ursprungliga bilden, full av toner/gradienter, har färginnhållet reducerats till 256 (?) färger då den gjordes om till Indexerad. Vad jag är ute efter är om det finns något filter el dyl som kan interpolera fram lite toner igen så att det inte bara finns typ fyra gröna toner utan en glidande skala mellan mörkgrönt och ljusgrönt... Typ...

Testa de filter jag föreslog.

Problemet kan dock vara att du vill göra vissa delar av bilden "suddigare" men resten ska vara skarp. I så fall får du först maskera av det området du vill påverka.

Nu testade jag att först göra en gradvis fyllning, slå om till 256 färger och sedan tillbaka till RGB igen.

Jag ser då att det är vanliga Gaussian Blur som ger bäst resultat, men den kommer som sagt att göra allt suddigt.

Det finns även en tredjepart-plugin som heter Alien Skin Image Dr och den har ett filter som heter Spot Lifter som trollar bort prickar av den här typen. Den gav mycket bra resultet på min testfil.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-11 09:17

En idé värd att prova är att konvertera bilden till Lab. Då kan man jobba i a och b kanalen med oskärpan och inte sudda detaljerna så mycket.

1
Bevaka tråden