Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bränna .bin och .cue

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2002-01-01 22:49

Problem! Jag har fått en bin-fil och cue-fil som enligt avsändaren är en image-fil som bara är att bränna.
cue-filen "berättar" hur bin-filen ska brännas men tydligen är detta avsett för något program för Windows. Finns det något brännarprogram för Mac som klarar detta?

Tack på förhand

• Medlem
  • 2002-01-02 09:24

Nope men om det inte är något speciellt (en Dreamcast backup kan vara speciell tex) så är det bara att dra filen på Toast och bränna på så är saken biff. Är det en VCD image så måste du bränna den som en sådan dvs välj VCD i format menyn och select VCD Imagefile. Om det inte fungerar med enkelt dra och släpp så har du som sagt sannolikt en speciell image (dår har du oftast mer än en rad med info i que filen dvs fleras spår med specificerade gaps) så kan du pröva att köra hela rasket genom binchunker som ska kunna göra en standard iso av den.

I värsta fall får du bränna den under emulering (jo det går) via säg Fireburner. Behöver du veta hur så hojta till, skrev en liten primer om det för ett tag sen.

• Oregistrerad
  • 2002-01-03 00:36

Finns där sätt att bränna dc spel i osx, vill pröva det här lixom.

Konvertera det till ISO först (finns ett antal att välja på för Windows), sen är det bara att köra på som Disc Image i toast, funkar klockrent, cue-filen kan du fimpa, den är bara till för lama win-progg.

• Oregistrerad
  • 2002-01-03 02:35

bigmac: var det svar till mig eller till anthonie??

• Medlem
  • 2002-01-03 06:31

Ekelund:

Det beror på i vilket format du har dem. Har du .cdi filer som är så kallat selfbooting (.cdi releaser är normalt det) så är svaret nej. Åtminstone inte om du ska vara säker på att det funkar utan att fuba selfbooten. Det går som sagt under emulering under OS 9 via RPC/SoftWindows och en extern SCSI-brännare. Finns kanske något sätt att konvertera en .cdi till ett OS X brännbart format men jag har inte sett det gjort.

• Oregistrerad
  • 2005-12-06 16:16
Ursprungligen av Lukas:

Ekelund:

Det beror på i vilket format du har dem. Har du .cdi filer som är så kallat selfbooting (.cdi releaser är normalt det) så är svaret nej. Åtminstone inte om du ska vara säker på att det funkar utan att fuba selfbooten. Det går som sagt under emulering under OS 9 via RPC/SoftWindows och en extern SCSI-brännare. Finns kanske något sätt att konvertera en .cdi till ett OS X brännbart format men jag har inte sett det gjort.

Har fått ned en film i .cdi-format, kan den öppnas å ses på min Mac? Vilket program isf?

• Oregistrerad
  • 2005-12-06 16:23
Ursprungligen av Lukas:

Ekelund:

Har fått ned en film i .cdi-format, kan den öppnas å ses på min Mac? Vilket program isf?

• Medlem
  • Österåker
  • 2002-01-03 11:11

Tack för tipsen! Binchunker? Är det ett PC-prog?

• Medlem
  • 2002-01-03 12:48

Binchunker finns med GUI till Windows, MacOS 9 och som cli till OS X.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-06 18:37

Min erfarenhet är att nästan allt går att öppna direkt genom vanligt dubbelklick - resten kan man öppna i Toast.
Toast kan bränna bin/cue och allt annat jag någonsin stött på.

Konstiga, obskyra format som Toast påstår sig inte kunna hantera har jag fått att funka genom att helt enkelt byta filändelsen till .iso

1
Bevaka tråden