Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple osynligt igen

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-12-04 12:34

I går (3/12) kom det med Svenska Dagbladet en annonsbilaga med digital fotografi som tema. Där fanns kameror, där fanns skrivare och massor med annat- men ingen Mac med iPhoto och internetpublicering via .Mac och naturligtvis inte heller någon iPod med flashkortläsare.

Varför?

Bra fråga!

Apple svenska produktchef Finn Vikander sa på Apple-dagen i Västerås att han trodde att iPod skulle bli årets julklapp. Mig veterligen blir inte en produkt "årets julklapp" utan marknadsföring mot konsumenterna...:rolleyes:

Apple i Sverige fokuserar inte på konsumentmarknaden utan lägger sina marknadsföringspengar på proffs-marknaden. Annonserna syns i exempelvis Cap & Design istället för i dagstidningar. Apple-dagarna som Apple har haft under hösten har varit riktade mot proffsmarknaden och företagens IT-avdelningar.

Varför Apple i Sverige har valt att fokusera på proffsfolket när Apple har iPod, iBook, iMac, iLife och .Mac kan man diskutera. Det är i dag svårt att köpa en Mac om man inte bor i Stockholm. Många av åÅterförsäljarna är inte intresserade av att sälja till privatpersoner utan vänder sig i första hand till företag, det är det det finns pengar att tjäna.

iPoden blir säkert årets julklapp, hos Apple-folket i Kista.

• Medlem
  • 2003-12-05 15:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christian Åhs
Apple i Sverige fokuserar inte på konsumentmarknaden

Man skulle ju kunna tycka att med lanseringen av iTunes för Windows så har man helt andra förutsättningar att nå ut med iPod till en massmarknad även här i Sverige.

Och vad ska svenska Apple göra när iTMS lanseras i Europa. Är det också nåt bara för proffs?

• Medlem
  • 2003-12-06 00:27

I danska gratistidningar, Metroexpress och Urban, kan man se annonser för iPod (jag vet inte vem som står bakom annonserna). Nästan lite chockartat för en svensk. Och att det är en Applepryl och därför lite "udda" och "inget för en rejäl karl som kör Windows" framgår nästan inte heller. De ber inte om ursäkt för att de finns. De talar helt enkelt bara om att det är en bra maskin på alla sätt och att den kan användas som musikspelare bland annat - det verkar nästan som om de tänkt tanken att det är en pryl som alla faktiskt kan använda och ha glädje av alldeles oavsett plattform. Inte bara den redan frälsta klicken som kör Mac. Hur mycket poddar det sedan kommer att säljas i Danmark vet jag ju så klart inget om, men de försöker iaf.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christian Åhs iPoden blir säkert årets julklapp, hos Apple-folket i Kista.

Njae, riktigt så kommer det inte att bli, har sett en del av julens annonsbilagor från våra elektronikjättar och iPoden (20Gb) figurerar faktiskt ganska så frekvent där.

Dessa bilagor kommer dessutom att distribueras över hela landet.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-12-06 01:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christian Åhs
Det är i dag svårt att köpa en Mac om man inte bor i Stockholm.

Tro mig, det går alldeles utmärkt att köpa en Mac även i Malmö...;)

• Medlem
  • Lund
  • 2003-12-06 12:00

Att Apple Sverige inte fokuserar mer på konsumenter förstår jag inte. Alla är konsumenter, även proffsen. Även om Apple visserligen är förhållandevis stora inom vissa områden, t.ex. grafisk produktion, så borde väl konsumentmarknaden vara en betydligt större marknad med iPod och iTunes för såväl Mac som Windows, samt resten av alla iProdukter och .Mac. Jag tycker att det känns som att Apple har betydligt större utbud för just konsumenter än för proffs.

Nu finns det ju trevliga reklamfilmer och annonser färdiga för iPod t.ex. Material som jag tror kan funka på den svenska marknaden.

Oscar? Finn? Var är ni?

• Medlem
  • 2003-12-06 22:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Excelsior
Njae, riktigt så kommer det inte att bli, har sett en del av julens annonsbilagor från våra elektronikjättar och iPoden (20Gb) figurerar faktiskt ganska så frekvent där.

Jag tittar på en annons i SIBA:s annonsbelaga. Man säger inget om AAC eller tredje parts tillbehör.

Jag blir bara så trött. Historien upprepar sig hela tiden. Varför vill Apple inte visa sina fina konsumentprylar för allmänheten? Idiotiskt! De kan gott ligga på "finns ej"-listan hos vanligt folk. Apple får skylla sig själva tycker jag!

• Medlem
  • 2003-12-07 04:12

Lyckades nästan snacka på min gamle far att köpa sig en iMac. Han ville bara klämma på den lite först... Det är ganska uppenbart vartåt den här historietten barkar, va?

Visst bör Apple synas mer, ha ett mer utbyggt återförsäljarnät. Men jag säger som jag brukar:

Apple ska INTE sälja sina produkter via de undermåliga ladorna (Siba etc). Det är inga bra affärer. Jag struntar i om "svensson" går dit, Apple ska inte befatta sig med ladsegmentet och den okunnighet som finns där (inte minst bland personalen). Däremot ska de sälja till de kunder som besöker en datoraffär.

Det verkar bara vara på Mac-forum som ladorna framställs som bra återförsäljare som man måste nå ut till. På andra forum för PC och HiFI etc har ladorna ett grundmurat dåligt rykte och ingen skriker att företag X måste finnas där.

Intressant att så många vill dra dit Apple.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-07 10:46

Att få Äpple till "ladorna" är väl bara en önskan att få se lite mer av Äpple.

Håller med om att Äpple sverige håller en lite väl låg profil mot konsumenter, det skulle vara roligt med fler annonser på iPods och e/iMacs.

Men då "ladorna" enbart säljer på lågt pris (inte är det deras kompetens som säljer) och folket som handlar där enbart har en paramenter (lågt pris) så kan jag hålla med om att det kanske är rätt att hålla sig från det segmentet.

Intressant attityd igentligen, då man i regel får det man betalar för:

-Hej, jag vill handla den billigaste (sämsta ?) datan du har!
-Okej här har vi ett paket om har det du behöver (lätt att säga då kunden inte har en aning om vad datan ska vara till)
-Kommer jag att bli nöjd?
-Vi har bra öppettider, bara att ringa och fråga ( inte en chans för det priset )

/J

edit: stavfel

Citat:

Skrevs ursprungligen av Orat:
Lyckades nästan snacka på min gamle far att köpa sig en iMac. Han ville bara klämma på den lite först... Det är ganska uppenbart vartåt den här historietten barkar, va?

Samma sak med min morsa i Jönköping...

Citat:

Skrevs ursprungligen av jotj
Jag tittar på en annons i SIBA:s annonsbelaga. Man säger inget om AAC eller tredje parts tillbehör.

Min bror var på Siba här i Jönköping och hjälpte en säljare som fick frågor om iPod. Säljaren sa till kunden att den bara fungerade md Firewire men att ett sådant kort bara kostar några hundra. Min bror kunde då inte låta bli att flika in och säga att iPod fungerar utmärkt med USB 2.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Matts E. Lindmark:
Visst bör Apple synas mer, ha ett mer utbyggt återförsäljarnät. Men jag säger som jag brukar:
Apple ska INTE sälja sina produkter via de undermåliga ladorna (Siba etc). Det är inga bra affärer. Jag struntar i om "svensson" går dit, Apple ska inte befatta sig med ladsegmentet och den okunnighet som finns där (inte minst bland personalen). Däremot ska de sälja till de kunder som besöker en datoraffär. [...]

Jag förstår din åsikt, men jag undrar bara hur man ska kunna vara synlig för Svensson om det inte finns nånstans att känna på produkterna. Apple kan gärna fortsätta med "ladorna" bara de ser till att hålla låga konsumentpriser samt se till att de som säljer vet vad de snackar om.
Ta Jönköping som exempel; det finns inte någonstans (som jag vet nu) att ens se en Appledator live utan att beställa tid hos någon företagssäljare. Otroligt dåligt!

• Medlem
  • 2003-12-07 18:52

Att försöka sälja via ladorna är bara slöseri med tid och resurser. Säljarna vill inte sälja macar, de får antagligen ingen bonus för det. De hänvisar en vidare till PC-maskiner och säger att till mac finns inga spel, program etc. Varenda gång jag kollade imacar förr på exv Axlins i Lund (som senare blev Onoff) var Netscape igång på maskinen. Jag förstod aldrig varför förrän jag hörde att Netscape kunde slöa ner en mac bara genom att vara igång. Vet inte om det är sant men skulle inte bli förvånad om så vore.

"...samt se till att de som säljer vet vad de snackar om."

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-12-07 19:21

Apple och återförsäljarna satsar på att sälja tjänster till sina befintliga kunder i första hand. Det är betydligt svårare att sälja tjänster till privatkunder än till företagskunder. Därför så koncentrerar man sig på företagskunderna.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-07 19:58

Apple resonerar väl som så att det är dyrt att annonsera, och att macen av de flesta då möts med skepsis (ungefär som om någon skulle försöka få mig att köpa en Amiga...) så de struntar i att satsa, om inte kunderna redan står i farstun (typ appledagar). Dessutom är ju macgrejor, även de billigaste, lite dyrare än den billigaste pc-sk*ten, så ska den sälja till konsumenter så måste man lyfta fram det som gör mac till mac, 1. användarvänlighet ("just do it" -> "just did it") 2. OS X:s stabilitet 3. slipp virus.

Så länge man marknadsför sig som en exklusiv och designad produkt, utan att framhålla andra fördelar, så är det svårt för Svensson att motivera en mac framför en billigare pc. Som dessutom har mycket mer Mhz!

1
Bevaka tråden