Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sprak och knaster från ljudkortet

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar vad som kan åstakomma sprakande, knäppande missljud från ljudkortet på en dator. Det rör sig om en PC med ett soundblaster-live-kort och det är två olika sorters missljud det rör sig om. Ett är ett skrapande knaster som varar i ungefär 1 sekund och det andra är ett högt knäppande sprak. De uppkommer med ungefär 5-10 minuters mellanrum.

Jag trodde först att det var sladden mellan förstärkaren och ljudkortet som var boven men har upptäckt att ljuden även förekommer då jag lyssnar med hörlurar direkt från ljudkortet (samma ut-port som jag vanligtvis kopplar till förstärkaren).

Har inte hört ljuden förut när jag använt samma ljudkort i en annan dator fast är inte helt säker på om ljuden existerat hela den tid då jag haft ljudkortet i min nuvarande dator.

Vad kan ljuden bero på? Vad kan man göra åt dem? Kommer problemen försvinna om jag köper nytt ljudkort?

• Oregistrerad
  • 2003-12-04 19:10

Jag hade också sprak och mystiska ljud för ett tag sedan. Fann då att av någon anledning så hade inställningarna till kortet ändrats till 5.1 istället för vanliga 2-kanal. Kan ju vara värt att kolla i väntan på bättre tips.

• Oregistrerad
  • 2003-12-04 21:47

Sådant kan bero på taskiga drivrutiner. Kolla om det finns bättre/nyare. Jordfel kan också vara en anledning. Eller nått som ligger och stör, typ trådlösa telefoner eller liknande. Har du flera datorer kopplade till sammma ljudkälla (stereo eller liknande), så kan du få sådana fel. Drivrutinshelvetet är nog det sämsta med PC´n, värre än virus faktiskt.

Jag tror det kan ha med jordningen att göra. Vi hade samma problem med en G3-a för nåt år sedan, ett sprak som kom helt plötsligt, med ojämna mellanrum, 5-10 minuter.

Vi fick det förklarat (?) av en ljudexpert som att det byggs upp statisk elektricitet, olika mycket beroende på omständigheterna, och att staten urladdar sig.

Det kanske inte är något att rekommendera, men det löste sig för oss när vi drog en tråd till ett element...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jan-Åke N
Det kanske inte är något att rekommendera, men det löste sig för oss när vi drog en tråd till ett element...

Vart fäste ni tråden i själva datorn? På nät-delen eller kanske chassit? Inte för att jag tänkte pröva det men det skulle vara kul att veta Har nu kopplat datorn till ett jordat eluttag och det verkar vara bättre men det kanske bara är inbillning...

Tack för alla tips hur som helst! Ska kolla drivrutinerna i samband med att jag installerar om Windows.

Vi fäste den bara på chassit. Väldigt simpelt, men det funkade faktiskt!:)

1
Bevaka tråden