- ivar
- Medlem ●
- Stockholm
Tjena!
Har ett korpfotbollslag och en hemsida till laget där jag lägger upp dittan och dattan...
spelade in en halvlek med DV-kamera härom veckan och hade tänkt lägga in det på datorn och slänga upp på webben i zippad form.. frågan är bara vilket videoformat jag ska ha på videosnutten.
h.263 hr jag för mig något hette.. är det bra lämpat för fotbollsmatch?
Filstorlek är av betydelse.
Hade tänkt mig att en 10-15minuter skulle få vara på högst 70-90mb eller så...
skulle även gå bra att få den i 120mb och zippa ner till 90 om det går..
H263 ger rätt dålig kvalitet och har egentligen bara en fördel och det är att den stöds av många applikationer och belastar inte processorn så hårt. Ska du ha det på webben så är Sorenson Video 3 den som ger bäst kvalitet på en given storlek. 3ivX är också mycket bra...kan laddas hem gratis på nätet men den måste just laddas ned, tror dock att den senaste versionen skapar filer som inte kräver nedladdning av codecen för att titta på den. Christopher kan säkert kommentera detta mera.
Apples MPEG-4 codec går också att använda. Ger OK kvalitet och har fördelen att den drar lite mindre prestanda än Sorenson Video 3.
3ivx tycker jag ger bättre kvalité i vilken situation som helst än Sorenson Video 3.x
Iaf den senaste version av 3ivx. Fördelen är att det är MPEG4 video. Vilket innebär att om du sparar den som .mp4 så är den uppspelbar var som helst där finns en mpeg4 decoder (och stöd för .mp4 och mpeg4 teknikerna som du kodar med). Även om 3ivxs egna dekoder är mycket bättre än Apples egna. Men en vanlig simpel 3ivx .MP4 klarar Apples egna decoder av utan speciella tillägg.
Hittade nu att om man exporterar som quicktime movie så kan man någonstans där bland undermenyerna välja compression: 3ivx.
Mitt problem nu är att jag vill att filmklippet ska vara lätt att spela upp för pc-användare som inte har quicktime installerat... fungerar .mov för något annat än quicktime? Eller kan jag döpa om från .mov till .avi utan problem eller hur fungerar det egentligen?
Skrevs ursprungligen av ivar
mp4 och 3ivx gav ganska så snarlika filstorlekar men kvaliteten hos mp4 var överlägsen.. det enda är att mp4 sparade i 320x240 eller något sånt... skulle vilja spara i lite större... går det att ändra från iMovie?
? .mp4 är bara en container som .mov eller .avi...
Om Apples MPEG4 ger bättre kvalité än 3ivx D4 4.5 MPEG4. Så måste du ha gjort något käpprakt fel.
Du kan ju exportera till .avi (du kan inte bara byta namn, då det är ungerfär som att byta namn på en jpg fil till.eps). Och om dom på windows inte har nån MPEG4 codec så kommer dom ju ändå inte kunna se den. MPEG1 är det säkraste om man vill att alla skall kunna se filmerna.
Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
? .mp4 är bara en container som .mov eller .avi...
Om Apples MPEG4 ger bättre kvalité än 3ivx D4 4.5 MPEG4. Så måste du ha gjort något käpprakt fel.
Du kan ju exportera till .avi (du kan inte bara byta namn, då det är ungerfär som att byta namn på en jpg fil till.eps). Och om dom på windows inte har nån MPEG4 codec så kommer dom ju ändå inte kunna se den. MPEG1 är det säkraste om man vill att alla skall kunna se filmerna.
Jag körde med alla inställningar på default när jag exporterade i 3ivx-format.
När spelarna sprang runt på planen så blev dom alldeles hackiga i kanten medan i mp4 så såg det utmärkt ut i kanterna men var mycket mindre yta som videon visades på(typ 320x240).
Hur ska jag ställa in 3ivx så det blev snäppet bättre kvalité? För filstorleken var högst tilltalande. 3m30s på 23mb.
men som sagt, kvaliteten dög inte riktigt:
Det ser ut som om du inte kört de-interlace på din video. Den smäller ihop video-fälten och bör alltid användas om videon skall visar på en dator. Det "hackiga" uppstår pga. tidsskillnaden mellan de olika fälten, som egentligen är två olika bilder. Prova de-interlace så ska du se att det försvinner.
Nä, kan inte hitta var jag ställer in deinterlace i iMovie.
Har hämtat hem 3ivx och divx och provat spara med dessa... båda ger samma kantiga hackiga spelare.
förresten så blir mp4 också lika fult när jag exporterade i större storlek.
Dvs mp4 fungerade finfint i den där 320x240-sizen men inte större...
Börjar bli frustrerande att inte få till det.. snälla söta, kan inte någon ha en nybörjar genomgång med mig hur jag exporterar klippet som divx/3ivx i en .avi container utan så där hackiga kanter.
Bifogar en bild på hur divx-klippet blev.
Jag gick nu igenom iMovie, det verkar faktiskt inte finnas något om deinterlace, tyvärr. Inställningen finns både i FCP och i Cleaner, som tyvärr kostar mycket pengar att skaffa. Jag rekommenderar därför FFMpeg, sök forumet för detta. Det är ett gratis program som är mycket flexibelt. Jag skulle tro att det klarar att deinterlace din film. Det är alltså enbart ett verktyg för komprimering, inget annat. Du bör alltså först exportera din film från iMovie som en dv-ström och sedan använda FFMpeg för att komprimera filmen. Ifall du har någon hundralapp på fickan och tycker det kan vara värt att köpa ett enkelt program, kan jag rekommendera DVfilm Maker, www.dvfilm.com , ett pytteprogram som snabbt deinterlejsar dv-film och ger ett bra resultat tycker jag. Demo finns att ladda ner, värt att kolla faktiskt.
edit: DV film Maker kostar tydligen 900:-, vilket var bra mycket mer än vad jag kom ihåg... Kolla FFMpeg istället, alternativt sök program på www.macupdate.com , finns massor där...
Dina PC polare måste ändå ladda hem 3ivx/DivX även om du sätter det i en .avi (yuk!) container. Och då kan man ju lika gärna sätta den i en .mp4 eller .mov container.
Hur stor är den redigerade orginalfilen?
De flesta har ju trots allt redan divx installerat.
Har jag fått för mig ialla fall.
Den film jag använder för att prova olika komprimeringar är bara 750mb när jag lyft in det i iMovie och klippt ihop det. Sen har jag en hel fotbollsmatch inlagd (korpen, sammanlagt bara dryga 30min) som väger in på dryga 6GB.
Frågade en pc-kompis vilka format han föredrar och han sa .avi
Stödjs inte divx out-of-the-box på pc numera?
Hur som helst tror jag vissa svensson-pc-användare duckar för quicktime och påstår att det innehåller det kända apple-viruset
.mp4 är väl ett alternativ.
Kan kolla upp om jag kan gå via kompisens FCP3... är det något man ska passa på att ställa in samtidigt i så fall när det ändå är avancerad mjukvara?
Frågade en pc-kompis vilka format han föredrar och han sa .avi
Stödjs inte divx out-of-the-box på pc numera?
?
Nej, du måste ladda hem det separat precis som på mac. MacOS X har i teorin bättre stöd för DivX än Windows. Med tanke på att DivX video bara är MPEG4 video. Om man använder IBM MPEG4 Toolkit (mac) så kan man ta en DivX .avi och sätta den i en mp4 fil som om inte GMC och Q-pel är påslaget spelas upp i Quicktime utan några plugins alls.
AVI skall man helst bara fet undvika. Problemet med PC folk är att dom inte har några flickvänner för dom är för dumma och lata för att uppräcka att något är outdated för typ 4 år sedan. AVI är skräp.
En smart PC användare laddar hem senaste 3ivx och slänger allt som har med DivX att göra. Huxflux så kan dom:
- Få bättre postfiltering
- Kolla på: DivX 2- 5.xx, Xvid, Apples MPEG4, Phillips MPEG4, Envivos MPEG4, MPEG4 you name it.. I Windows Media Player och QT player..
- AAC med multikannal stöd i Windows Media Player
- Öppna .mov, ,m4a (aac), 3gpp, och .mp4 filer i Windows Media Player
- Mer optimerat än prutt DivX
- Exportera till mov, mp4, avi
Om man forstätter och krångla. Ta fram valfritt vapen.
Ang kodningen så är det lite svårt att säga. Om du skickar en cd eller lägger upp den färdigredigerade filen för nerladdning så kan jag koda den.
Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Nej, du måste ladda hem det separat precis som på mac. MacOS X har i teorin bättre stöd för DivX än Windows. Med tanke på att DivX video bara är MPEG4 video. Om man använder IBM MPEG4 Toolkit (mac) så kan man ta en DivX .avi och sätta den i en mp4 fil som om inte GMC och Q-pel är påslaget spelas upp i Quicktime utan några plugins alls.
AVI skall man helst bara fet undvika. Problemet med PC folk är att dom inte har några flickvänner för dom är för dumma och lata för att uppräcka att något är outdated för typ 4 år sedan. AVI är skräp.
En smart PC användare laddar hem senaste 3ivx och slänger allt som har med DivX att göra. Huxflux så kan dom:
- Få bättre postfiltering
- Kolla på: DivX 2- 5.xx, Xvid, Apples MPEG4, Phillips MPEG4, Envivos MPEG4, MPEG4 you name it.. I Windows Media Player och QT player..
- AAC med multikannal stöd i Windows Media Player
- Öppna .mov, ,m4a (aac), 3gpp, och .mp4 filer i Windows Media Player
- Mer optimerat än prutt DivX
- Exportera till mov, mp4, avi
Om man forstätter och krångla. Ta fram valfritt vapen.
Ang kodningen så är det lite svårt att säga. Om du skickar en cd eller lägger upp den färdigredigerade filen för nerladdning så kan jag koda den.
Tack för klargörandet. Mycket lärorikt för mig.
Och tack för erbjudandet! Jag avvaktar och ser om jag lyckas lösa det på egen hand först.
Men då ska jag verkligen upplysa om 3ivx samt dumpa .avi-idén.
Mvh
Ivar
Saken är att AVI är en åråldrig och grymt osmidig levrans container. Det är inte anpassat för streaming alls. Den är ytterst osmidig att söka i. Stöder ingen metadata. Och det är så sönderhackat från standarden så man börjar gråta. Den har inga fördelar alls gentemot några andra containers, förrutom att massor av okunniga finniga tonåringar på PC:s använder det mot bättre vetande.
Det känns riktigt hett i den här tråden
Skrevs ursprungligen av Jonne
Hahaha, jag tappade glöggen på tangentbordet... Tur jag har sagt upp mig från jobbet där jag hade PC
Har suttit sedan 08.30 med beräkningsteorier&turingmaskiner så det kan vara därför jag inte förstår riktigt... men är det här möjligen det mest spårlösa inlägg någonsin?
Har suttit sedan 08.30 med beräkningsteorier&turingmaskiner så det kan vara därför jag inte förstår riktigt... men är det här möjligen det mest spårlösa inlägg någonsin?
Med lätthet veckans mest spårlösa i alla fall.
Jag tyckte ironin i att man får finnar och tappar flickvännen om man kollar på avi-filmer var kul bland de tekniska förklaringarna, men jag kanske missuppfattade det hela, det kanske är sant?
Då hänger jag med
Kopplade inte riktigt nämligen...
Kodar med Compressor och Batch Monitor nu... fungerar jävligt bra!!
15min = 140MB , låter det normalt?
Då hänger jag med
Kopplade inte riktigt nämligen...
Kodar med Compressor och Batch Monitor nu... fungerar jävligt bra!!
15min = 140MB , låter det normalt?
Jofan, det tror jag skall vara bra..
Jag tyckte ironin i att man får finnar och tappar flickvännen om man kollar på avi-filmer var kul bland de tekniska förklaringarna, men jag kanske missuppfattade det hela, det kanske är sant?
Hehe, well...
sparade i mp4-mediumVBR-deinterlace och i 480x360.
14min gick på 86mb.....
låter allt i sin ordning?
Det är nämligen inte så jätteviktig fotbollsmatch så jag vill slänga originalmaterialet.. men vill ju såklart ha komprimerat den på bästa möjliga sätt först.