Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bränna startbar CD med X

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-04 17:50

Jag har en skivavbild med Mac OS X 10.3 som jag ska bränna till en riktig CD för att den ska kunna vara startbar.

Dessa olika sätt har jag försökt med

1. Använda funktionen i Toast Titanium 5 för att bränna från en skivavbild.

2. Montera skivavbilden och dra alla objekt i den till Toast för att göra Data-CD.

3. Starta i Mac OS 9 för att kunna bränna en skiva i Mac OS Standard-formatet och ta alla filer från skivavbilden och bränna som Data-CD,

4. Samma sak som i 4, fast med formatering som Mac OS Standard & PC (Hybrid) CD.

DEN BLEV ÄNDÅ INTE STARTBAR!!!
Den kommer upp på skrivbordet, men går inte att starta från oavsett vilket sätt man försöker med (C vid uppstart, alt vid uppstart, välja startskiva etc)

Hur ska man göra för att få en startbar CD med OS X!?

Bränndator: PM G4/400 (OS X 10.2.8 & OS 9.2.2)
Användardator: iMac G3/350 (OS X 10.2.8 & OS 9.2.1)
CD-skivor: Sony CD-R 700 MB
Brännprogram: Toast Titanium 5 (kan inte använda Disc Burner efdtersom den inte är kompatibel med CD-brännaren)

Läs här: Boot CD

Det funkar, men det tar en evinnerlig tid att starta.

Bränn från "Disc Utility" så bör det funka. Gjorde det för mig när det inte funkade i Toast iallafall.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-04 21:10

Hej..

Om inte din brännare har stöd i "Disc Utility" så kan du kanske prova följande som jag hittade när jag letade efter svar på det problemet (brännarstöd i "Disc Utility").
Jag har inte provat för att se om det fungerar själv så det vore kul om du kan berätta hur det gick om du provar det....
Kommer som citat här...

Citat:

In Panther]

1. Open Disk Utility

2. Click Image and then Convert

3. Select the bootable .dmg and click Open

Double-clicking the .dmg without locking it first almost certainly will kill the boot functionality. Download again.
A .img file no longer exists in OS X (unless you purposely convert it to that format (NDIF I believe). What you get when you mount a disk image (also the .img ones), is a volume.

4. Make sure the image format is "DVD/CD Master" and save your new image (This will yield an image called [yourname].cdr)

5. Open Toast and click and hold the Other menu option.

6. Select Disc Image and then drag [yourname].cdr onto Toast and select mount.

7. Click and hold the Other menu option again, but this time select Mac Volume.

8. Click the Select button and choose the mounted .cdr image you made.

9. Uncheck all the options in the pop up window (make sure optimize or autostart are NOT checked). Check the bootable option. Don't worry if it gives you a warning saying there is no system folder and so it will not be recognized as a startup disk (it is wrong).

Aside: the optimize option is what really fucks over your disk making it unbootable.

10. Press Record. Wait.

11. Restart and hold down the "C" key.

------------------------------------------------------------------------------------

This could also work in Jaguar. Just use Disk Copy instead of Disk Utility. And don't forget to save as DVD/CD Master.

This method is successful in burning a bootable Panther 7B85 installation disk.

Lycka till

//Teeway

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-05 19:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Teeway
Hej..

Om inte din brännare har stöd i "Disc Utility" så kan du kanske prova följande som jag hittade när jag letade efter svar på det problemet (brännarstöd i "Disc Utility").
Jag har inte provat för att se om det fungerar själv så det vore kul om du kan berätta hur det gick om du provar det....
Kommer som citat här...

Lycka till

//Teeway

Tyvärr så har den inte stöd för det.
Den funkar bara i Toast.

Fanns det inget tillägg som gjorde att Toasts drivrutiner blev tillgängliga för hela systemet?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-05 20:19

Du använder Disc Utility för att konvertera din disk image, när den är konverterad så öppnar du och monterar den i Toast enligt instruktionen ovan och sen bränn....Det är tydligen helfel att öppna och montera en bootbar .dmg fil i Finder...
jag får göra en .dmg av Panther inst och prova... är själv lite nyfiken om det funkar....

//Teeway

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-06 12:20

Ja det var inte bra att man inte får öppna skivavbilderna, för det har jag gjort och jag är inte så pigg på att ladda ner igen eftersom det tog ganska många timmar.

Men jag ska imorgon testa att bränna konverterade skivavbilder.

Senast redigerat 2003-12-06 16:26
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-12-06 12:30

Boot CD funkar klockrent under 10.2.8 har inte hunnit prova under 10.3

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-06 16:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
Boot CD funkar klockrent under 10.2.8 har inte hunnit prova under 10.3

Men gjorde BootCD inte att CD-skivorna tog jättelång tid att starta från? Eller har jag missförstått det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-08 17:48

Det funkade med Teenways tips!!!
Tack för hjälpen alla.

1
Bevaka tråden