Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När jag tappade respekten för Apple.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sprang på den här bilden och fick tillbaks en del minnen från Januari i år. Tänkte passa på att fråga hur ni andra ser på det då jag är ganska så nyfiken.

Varför hypade Apple upp Expot så otroligt mycket i onödan? Jag tycker det var otroligt klumpigt och dåligt planerat. Jag kan förstå att de vill att folk ska komma och se på Expot. Jag kan förstå att de gärna pratar om sina kommande ´revolutionerande´ produkter. Men att påstå att en ny iMac med platt skärm - vilket var det alla ändå väntade sig - är "Way beyond the rumor sites. Way beyond." är väldigt långt ifrån sanningen.

Hade Apple valt att inte göra sådana här påståenden hade jag blivit mycket imponerad över den nya iMacen och de andra produkterna som presenterades. Men istället så hade jag så höga förväntningar efter Apples egna hypande att iMac-lanseringen kändes som en besvikelse.

Kollade man på ryktessiterna innan expot hittade man allting från iMac med 22" TFT och iWalk PDA med färgskärm och vingar ungefär. Apple påstod sig ligga långt längre fram. Jag vågar påstå att även om de hade släppt en 1,5 GHz G4 så är det fortfarande inte så långt ifrån ryktessiterna att det känns befogat att påstå vad de nu gjorde.

Jag har alltid gillat Apple starkt - det behöver jag nog inte förklara för er som läser det här forumet. Men i Januari i år tappade jag en stor del respekt för företaget. Det är synd.

Vad säger ni andra?

Jag håller med. Mycket onödigt av Apple att hypa Expot så mycket.
Rredan innan Apple startade hypandet, var förväntningarna högt ställda.
Man kan fråga sig hur de överhuvudtaget trodde att de skulle kunna förvåna någon med en iMac med platt skärm, när ryktessajterna t.o.m. snackade om PowerMac G5.

Vissa spekulerade i att Apple skulle haft något på gång som Steve Jobs stoppade för att han blev sur när Times gjorde en blunder o avslöjade den nya iMacen innan Jobs keynote, men det tror jag inte en sekund på. DÅ borde han varit ännu mer angelägen om att presentera något nytt som fått alla att säga "wow!.
Nu blev det bara "ja ha..."

Apple gjorde bort sig, tyckte jag i alla fall.

[ 07 Augusti 2002, 22:30: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Vad skall de säga då?

"Hej, kom till Expot i SF och se oss presentera en dator som ser ut som globen med en plattskärm sittandes ovanpå"?

Klart de måste pusha för att få folk att komma till Expot, de kan ju inte ha ett tomt Expo, det går ju inte

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:
Vad skall de säga då?

"Hej, kom till Expot i SF och se oss presentera en dator som ser ut som globen med en plattskärm sittandes ovanpå"?

Klart de måste pusha för att få folk att komma till Expot, de kan ju inte ha ett tomt Expo, det går ju inte

De hade inte behövt säga något alls.
Nu före expot i NY 17 juli så var Apple bara tysta, och vad jag vet blev det fullsatt på expot ändå.

[ 07 Augusti 2002, 22:33: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Ryktet innan expot som jag hoppades på (men inte VÅGADE tro på) var någon variant av satelit leverantör (iSky ).
Det hade varit något. Fatta att kunna ligga i hängmattan, sitta i båten, fjällstugan etc och vara juste uppkplad. DÅ hade jag gjort mig av med min QS direkt!!!
T-son

Visst kan man bli besviken, men jag som är före detta användare av Micro$oft Windows har tappat all repsekt för dem när de nu börjar med sina kontroller om folk verkligen kör lagliga OS. Skickar en massa strunt till M$ servrar såfort man kopplar upp. Trams. På så sätt tappade jag all respekt för M$. Tack för att detta inte kom med i Office X, det hade varit löjligt. (För övrigt så äger jag alla mina M$ program, bara så ingen missförstår det hela)

Apple vet nog själva att inte gjorde ett sånt jätteimponerande Expo i SF. Men visst har de all rätt att pusha för det. De kankse trodde att de gjorde något revolutionerande genom att släppa en rund dator?

Kankse var just därför som de valde att vara tysta i år?

[ 07 Augusti 2002, 22:40: Meddelandet ändrat av: Christoffer Larsson ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-07 22:46

Är det inte alltid så att reklam lovar lite förmycket....

• Medlem
  • 2002-08-15 09:40
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas ´´Clavius´´ Johnson:
Är det inte alltid så att reklam lovar lite förmycket....

Jo, men man behöver ju inte acceptera det för det.
I pr-hänseende är det ju lite trist om man jämt ropar "vargen kommer". Till slut är det ingen som bryr sig om vargen, när den tillslut kommer.

Men det är ju en balansgång...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-15 09:56

Man undrar om det fanns någon koppling mellan Apples börskurs och förväntningarna inför nämnda expot i SF. Kan det funnits sådana ambitioner som att försöka påverka börskursen....?

• Avstängd
  • 2002-08-20 19:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Man undrar om det fanns någon koppling mellan Apples börskurs och förväntningarna inför nämnda expot i SF. Kan det funnits sådana ambitioner som att försöka påverka börskursen....?

Det är inte omöjligt. Det pågår här i landet just nu utredning kring misstänkta fall av "kurspåverkan" runt senaste nyår. Anledningen till att man där velat få upp kursen misstänks inte vara att man ville sälja några aktier utan att kursen skulle vara så hög som möjligt eftersom ledningsgruppens bonus beräknades utifrån börskursen vid årsskiftet.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
De hade inte behövt säga något alls.
Nu före expot i NY 17 juli så var Apple bara tysta, och vad jag vet blev det fullsatt på expot ändå.

Dom hade väl lärt sig nåt...

Jag kan hålla med om att dom gjorde bort sig lite, speciellt som bilderna kom ut på ryktessajter innan ändå (tack vare Time!). Men jag skulle inte säga att jag tappat respekten för Apple, snarare att jag är skeptisk till Apples PR-nissar.

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-08-20 20:49

MIn första tanke när jag såg "Way beyond rumorsites.." var att dom har nog fasen aldrig läst macosrumors

Sen lärde jag mig faktiskt efter iPod-lanseringen att ta Apples PR-avdelning med en nypa salt, jag menar en digital revolution som kommer att förändra världen...jag blev lite sne, fast den diskussionen behöver vi kanske inte ta igen

1
Bevaka tråden