Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple snart dött!

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, så har det låtit i evighets tider.
MacObserver fastställer att sedan 1995 så har Apple dödförklarats minst 36 gånger.

Listan aktualiseras allteftersom, så den är värt ett bokmärke för dem som ser dessa dödförklaringar ur en humoristisk synvinkel.

The Mac Observer.

Senast redigerat 2003-12-05 15:13
  • Oregistrerad
  • 2003-12-05 14:01

Dom höll faktisk på att gå under ett tag, även om Mac-frälsta inte vill se det så. Den beiga OS 9 dinosaurien höll på sluka oss allihopa. Apples framtid har knappast sett ljusare ut än idag. Om man bortser från storhetsdagarna då förståss...

Allvarligt talat så undrar jag hur nära "slutet" dom var när det såg som mörkast ut. Om Apple inte hade hoppat på UNIX tåget och valt BeOS istället för NeXT, så vet i gudarna hur det hade sett ut på sikt. Fast egentligen så är det väldigt underligt att Apple existerar i den omfattningen som dom ändå gör (oavsett operativsystem). Jag menar det är väldigt få saker man inte kan göra med en Windows PC, så några egentliga sakargument förutom rent känslommässiga finns inte idag för Mac.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Jag menar det är väldigt få saker man inte kan göra med en Windows PC, så några egentliga sakargument förutom rent känslommässiga finns inte idag för Mac.

stabilitet? säkerhet? eller menade du själva hårdvaran?

Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Jag menar det är väldigt få saker man inte kan göra med en Windows PC, så några egentliga sakargument förutom rent känslommässiga finns inte idag för Mac.

Det där förstod jag inte riktigt heller.

Det finns massor med saker man kan göra på mac men inte med en windows pc.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2003-12-05 14:13

Jag menade att man kan göra samma saker med en PC som med en Mac. Köra samma program mm... Förut så fanns det vissa branscher som var helt beroende av Macen, det gör det knappast idag. Man kan göra "allt" med en PC, även om det inte är lika kul, smidigt och estiskt vackert. Och visst finns det saker som virusfrihet och multitasking mfl som talar för Macen...

Jag höll på att ta bort det sista i min första post.

Det handlar väl inte bara om att *kunna* göra en sak, utan hur enkelt det är. Att till exempel videofilma och redigera på total amatörnivå är enklare att komma igång med och göra på en mac men *går* förstås på en pc.

Apple låg nog halvrisigt till för ett antal år sedan, men hur allvarligt det var är ju svårt att veta. En del brukar lite elakt säga att macen har inte överlevt tack vare Apple, utan trots Apple (med syftning på hur Apple sköttes under en period på åttio-nittiotalet tror jag).

  • Oregistrerad
  • 2003-12-05 14:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Det handlar väl inte bara om att *kunna* göra en sak, utan hur enkelt det är. Att till exempel videofilma och redigera på total amatörnivå är enklare att komma igång med och göra på en mac men *går* förstås på en pc.

Jo visst är iMovie enkelt och estetiskt tilltalande. Men det går att göra samma sak på en PC. Ett par bekanta till mig med en PC-harv köpte en DV kamera och ville redigera sina filmer på datorn via USB. Ingen bra ide tyckte jag, man bör nog ha FireWire. Sagt och gjort köpte ett FireWirekort till PC.n till en kostnad av 160pix plus moms. I det priset ingick FireWire kabel och mjukvara.

Stoppade in kortet och startade om Xp, inga extra drivrutiner behövdes. Medföljande programvara (någon ulead historia) hade minst samma funktionalitet som iMovie. Och i ärlighetens namn lika bra, men jag höll på att spy på gränssnittet. Inga fler drivrutiner behövdes till videokameran. Så visst går det...

Man har det inte roligt när man jobbar med en pc...

  • Medlem
  • 2003-12-05 15:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Jag menar det är väldigt få saker man inte kan göra med en Windows PC, så några egentliga sakargument förutom rent känslommässiga finns inte idag för Mac.

Tja säg så här...vad har windows fått sina ideer ifrån !?...eller är microsoft påhittiga?:rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2003-12-05 17:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
Man har det inte roligt när man jobbar med en pc...

Nä... Det har man inte, därför är jag är här. Fast egentligen är det nog en vanesak. Man får "zappa" bort SteveJ.app ur skallen så kanske det skulle bli kul. Sen kan man joxa med Xp´s utseende men det blir nog aldrig samma sak. Multitasking, virus och drivrutinsproblem på PC är inte heller skoj. Däremot kompatibiliteten, priset och valfriheten som borde uppväga det mesta. Men som sagt, så länge glädjen inte infinner sig så hjälper nog inget.

Ständigt och jämt samma diskussion. Varför förs den här? Vi är ju redan övertygade och har provat både PC och Mac. Det vore bättre att förpassa den till ngt PC-forum.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-05 20:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Jag menar det är väldigt få saker man inte kan göra med en Windows PC, så några egentliga sakargument förutom rent känslommässiga finns inte idag för Mac.

Byt ut orden "Windows PC" och "Mac" mot:

Saab och Volvo
Flyg och tåg
Segelbåt och motorbåt
Toyota och RollsRoyce
Man och kvinna

så märker man hur dåligt argument det är.

Det är små skillnader, men det som skiljer är stort nog.

  • Medlem
  • 2003-12-05 23:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Sverker Hahn
Byt ut orden "Windows PC" och "Mac" mot:

Saab och Volvo
Flyg och tåg
Segelbåt och motorbåt
Toyota och RollsRoyce
Man och kvinna

så märker man hur dåligt argument det är.

Det är små skillnader, men det som skiljer är stort nog.

Okej!
"Jag menar det är väldigt få saker man inte kan göra med en man, så några egentliga sakargument förutom rent känslomässiga finns inte idag för en kvinna."

Något sånt du menade?;)

  • Oregistrerad
  • 2003-12-06 01:48

LOL, det blir värre och värre det här.

  • Medlem
  • 2003-12-06 02:35

Jag kan förstå argumentationen .. Faran för mac är inte att PC blir bättre än mac, för det blir den aldrig, utan att PC blir tillräckligt bra..

  • Oregistrerad
  • 2003-12-06 03:36

Personligen var jag pro-amiga innan jag fick kapitulera och fly till pc för att senare nu när man fått lite sans i huvudet komma hem till Mac

Vet inte hur många bolag som försökte hålla Amigan flytande men jag vet 3 (då inkluderat Comodore själva)...

Kanske skulle Apple och Comodore gått ihop och gjort några grymma datorer så kanske marknaden hade sett annorlunda ut idag? (Man kan ju drömma...)

Amigan är ju helt bortglömd idag (iallafall de modeller som faktiskt går att göra nått bra med även idag...)

Jag hade en Amiga 1200 imonterad i en tower med 3Gb hd, Cd, Vgaadapter, PPC kort (160Mhz 604e + en 68040 på 25Mhz)... Sålde den ju dock men har kvar en ren Amiga1200 för att kolla på gamla demosar, spela spel o göra ProTrackermusik på

Några andra som har liknande åsikter?

//Trinodia

  • Medlem
  • 2003-12-06 03:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
(...) Jag menar det är väldigt få saker man inte kan göra med en Windows PC, (...)

Starta OS X?

personligen hoppas jag att apple inom en snar framtid kan få fram lite mer konkurrenskraftig hårdvara till oss glada amatörer. nya ibooken känns skön till de lägre priserna. en mer blygsamt utrustad G5:a skulle jag vilja se i framtiden. det kanske inte är i linje med apples strategi men hoppas kan man ju. varje gång jag tittar på konfigurationen i applestore blir jag arg att jag inte kan plocka bort fler saker från G5:an. tycker imacen men framförallt emacen känns föråldrade nästan samma dag som en ny modell lanseras. gillar inte det där med att allt ska va i en låda heller. dvs. skärm+data. jag vill ha en hyfsat modern, hyfsat snabb, uppgraderingsbar mac som inte nödvändigtvis måste levereras med alla senaste extra "fetures". tror ni apple skulle kunna tjäna pengar på ett sådant alternativ?

Skillanden är att vi får brudar, och PC killarna får finnar..

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-06 12:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Giggs
Okej!
"Jag menar det är väldigt få saker man inte kan göra med en man, så några egentliga sakargument förutom rent känslomässiga finns inte idag för en kvinna."

Något sånt du menade?;)

LOL! Årets garv! Fattar du hur kul den meningen är, egentligen?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Skillanden är att vi får brudar, och PC killarna får finnar..

Hihi. Den här dagen började ju med ett leende iaf. Tack.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Trinodia
Personligen var jag pro-amiga innan jag fick kapitulera och fly till pc för att senare nu när man fått lite sans i huvudet komma hem till Mac

Vet inte hur många bolag som försökte hålla Amigan flytande men jag vet 3 (då inkluderat Comodore själva)...

Kanske skulle Apple och Comodore gått ihop och gjort några grymma datorer så kanske marknaden hade sett annorlunda ut idag? (Man kan ju drömma...)

Amigan är ju helt bortglömd idag (iallafall de modeller som faktiskt går att göra nått bra med även idag...)

Jag hade en Amiga 1200 imonterad i en tower med 3Gb hd, Cd, Vgaadapter, PPC kort (160Mhz 604e + en 68040 på 25Mhz)... Sålde den ju dock men har kvar en ren Amiga1200 för att kolla på gamla demosar, spela spel o göra ProTrackermusik på

Några andra som har liknande åsikter?

//Trinodia

Såg tre Amiga 500 i skrotaffären Px på Söder i går.

Apropå Amigan, visst är det roligt att PC-folket avfärdade den som leksak och idag, 2003, är det PCn som är en betydligt större leksak än Amigan någonsin kan ha varit, med tanke på att alla affärer är fyllda med spel till PC och i stort sett inget annat. Möjligen något litet ekonomiprogram eller så.

Min respekt för sådana PC-användare är lika med noll, om man säger så.

Jag tror dock att Amigan har möjlighet att överleva som entusiastdator, framförallt nu när det börjar komma nya modeller.

Gamla A500or stöter man på lite då och då. A2000, 3000 och 4000 betydligt mer sällan. Men det är utmärkta datorer och kan hållas vid gott liv, inte minst om man installerar PPC-kort i dem.

Man måste inte ha en G5 MP 2 Ghz för datorsysslor, även om det är trevligt. Det går att arbeta utan problem på mycket långsammare maskiner och skapa snygga alster. Datorvärlden är besvärligt prestandafixerad. Amigan var en rationell fläkt, en dator med lång livslängd och utmärkt användbarhet. Mer sådant tack.

Det är vansinne med dagens situation: "din dator är ett år, den är gammal, du borde köpa en ny".

1
Bevaka tråden