Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så börjar macåret 2004...

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För att hålla mig på gränsen till vad som kan bli realistiskt så hoppas jag på att året börjar på följande sätt:

Någon vecka innan MacWorld Expo släpps en serie nya PowerMacar.
Macarna ser ut och är utrustade ungefär som idag fast med högre MHz.
Singel 2GHz, dual 2.2GHz, dual 2,5GHz. Möjligen har det gjorts plats för en extra hårddisk i lådan och möjligen finns de att få med fetare grafikkort.
Så varför släpps dessa före MacWorld Expo. Jo för att det egentligen inte är någon speciell stor nyhet. PowerMacarna har blivit lite snabbare inget mer, det var väntat.
På MacWorld Expor ska man istället koncentrera sig på annat.

MacWorld Expo
Apple släpper nya iMac. Helt nytt utseende, men ungefär samma koncept. Troligtvis blir de utrustade med G5a på 1,6GHz respektive 1,8GHz. Övriga spesar är omöjliga att gissa.
Apple släpper samtidigt nya skärmar, kanske överraskar dom oss med en 30tummare, men det känns inte så troligt. Men räkna med att de får G5 design i alla fall.
Möjligen tas steget med nya tangentbord och möss också.
Uppdateringar av redan befintliga program är troligt, möjligen något nytt också.

Någon månad efter MacWorld Expo.
Ny iPod och iTunes Musicstore för Europa eller Japan. Vems som blir först är svårt att sia om.
eMac: Endera får vi se en eMac med 19tums CRT och G5processor på möjligen 1,4/1,6GHz eller så släpper de en eMac med G4a på 1,4GHz som är snuskigt billig.

Xserve:
Att vi får en G5 baserad Xserve är väll inget att snacka om. Frågan är bara när. MacWorld Expo är egentligen inget bra ställe att lansera den på. Dock är det ändå inte helt otroligt att det blir just där. Annars kan vi nog få vänta tills i början av Mars.

Bärbart:
Möjligen några små prestandaförhöjningar för att folk inte ska lessna. Men vi lär få vänta på något "nytt" tills G5an kan hoppa in i PowerBookarna.

Givetvis är allt ovan bara spekulationer. Fast det är ju kul att se hur rätt man hade. :rolleyes:

• Medlem
  • 2003-12-05 23:44

Imac G5:or, ja det hade varit en nåd att stilla bedja om. Som det är nu står de ju stilla i sin hastighetsutveckling, bara skärmstorleken ökar i ett försök att förnya/öka intresset. Kanske är 20-tummaren med 1,25 GHz det sista rycket innan den stora G5:an gör entré. Men redan i januari? Jag vågar inte tro det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-05 23:51

Ordentligt puchande för WebObjects.
Lite mer justa databaser för MacOSX.
Bättre möjligheter att "strippa" OSX server.

Ordentlig reklam för OSX i serversamanhang.
En större Xserv, kanske 3U med kanske 4 CPUer och hårdvaru RAID

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Någon vecka innan MacWorld Expo släpps en serie nya PowerMacar.

[...]

På MacWorld Expor ska man istället koncentrera sig på annat.

MacWorld Expo
Apple släpper nya iMac.

Tidigare har det varit iMac på MacWorld Expo och ny PowerMac nån vecka *efter* MW Expo.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Tidigare har det varit iMac på MacWorld Expo och ny PowerMac nån vecka *efter* MW Expo.

Ja det är väll heller inget omöjligt scenarie.

• Oregistrerad
  • 2003-12-07 15:44

Jag tror mer på iMac G5 1.42 GHz, om det nu blir G5.

• Oregistrerad
  • 2003-12-07 17:02

En snabb iPhoto skulle vara trevligt!

Föresten är det någon som törs spekulera i om Xserve får en modell med 4 x G5?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-11 17:16

Jag hoppas de släpper en iMac G4 utan skärm. Jag skulle kunna få en skärm eller köpa den billigt var som helst och därmed spara kanske 5000 kr eftersom jag slapp priset för iMacs inbyggda skärm.

Vad sägs om:

iMac G5 utan skärm (pizzakartong)
Xserve 2 x 2,6 GHz
Snabbare PM G5 (alla med dubbelproppar)
iBook G4 i ny färg
Helt ny iApparat modell Newton

Jag tror iMacen blir G5 när som helst, och då menar jag vid det närmaste Mac Expo:t. Inget snack som saken.

Annars skulle väl nuvarande processor, (möjligen 1,33 Ghz som bästa PB) 64 Mb grafikminne och en ordentlig prissänkning inte vara helt fel för iMacen?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-12-12 07:54

Det vore riktigt trevligt om konsumentmaskinerna kunde ramla ned under tio tusen. Inklusive moms såklart.

eMacen är redan där, iBooken ligger strax över och iMacen en bit över.

Jag antar att det i första hand är de platta skärmarna som sätter priset, men de pressas ju ned månad för månad. De borde väl kunna bli någon tusenlapp billigare rätt snart...

Om det ska var någon riktig vits med en G5 i iMacen så måste det bli plats för mycket mycket mer minne. Inga futtiga 640 MB. Men jag tror inte det blir någon G5 där förrän tidigast i sommar.

Men en värsting-Xserve tror jag det är dags för. Två eller fler G5:or och apfett med minneskapacitet.

Jag hoppas på en 12"Pb med maskineri som 15", dvs 64Mb grafik och snabbare minnen, FW800 mm

Det vore trevligt men iBöcker i en mindre känslig färg än vitt, och med bättre grafikkort.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-12-12 19:06

Hoppas på ett uppdaterat iMovie, där ljud och allt annat bara fungerar. Utan strul.
Så kan jag också tänka mig en iPod med bra färgskärm som kan visa video.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-12 23:32

Jag tycker att iMovie är så enkelt som du beskriver att det borde vara.

Jag hade aldrig i mitt liv använd iMovie förut (förutom till att lyssna på de olika ljudeffekterna eller andra småsaker) och ändå lyckades jag göra en film som bestod av lite klipp och tillagda effekter på kortfilmer som jag spelat in själv eller som jag hittat på internet. Jag fattade direkt hur allt fungerade. Det var lika enkelt som att bläddra bland mappar - för att lägga den där så drar man den bara dit!

Möjligtvis kunde ett problem vara att alla filmer som jag infogade förstorades upp till 640*480 (tror jag) oavsett vilken form eller storlek de hade innan.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-12-13 11:31

Jag tycker också att iMovie är enkelt att använda - till och med en tant som jag förstod genast hur allt fungerade. Dock har jag haft vissa problem med iMovie 3. Speciellt med ljudet. Det har blivit dåligt ibland, hackigt och ibland har det försvunnit helt nån sekund. Dessutom har ljudet ibland inte varit synkroniserat med bilderna i tidslinjen. Dessa problem upplevde jag inte med iMovie 2

En liten ipod med 1,5G skulle inte sitta fel

1
Bevaka tråden