Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Börja med UNIX? Länktips!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-07 17:17

Jag blir alltmer sugen på att ge mig på dels terminalen, och dels klurar jag lite på att sätta upp en ren UNIX maskin (typ en enkel pc och potentiell server...), bara för att leka med det.

Så jag har letat efter nybörjarguider, och främst hittat den här. Den verkar djupgående och bra, men den är kanske lite väl noggrann från början. Har någon sett en guide som är mer inriktad på att börja med att hitta i filsystemet, kompilera och köra program och dylikt enkelt terminalrelaterat? Ett första steg, motsvarande vad jag kan i DOS, så man börjar fatta lite...

Alternativt är förstås en bokrekommendation också intressant, om någon sett en bra sådan.

• Oregistrerad
  • 2003-12-07 17:32

Man kan komma en bit på egen hand om man vill leka lite…
Kolla denhär tråden…

• Oregistrerad
  • 2003-12-07 17:41

OS X FAQ har en bra nybörjar guide, Mac OS X Unix Tutorial
Hittade även "Learning Unix for Mac OS X" från O´Reilly i min bokhylla, var en bra bok för en nybörjare som mig själv, kostade ca 225 kr för nått år sedan. Finns i nyare version för 10.3, länk

/Christian

Senast redigerat 2003-12-07 17:52
  • Medlem
  • 2003-12-07 18:28
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-07 20:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
http://unix.se/ ?

...Där man fann en liten Emacs introduktion! Nice! Keep 'em coming, jag ska spana in alla förslag!

Kanske du kan hitta någonting av intresse här.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-10 21:39

Kan man få tråden flyttad till det nya Darwinforumet kanske?

• Medlem
  • 2003-12-11 01:10

Jag rekomenderar att du kikar in på www.freebsd.org och läser lite kring det operativsystemet.
Skillnaden mellan darwin och freebsd är att i freebsd får du joxa desto mer men då lär du dig desto bättre. Samt att du har manualsidor så att det blir över. Detta finns inte samma utsträckning manualer till darwin vilken man kan tycka är synd men förstående eftersom darwin skall vara grunden för grafiskt gränssnitt.

/man man

1
Bevaka tråden