Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad vill du läsa om i Mac-tidskrifter?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Pilo startade en diskussion om vad hur vi skulle vilja att en ny Mac-tidning skulle se ut. Diskussionen blev genast rätt livlig med många olika åsikter om den perfekta Mac-tidningen.

Denna gång undersöker vi vad vi helst vill kunna läsa om i en Mac-tidskrift.
Flera alternativ är intressanta men rösta på det alternativ du tycker är allra mest intressant.

Nischade artiklar. Gärna skrivna i samarbete med branchfolk. Med andra ord, artiklar som går in på djupet och ger ordentligt med substans och anknytning till verkligheten.

Tätt efter så skulle jag se mer om utveckling och programmering.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-07 19:41

Hade svårt att välja mellan utveckling och OSX serverplattform, men det blev serversidan.

Intressant för oss som sysslar med servrar att veta hur man sätter upp och vad man kan få ut av OSX server.

Sedan skulle jag vilja lägga till WebObjects på programmeringsbiten, det måste vara en glömd produkt....

Jag skulle vilja se en nischad artikel om animation. En riktigt lång jävel som tar upp allt möjligt om vad olika företag och kända animatörer använder (visste ni att de gör Southpark i Maya?) och vad man kan öra hemma om man vill göra Flash-film men tycker Flash är för besvärligt. Ett temanummer kanske rent av…

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-12-07 22:13

Mera quake i tidningarna!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-07 23:44

Helt klart intervjuer med mackändisar, och liknande som man inte med lite fantasi kan hitta på nätet.

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-08 00:33

Jag valde OS X som serverplattform eftersom det är sånt jag pluggar just nu, fast på Windows-sidan...
Microsoft verkar ju ha lyckats där med Windows 2000 Server och Active Directory och jag har faktiskt ingen aning om hur pass bra det funkar på Macsidan.

• Oregistrerad
  • 2003-12-08 00:36

Det borde ha varit en flervalsfråga, men det kanske inte går med vBulletin.

Nej det är en välkänd bugg, men det fixar sig när 99mac byter till 3.0 inom kort.

Jag skulle vilja se mycket av det sm fanns och välja på, men eftersom det inte finns någon tidning som tar upp macspel valde jag: Spel.
Som Gadd säger - mer quake!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Brunberg
Nischade artiklar. Gärna skrivna i samarbete med branchfolk. Med andra ord, artiklar som går in på djupet och ger ordentligt med substans och anknytning till verkligheten.

Tätt efter så skulle jag se mer om utveckling och programmering.

Jag kan bara instämma i detta. Det var mina preferenser rakt av.

Nu när MacOS har UNIX-kraft så vill jag se mer om hur det går att tappa av UNIX-världens kraftfulla tillämpningar och artiklar om hur dessa program kan användas, a la "så går det till i Photoshop" fast med FilmGIMP och liknande.

Jag är inte själv programmerare, men är lite undrande över varför så lite verkar ha följt med från NextStep till MacOS X. I NextStep fanns ju flera tunga alternativ till Office-paketet. OK Apple har släppt Keynote, som ju sätter Powerpoint lite i skuggan. Men när kommer ett riktigt ordbehandlingsprogram med integrationsmöjligheter med andra program (tänkt Open Doc, eller lite a la Indesign)? Sådana mer visionära frågor kunde också vara läsvärda.

Mer speciella saker, som inte får så mycket täckning idag, är hur Mac OS X/Apple-datorer kan användas för avancerade analyser (biomedicin, fysik - tänk världens tredje snabbaste dator).

Entusiastporträtt, lite grann av de Apple.com har, kunde vara ett annat tema.

• Medlem
  • Orranäs
  • 2003-12-09 22:22

Jag har en praktikant hos mig nu som är en fena på Linux. Jag tycker det är skitkul, en helt annan värld finns i våra terminaler. Skulle vara skitkul att lära sig mer om Unix. Spel - ???? det finns väl redan???
En tidning med Unix, MacosX server, macprogrammering och lite mer för proffs saknar jag.

Det är svårt att dra någon egentlig slutsats av röstningsresultatet. Men det lutar i varje fall åt att lite mer hardcore grejer efterfrågas. UNIX-skola, hur man får ut mer av Macen och OS X samt givetvis produkttester. Nyheter och sharewaretips verkar vara rätt så ointressanta.

Är ledsen att det inte går att flera alternativ, det rör sig helt enkelt om en bug i nuvarande version av forumet. Lovar att återkomma med frågan när vi uppdaterat till nästa version.

/M

Mer hardcore. Mindre "Tips på hur du köper en studio för under 10 000".

• Oregistrerad
  • 2003-12-13 11:46

Jont: Där har du det.

Du behövs på 99musik förresten.

• Oregistrerad
  • 2003-12-22 10:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Det är svårt att dra någon egentlig slutsats av röstningsresultatet. Men det lutar i varje fall åt att lite mer hardcore grejer efterfrågas. UNIX-skola, hur man får ut mer av Macen och OS X samt givetvis produkttester. Nyheter och sharewaretips verkar vara rätt så ointressanta.

Är ledsen att det inte går att flera alternativ, det rör sig helt enkelt om en bug i nuvarande version av forumet. Lovar att återkomma med frågan när vi uppdaterat till nästa version.

/M

Ja, mer hardcore i all ära. Men vad är hardcore om inte hårdvarurelaterat, överklockning och hur man kan fysiskt få ut mer av sina Appleprodukter?

Månadens Mackändis?

Jag själv är väldigt intresserad av utveckling av av program till Mac. En guide till Cocoa vore rätt så toppen.

• Oregistrerad
  • 2004-01-02 12:07

Vi hade ju en liknande omröstning i augusti. Det blev en hel del prat om det fanns ett behov av en tidning med mer "avancerat innehåll".
Svensk OSX-tidning

1
Bevaka tråden