Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X på Amiga

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eftersom man inte kan diskutera i nyhetstips-trådar, startar jag en här:

Ursprunglig tråd: Mac OS X på nya Amiga-burkar

Det råkar inte finnas någon som har tillgång till en Pegasos och kan verifiera detta?

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-08 12:23

Nope, men jag har läst en del om det.
Det går till som så att man kör linux på Pegasos-maskinen, och sedan använder man sig av Mac-On-Linux för att få igång Mac OS, så alltså har man två operativsystem rullandes samtidigt.
Tydligen ska det ge rätt bra prestanda. Vill man kan man ju testa själv genom att installera linux på en Mac och sedan använda sig av Mac-On-Linux för att köra Mac OS i linux på Macen.

Kör OSX-koden äkta PPC-kod när den körs i Mac-on-Linux p? en Amiga? I s? blir det full fart eller närap?, och d? är det intressant. Om den däremot emuleras s? är det ingenting att ha.

• Avstängd
  • 2003-12-08 12:53

Funkar MOL är valet givet Man säger fan då inte nej till en 1Ghz för 5675 (antagligen billigare om man köper från en annan ÅF/utomlands också) :]

Faaaaast Debian eller Gentoo är inte tokigt som det är om man vill ha en stabil server ståendes.

VPC gick ju att "trixa" så att den startade istället för Finder i OS9 med helt OK hastighet...

Ett uppdrag för testpanelen?

Tycker inte 5675 kr är särskillt prisvärt, är ju bara ett moderkort(?) på 1 GHz G3. Man får ju en iBook för 8000 kr.

Fast klart coolt iaf.

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-08 13:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Kör OSX-koden äkta PPC-kod när den körs i Mac-on-Linux på en Amiga? I så blir det full fart eller närapå, och då är det intressant. Om den däremot emuleras så är det ingenting att ha.

Nope, det är äkta PPC-kod, ingen emulering, så hastigheten blir nästan som på en riktig Mac, iallafall vad jag har förstått.
Däremot vet jag inte om grafikanrop och sånt går direkt till hårdvaran eller via linux-kerneln, jag skulle gissa på det senare, så det är väl kanske inget för spel.

Jo: kultiga Amigaspel

• Medlem
  • Tjörn
  • 2003-12-08 14:57

Skillnad på AmigaOne och Pegasus

Det verkar vara betydligt smartare att köpa en Mac.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji
Det verkar vara betydligt smartare att köpa en Mac.

Betydligt billigare än en Mac, rensa inkråmet i en begagnad Wintelburk och släng i ett PPC moderkort; Pegasos II 600MHz G3 3395:-, Pegasos II 1GHz G4 5675:-, Pegasos II 1GHz G4 (uppgradering från Pegasos) 2275:-.

Det blir ju som bäst en budgetmac, jag har aldrig påstått något annat.

Angående att köra OS X, det är genom Linux och Mac-on-Linux, Gunne Steen skriver:

Citat:

Hej Conny

Det fungerar bra. Du kör Mac On Linux, ovanpå Linux. Vill du prova hur det fungerar kan du installera Linux och Mac On Linux på en MacinTosh, det fungerar likvärdigt på en Pegasos.

För att boota direkt skulle du ju kunna göra en minimal boot av Linux och sedan nästintill direkt starta upp Mac On Linux, men meningen med Mac On Linux är att kunna köra MacOS under Linux.

Mer info om Mac On Linux hittar du t.ex här; http://www.ibrium.se/ eller här http://www.maconlinux.org/

Just nu har vi inga Pegasos på lager, men vi räknar på att snart kunna ha in den nya maskinen Pegasos II.

Du kan läsa mer om denna på vår hemsida, klicka på Pegasos II logon.

http://www.ggsdata.se

--
Hälsningar ! Greetings !

Gunne Steen
GGS-Data

Edit: städade texten

Senast redigerat 2003-12-09 07:43

Borde vara ett tänkvärt alternativ för ev. switchers, som redan har en trött PC-burk:

Pegasos II 600MHz 750CXe G3 (inkl. Moderkort + CPU-kort + MorphOS CD + Pegasos-logo i hårdplast + mjukvarupaket inkl installationscd för Linux, OpenBSD etc...)
3395:-

Super Bundle CD-Set
195:-

OS X 10.3
1495:- (- ev studentrabatt?)
---------------------
Totalt 5055:-

(Pristillägg, samma som ovanstående, men G4 1 GHz: 2280:-)

*flamesuit on*

• Oregistrerad
  • 2003-12-09 07:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Borde vara ett tänkvärt alternativ för ev. switchers, som redan har en trött PC-burk

Jo, en kul grej, men inte nyare än 10.2.4(???)
[...och nog behöver man köra i fullskärmasläge utan fönsterhaterare väl... Blir så fult annars ]

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Jo, en kul grej, men inte nyare än 10.2.4(???)
[...och nog behöver man köra i fullskärmasläge utan fönsterhaterare väl... Blir så fult annars ]

Möjligt, jag har inte satt mig in i det där riktigt. :b

Vad kostar ett beg. 10.2 idag ;)?

• Oregistrerad
  • 2003-12-09 08:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Vad kostar ett beg. 10.2 idag ;)?

Tja, snart hårdvaluta på DC igen efter vad jag förstår
Tänkte mest på att 10.2.6 var väl extremt trevligast

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-12-12 15:00

Står ju längst ner på deras sida också att de ska funka:

Följande operativsystem kan köras på Pegasos genom emulering.

* AmigaOS 3.x * MacOS 9 * MacOS X *

1
Bevaka tråden