Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quark i 4 X ??

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur skall jag få Quark 4.11 att starta i X (10.2.8)
då jag startar hittar den ej hårdvarunyckeln..
men i 9.2 fungerar det perfekt..

Några förslag??

Vad har du för dator? Om du har en G3 utan USB och en ADB-dongel som sitter direkt i ADB-porten så funkar det inte. Det finns inget stöd för den typen av ADB-enheter i MacOS X. Om du har en ADB-dongel ansluten via en iMate, så kan det funka (har själv lyckats på nån enstaka maskin, men på de flesta funkar det inte alls), men Quark själva säger att det inte funkar med iMate och ADB-dongel. Drivrutin för iMate finns här.

Det enda som lär fungera är en USB-dongel och drivrutin från Rainbow Technologies som heter Sentiel Eve 3. Ladda ner här.

EDIT: Eftersom Quark har släppt supporten på version 4, så kan man ej längre byta in sin ADB-dongel mot en USB-dito.

Tack Mattias för ditt svar, använder en G4 (733) och till Quark har jag en ADB-dongel via iMate, har prövat att uppdatera drivrutinen men det hjälpte ej..
Får gå till bossen och begära en ny G5 med alla godsaker...
hoppas att jultomten är snäll

  • Medlem
  • 2003-12-09 10:37

det känns som om det är på sin plats med ett litet tips, om det är så att du inte tidigare har kört qxp i classic:

att köra qxp 3-5 i Classicläge under OSX är olidligt långsamt och buggigt. Det är alla gånger bättre att starta om i 9 och jobba där.
Enda gången jag inte startar om är när jag bara ska in och göra smärre justeringar innan jag skickar till tryck.

Om du kommer att fortsätta jobba i QXP 4 så råder jag dig att behålla en burk som kan starta i os9. Det hade i alla fall jag gjort.

  • Medlem
  • 2003-12-09 13:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
att köra qxp 3-5 i Classicläge under OSX är olidligt långsamt och buggigt. Det är alla gånger bättre att starta om i 9 och jobba där.

Den här kan göra det hela lite mer uthärdligt: http://www.automatrix.co.uk/solutions/sol_ClassicDraw.shtml
Den xtensionen ska fixa omritningsproblemen som quark har i classicläget.

/s-o

  • Medlem
  • 2003-12-09 20:02

ja, men det är ändå näst intill värdelöst.

  • Medlem
  • 2003-12-09 20:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
ja, men det är ändå näst intill värdelöst.

Vad är det du inte tycker fungerar? Med Classic Draw tycker jag att det fungerar lika bra som i nian. Med Panther alltså, jaguaren var inget vidare...

Jag sitter hela dagarna och jobbar på det viset.

  • Medlem
  • 2003-12-09 21:04

jahaja, jag får väl skaffa jaguar då. *pengarna springer ut ur min illa sargade plånbok* Tror du hårdvaran bromsar mig? iMac G4 800/768 MB ram.
QXP är ju blixtsnabbt i OS9 och i Win2000. Jag vill ogärna gå ner i fart.

  • Medlem
  • 2003-12-09 23:33

Skaffa Panther. Jag tror inte att hårdvaran ska vara ett problem. På min G4/ 1Ghz/ 768MB märker jag ingen hastighetsskillnad mot nian. Naturligtvis behövs det mer minne, men Quarken är ju inte speciellt krävande på något plan egentligen.

Iom Panther, så funkar de allra flesta Classic-program likadant, och lika bra som de gör i OS 9. Stor skillnad mot tidigare.

  • Medlem
  • 2003-12-17 09:22

Hur skall jag ställa in min
mac OSX Panther 10.3
mot en windows 2000 server
där vi lagrar alla filer,
så att den funkar bra och
snabbt både i classic läge och Osx?
Har aktiverat appletalk i kataloginställningar,
men dom andra tjänsterna vet jag inget om.

1
Bevaka tråden