Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Yellow dog Linux på iBook

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en del problem med Yellow Dog Linux på min iBook DV/SE som börjar bli lite störande.

För det första kan jag inte få Internet att funka. Jag har bredband genom högskolan och ska logga in på en särskild hemsida så kopplas datorn upp mot Internet. Jag kommer till hemsidan och verkar kunna logga in, men när jag ska sätta igång att surfa kommer jag ingen vart. Uppenbarligen funkar nätverket eftersom jag trots allt kommer till inloggningssidan.

För det andra funkar inte ljudet. När jag kör den automatiska ljudkortsfinnaren så hör jag testljudet, men när jag sen testat att lira skivor i två olika mediespelare och med hörlurar, datorns inbyggda och Pro-speakers så funkar det inte alls och inte heller andra ljud till spel och dylikt tycks funka. USB-högtalarna verkar inte ens funka med testljudet.

Nån som känner igen sig i något av problemen eller kan erbjuda en lösning? Jag vore mycket tacksam då jag egentligen enbart vill använda datorn till att surfa och lyssna på musik på, samt andra saker som jag måste ladda ner program till. Det vore tråkigt att behöva byta ut Linux nu då jag inte har riktigt blivit bekant med det än.

Hej Laseranders. Jag har lite lagt ner Linux på PPC, det är enklare att vara intelkompatibel. Linux på PPC är bra, men man tillhör verkligen en subkultur i en subkultur då. Jag har därför inte Linux på min iBook, men på min stora pc. Jag kan inte verifiera att detta funkar, men ljudproblemet borde vara en enkel match.

gör dig till root och skriv detta i en terminal:

modprobe soundcore dmasound_core dmasound_pmac
modprobe dmasound_core dmasound_pmac
modprobe dmasound_pmac

Enligt miketec.org/ibook

Internet funkar inte...
Ditt nätverk verkar ju funka, det är förmodligen webbsidan som kräver nåt i stil med Mozilla Personal Security Manager. Det ville min bank ha, om jag minns rätt.

Hoppas det funkar för dig. Jag har nästan bara kört Debian på mina burkar, så jag vet inte var du hittar RPMer (YDL använder väl det?) nånstans.

Tack så hemskt mycket! jag ska testa detta!

Ljudproblemet hade jag med en gång.. lösning står på www.yellowdoglinux.com

det funkar inte

Terminalen känner inte igen kommandot

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Ljudproblemet hade jag med en gång.. lösning står på www.yellowdoglinux.com

var?

det är väldigt konstigt... du gjorde dig väl till root? alltså "su root" först?

jag tittade också på YDLs hemsida, sök på exempelvis "sound" i deras sökfönster så får du lite bra tips

[root@localhost: laser] är det som står

Nej, nu blir jag trött! Jag är inne som root i terminalen, men den känner inte igen kommandot. Vad är fel?

Kan vara att den inte använder /sbin som sökväg. testa /sbin/modprobe

Kan vara att du inte har paketet som ger dig modprobe. Vilket det nu är...

Du kan ju använda modconf istället och leta upp alla modulerna i modconfs menyer...

Med kommandot lsmod kan du se vilka moduler som är laddade

Det verkar som att n[t h'nder n'r jag skriver /sbin/modprobe men hur skriver jag efter det?

/sbin/modprobe soundcore dmasound_core dmasound_pmac
/sbin/modprobe dmasound_core dmasound_pmac
/sbin/modprobe dmasound_pmac

En förklaring till varför du inte hade /sbin i sökvägen (PATH) trots att du var root:

root har alltid (iaf i vad jag har sett) /sbin i sin sökväg, men det gäller endast om du loggar in som root.

'su root' eller bara 'su' byter användare till root, men den behåller dina inställningar (som laseranders). Dvs din sökväg innehåller inte /sbin som en riktig root. (går att ändra såklart).

För att _logga in_ som root istället för att bara byta användare så ska man använda 'su -l root'.
Detta kan förkortas till 'su -' då su automatiskt använder root om man utesluter användarnamn och '-l' kan förkortas till bara '-'. (En Unix admin är lat av naturen )

Alltså, 'su' om du bara behöver ha roots rättigheter. 'su -' om du vill logga in som root.

För att se skillnaden, logga in via bägge sätten och kör kommandot 'env' som listar alla variabler. Notera även i vilken katalog du hamnar.

1
Bevaka tråden