Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nollkoll MikroDatorn

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

JA! och Microsoft kommer att lansera en ny traktor, lagom till julhandeln!Stor skopa och jösselaggregat som standard.

Dom har FET koll

Så här står det:

Apple to launch next-generation ‘New iMac’ desktops with magnesium-alloy cases early next year
David Tzeng, Taipei; Steve Shen, DigiTimes.com_[Wednesday 10="10" December 2003="2003"]

The next generation of the “New iMac” that Apple Computer is going to launch in the first quarter of next year will have a magnesium-alloy case and a high proportion of plastic parts for cost reduction, according to sources in Taiwan’s IT industry.
Apple uses a stainless steel and zinc alloy to manufacture its current generation of New iMacs, the sources said.
The sources said Apple was forced to modify its strategy as sales of the New iMac desktops have been lackluster due to higher prices.
Apple has sold just over one million New iMacs since the first model hit the market in January 2002. However, the company sold over three millions units of its first-generation iMac in three years, said the sources.
Apple in September suspended a plan to integrate a Tablet PC and DeskNote into a new line of products, dubbed the “New New iMac,” due to cost considerations. The company has now decided to adopt less expensive materials to manufacture the new generation of the New iMac to attain a more competitive cost, according to the sources.
The first model of New iMac using a magnesium-alloy case will come with a 20-inch LCD display and is expected to hit the market in January or February, the sources said.
Apple will outsource production of the New iMac to Taiwan-based Quanta Computer, which will manufacture the machines in Songjiang, Jiangsu Province (China), the sources said.

• Oregistrerad
  • 2003-12-10 09:43

Den nuvarande Imac byggs till stora delar i stål och zinklegering. Den kommande modellen har ett hölje i magnesiumlegering...............JEEZ

Ja visst. Och Powerbook G5 kommer att tillverkas av balsaträ och frigolit. :rolleyes:

1. iMac är inte en bärbar dator.
2. Dess bärbara släkting iBook tillverkas av plast, inte stål eller en zinklegering.
3. iBook har 12 eller 14 tum, inte 20. Jag skulle bli väldigt förvånad om Apple släppte en iBook med 20-tumsskärm.
4. iMac finns redan att köpa med 20-tumsskärm.
5. Varken Digitimes eller Mikrodatorn (vilket namn förresten - luktar unket av 70-talet!) verkar ha ett uns koll på vad som händer.

Senast redigerat 2003-12-10 19:57
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-12-10 10:38

iMac är _inte_ byggd i plast!
Den har ett plastlager på utsidan av metallen bara. Hur sjutton skulle det se ut om iMac 20" var byggd i plast? Hur _sjutton_ skulle den orka hålla uppe skärmen? Den skulle ju välta! Lyft en iMac någon gång så ska du få se vad tung den är!

Hmm!

Jag läser MikroDator då och då på högskolans bibliotek.
Att de vågade lägga in en artikel som är långt ifån saningen
verkar vara väldigt oproffsigt. Nu måste jag betänka
andra grejer de skrivit... Någon som informerade MikroDatorn
om felet? Om inte så gör jag det.

• Oregistrerad
  • 2003-12-10 10:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av marianos
Någon som informerade MikroDatorn
om felet? Om inte så gör jag det.

Nu skall vi vara pedagogiskt korrekta och beröma istället för att klanka ner och vara negativa - leta reda på det korrekta och beröm dom för det...
[typ: Snyggt att du stavade ditt namn rätt när du angav skribent för artikeln...]

Personligen läser jag aldrig Mikrodatorn sen 10 år tillbaks pga de inte kan testa sina produkter på rätt sätt och är väldigt vinklade i sina tester beroende på vem tillverkaren är, dvs deras åsikt är ofta köpt och därför har inte jag nåt förtroende för den tidningen.

Påminner om PC Magazine, PC World och dom andra blufftidningarna....

En annan intressant vinkel på denna artikel. När Bo Nordlin skriver om detta rykte så inleder han med denna meningen:

Citat:

Enligt den välunderrättade nyhetstjänsten Digitimes lanserar Apple en ny Imac i början av nästa år.

När Mac Rumors skriver om detta rykte så avslutar de sin artikel med dessa orden:

Citat:

Of note, however, Digitimes reports have been of questionable accuracy in the past.

Frågan vi måste ställa oss är: vem litar vi på att ha bäst koll på Macinriktade ryktessajter, Mac Rumors eller Bo Nordlin?

• Medlem
  • 2003-12-10 16:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Malmqvist
En annan intressant vinkel på denna artikel. När Bo Nordlin skriver om detta rykte så inleder han med denna meningen:

När Mac Rumors skriver om detta rykte så avslutar de sin artikel med dessa orden:

Frågan vi måste ställa oss är: vem litar vi på att ha bäst koll på Macinriktade ryktessajter, Mac Rumors eller Bo Nordlin?

Jag tror på Mac Rumors. Eller? Vad tror ni?

Vad kan man säga förutom:

Vad hade ni räknat med från förlaget som ger ut SvMacWorld!?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nilsanders
Vad kan man säga förutom:

Vad hade ni räknat med från förlaget som ger ut SvMacWorld!?

Där håller jag inte alls med! Jag anser att svenska MacWorld är en tidning av väldigt hög klass.

• Oregistrerad
  • 2003-12-10 21:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Malmqvist
Där håller jag inte alls med! Jag anser att svenska MacWorld är en tidning av väldigt hög klass.

"Våran" har Lejon har gjort underverk när det gäller cyberversionen av MacWorld...
Tusen jäkla blanka och fina julklappar till honom....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-11 00:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
"Våran" har Lejon har gjort underverk när det gäller cyberversionen av MacWorld...
Tusen jäkla blanka och fina julklappar till honom....

Tack för den Pär!
Den behövde jag i dag...

• Medlem
  • 2003-12-11 00:57

Nu har jag också skrivit till skitblaskan...

"
Hej
Det finns två rätt i artikeln om iMac, det ena är att Apple är besvikna på iMacs
försäljning, det andra är att det är Quanta Cumputer som tillverkar den

Jag är ingen suris som gillar att klaga, men med apples läge på marknaden så
gör en okompetent datortidning som Mikrodatorn totalt fel i att skriva skit de
inte vet något om....Pc-användare kanske inte märker det....men det gör de
som använder Macar. och de är PC-användare som skulle kunna lära sig något
av era macartiklar, inte de som läser MW.

Med vänlig hälsning Daniel "

Nu tycker jag de flesta av de tidigare inläggen överreagerar lite på Mikrodatorn. Jag läser den via mitt jobb och jag tycker den nästan alltid innehåller intressanta tester och är vettigt, neutralt skriven. Tänk på att tidningen i första hand riktar sig till den s.k. pc-världen med Intel/AMD-kompatibel hårdvara och dess företags-pc-inköps-nissar.

Själv kan jag tycka att de oftare (och som en naturlig del av att de till stor del är en hårdvaru-datortidning) även kunde ta upp det som angår maskinparker som mest består av Mac OS, d.v.s. tidningsförlag m.m.

Det som berör Mac OS idag är nästan uteslutande smånotiser samt en del "noll koll-nyheter". Det skulle vara trevligt med riktiga, seriösa Mac OS-maskinparksreportage samt hårdvarutester med andra pc-maskiner.

{Fixade stavfel...}

Senast redigerat 2003-12-12 10:56
Citat:

I januari eller februari släpper Apple en ny Imac, en bärbar dator, med rekordstor skärm: 20 tum. Nya Imac byggs med billigare material för att hålla priset nere.

Detta kan vara korrekt. Troligtvis inte men möjligheten finns.

Citat:

Enligt den välunderrättade nyhetstjänsten Digitimes lanserar Apple en ny Imac i början av nästa år. Den mest framträdande egenskapen hos den modellen blir dess skärm som mäter 20 tum, rekord för bärbara datorer.

Detta kan också vara korrekt.

Citat:

Apple väljer också, enligt Digitimes anonyma källa, billigare material för att hålla tillverkningskostnaden nere. Den nuvarande Imac byggs till stora delar i stål och zinklegering. Den kommande modellen har ett hölje i magnesiumlegering och datorn har fler plastdetaljer, allt för att pressa kostnaderna.

Vad den byggs av i dag vet jag inte men övrig info kan stämma.

Citat:

Apple sägs vara besvikna på försäljningen av nuvarande Imac som sedan lanseringen i januari 2002 har sålt i en miljon exemplar. Med lägre pris räknar Apple med bättre försäljningen av den nya modellen.

Detta verkar ju med största sannolikhet stämma.

Citat:

Den nya Imac kommer att tillverkas av det taiwanesiska företaget Quanta Computer, som bygger datorer på uppdrag av flera stora datorleverantörer.

Detta stämmer väl troligtvis också.

Det minst troliga i artikeln är väl således att Apple väljer att göra iMac till en bärbar dator, om man nu inte räknar iMac G3 som bärbar iom handtaget.

quote:
Enligt den välunderrättade nyhetstjänsten Digitimes lanserar Apple en ny Imac i början av nästa år. Den mest framträdande egenskapen hos den modellen blir dess skärm som mäter 20 tum, rekord för bärbara datorer.

Detta kan också vara korrekt.

Detta är definitivt inte korrekt.
iMac är inte en bärbar dator, möjligen släpbar.

• Oregistrerad
  • 2003-12-11 08:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
iMac är inte en bärbar dator, möjligen släpbar.

Kanske en iMaok på G

• Oregistrerad
  • 2003-12-11 09:35

De flesta Winteltidningar (i brist på bättre namn) tycks inte ha några som helst problem att skilja på den flodvåg av processorer, grafikkort, moderkort, ljudkort, sladdar, skärmar osv som kommer ut hela tiden.

Hur svårt är det att komma ihåg eMac, iMac, iBook, Powerbook?

1
Bevaka tråden