Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudinterface G5 (Optisk/FireWire??)

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-10 10:24

Jag planerar att ansluta min G5:a till hifi-anläggningen här hemma men kan inte bestämma mig för vad som är bäst. I nuläget använder jag en lite bättre skärmad kabel ansluten till 3.mm line-out porten men söker en vettigare lösning.

Idag lyssnar jag bara i stereo med en höger-, en vänsterhögtalare samt en fronthögtalare, ihop med en NAD C352 förstärkare och diverse annat. I nuläget har jag en stor del av mitt musikbibliotek lagrat i 1411kbps AIFF-format på en hårddisk (ca 250 skivor) och vill därför ha datorn ansluten till förstärkarens line-in. Min tanke var att använda den optiska utgången på G5:an ihop med en D/A omvandlare av något slag. Samtidigt har jag insett att det finns bra mycket fler interface för FireWire.

Det är altså ingen musikproduktion som jag har tänkt att ägna mig åt utan ren lyssning. Vad är vettigast att köpa? Och vilken återförsäljare i Stockholmsregionen bör man vända sig till?

Jag har tittat lite på M-AUDIO's produkter. De tycks ha ett ganska brett sortiment, frågan är vad man skall satsa på. Tips på andra tillverkare mottages fö. tacksamt.

Största frågan är väl om man skall satsa på FireWire eller Optisk. M-Audio 410 ser ju ut att fungera utmärkt med firewire/optisk in/ut. Prislappen känns dock lite i högsta laget när det främst gäller att föra över ljudet till hifi-anläggningen.

Senast redigerat 2003-12-10 11:32
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-10 16:34

Jag får min G5.a ikväll och kommer att köra optiskt. Har redan testat med M-audios Sonica (USB>optiskt) och har utmärkt ljud. Tilläggas ska att jag hade tur att komma över en begagnad TEAC D-500 D/A-omvandlare, som även gav ett ordentligt lyft till min Harman kardon DVD 25. Det tycks inte vara helt lätt att hitta en ny D/A-omvandlare till rimligt pris, men FireWire-lösningarna är ju inte heller gratis.

1
Bevaka tråden