Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem under switchningen?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan inte ni som nyligen bytt plattform från PC till Mac kort berätta om vilka problem ni upplevt under bytet. Själv har jag kört Mac sedan barnsben så jag har ingen riktig uppfattning om vad som kan vara extra krångligt när man byter. Tycker verkligen att det skulle vara intressant att höra.

/M

• Oregistrerad
  • 2003-12-10 14:13

Det jobbigaste var att jag hade problem att komma ut på internet när vi instalerade ADSL i huset. Dessa löste sig när jag skaffade OS X. De flesta problem som uppstod fick man hjälp med här. Se på filmer tyckte jag också var jobbigt först, samt att hålla ordning på olika fönstren. En vanesak antar jag

• Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-12-10 16:18

Jag kan berätta att mina "Problem" har varit minimala! En sak jag inte lyckats med är att exportera min .PST fil från MS Outlook, det är nog det enda som känns lite trist... Jag har sett att det finns Scripts för att greja detta men min kunskap och mitt tålamod är begränsat.

Att sitta vid denna G5:a är mäktigt värre jag tror inte en hårdbiten Mac användare inser vilken skillnad det är på en PC och en MAC Windows XP vs. OSX Panther.. Det som slog mig först när jag fick min maskin var farten! Den känns inte alls som på en Windows maskin "Flaskhals effekten" på PC'n kunde man köra nått tungt och all CPU gick åt till den processen så är det inte i OSX här kan jag tex Packa upp en RAR fil på 100gig (har en sådan med mina Samlade MP3 skivor) utan att datorn känns upptagen helt fantastiskt samma upppackning på min gamla PC hade låst datorn vid den processen eller slutat med en crash... Inget illa om PC frugan sitter med XP och det fungerar utmärkt... detta var lite av mina tankar kring min Swithing!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-10 16:22

Mina "problem" låg i att alla PC pryttlar som jag handlat som jag så gärna ville få att funka med Maccen.

Och att jag envisades med att tänka, hur löser vill systemet att jag ska göra för att det ska funka istället för var känns det naturligt att stoppa filen?

Jag hade en hel del av mina saker på en Windows-burk i några år, men flyttade alla mina filer från Win2K till Mac OS X i förra veckan. Det finns inget kvar på PC:n längre.

Enda problemet var att flytta all epost över till Macen, men det löste sig mycket enkelt till slut.

Använde tidigare Eudora för Windows (och ännu längre tillbaka Eudora för Mac OS 9) men flyttade allt till Apple Mail så här enkelt:

Installerade Eudora 6 i Mac OS X 10.3 Panther och fixade ett konto.
Petade dit .mbx-filerna från Eudora Win i mappen Eudora Folder : Mail Folder.
Bytte namn på filerna och tog bort ändelserna.
Drog igång Mail och fixade ett konto.
Valde Arkiv > Importera brevlådor i Mail. Klart!

• Medlem
  • 2003-12-10 16:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji
Jag hade en hel del av mina saker på en Windows-burk i några år, men flyttade alla mina filer från Win2K till Mac OS X i förra veckan. Det finns inget kvar på PC:n längre.

Enda problemet var att flytta all epost över till Macen, men det löste sig mycket enkelt till slut.

Använde tidigare Eudora för Windows (och ännu längre tillbaka Eudora för Mac OS 9) men flyttade allt till Apple Mail så här enkelt:

Installerade Eudora 6 i Mac OS X 10.3 Panther och fixade ett konto.
Petade dit .mbx-filerna från Eudora Win i mappen Eudora Folder : Mail Folder.
Bytte namn på filerna och tog bort ändelserna.
Drog igång Mail och fixade ett konto.
Valde Arkiv > Importera brevlådor i Mail. Klart!

Wow så Smart!! Det måste jag testa!!! Tack för ditt tips!

Eudora Win och Mac har samma filformat (vanlig ASCII-text) bortsett från tre saker:

1. Filnamnen är annorlunda.
2. Å, ä och ö är annorlunda eftersom Win och Mac har olika teckenkodning.
3. Radsluten är annorlunda. (Macen använder CR, Windows CR LF och Unix LF.)

Apple Mail verkar inte har några som helst problem med de två sistnämda problemen, och hanterar dessutom HTML ypperligt. Så det är bara filnamnen man behöver fixa till!

Mail tror helt enkelt att det är vanliga Eudora Mac-filer.

• Medlem
  • 2003-12-10 17:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji
Eudora Win och Mac har samma filformat (vanlig ASCII-text) bortsett från tre saker:

1. Filnamnen är annorlunda.
2. Å, ä och ö är annorlunda eftersom Win och Mac har olika teckenkodning.
3. Radsluten är annorlunda. (Macen använder CR, Windows CR LF och Unix LF.)

Apple Mail verkar inte har några som helst problem med de två sistnämda problemen, och hanterar dessutom HTML ypperligt. Så det är bara filnamnen man behöver fixa till!

Mail tror helt enkelt att det är vanliga Eudora Mac-filer.

Tack ännu en gång... tror att många har nytta av ditt tips!!!

• Oregistrerad
  • 2003-12-10 23:42

Mina problem som jag har haft (har fortfarande) är att jag använde en backupmjukvara på pc'n som packade ner alla filer i en stor fil... Den e krypterad och kan uppenbarligen enbart öppnas igen med samma program som packade filen... Jobbiga är ju att det inte finns till Mac men jag ska införskaffa Virtual PC så snart jag har råd så ska jag nog lösa det här

Andra problemet jag hade va att jag hade problem att läsa mina efterna NTFS formaterade firewirediskar men det löste sig likaså när jag väl fick min licens med 10.3... Förutom då att alla filer som hade filnamn med åäö i gick sönder i kopiering till mac ... hade en rätt nyligen gjort backup som tur va men ändå.. lite onödigt jobb

Det enda problemet jag har nu är väll att Comhem kopplar ner ibland men det får jag väll leva med eftersom jag har ett motorolamodem... Läste att det va nån annan som hade problem med det också...

Annars är jag jäkligt nöjd med min iBook. Ska använda den för första gången i ett Liveact nu till helgen med Ableton Live som mjukvara. Har testat en hel del och hittils så har den varit bra mycket stabilare än min förra PC. Så... tror det är lugnt!

ha det bra och glöm inte, har du pc nu... dags att vakna

//Trinodia - www.trinodia.net

Konstiga tecken i filnamn fixar du enkelt med AppleScript. Med Program : AppleScript : Example Scripts : Finder Scripts : Replace Text in Item Names.scpt kan du till exempel ersätta filändelsen .mbx i Eudora-filer med ingenting så slipper du göra det manuellt, eller ersätta felaktiga tecken med å, ä och ö om du är svensk, eller kanske ø, ü, ß, ê, ç eller ï om du är norrman, dansk, tysk eller franskspråkig.

• Medlem
  • Tjörn
  • 2003-12-11 00:43

Det vart lite jobbigt att sluta spela Counter-Strike... men de löste sig en tid innan jag fick min första mac
Riktigt imponerande förresten, inte fått min dual 450 att köra CPUerna till 100% än

• Oregistrerad
  • 2003-12-11 11:25

Har kört Windows sedan tidigt 90-tal (386). Köpte en 12" PB i våras och det har flutit bra, är en relativt van datoranvändare (haft det om hobby länge, jobbat som system/webutvecklare i några år osv) har pillat lite med linux osv så det är klart att det hjälper en del.

Ovana saker:

Fönsterhanteringen, i windows kör man single window-applikationer till stor del vilket jag fortfarande kan tycka är riktigt bra (ex photoshop och dreamweaver blir lätt plottriga på mac med alla små verktygsfönster osv).

Knapparna för maximering/minimering/stäng av fönster sitter lite "fel" på macen, men nu har jag vant mig och får leta på XP på jobbet ibland istället

Kan vara svårt att hitta små applikationer som gör det man vill, men det brukar lösa sig efter lite letande.

Har fortfarande inte hittat någon bildbläddrare som är bättre än ACDSee på windows till macen, iView Media Pro funkar tillfredsställande dock.

Spel, finns inte alls lika mycket och lika snabbt. I mitt fall är det inget jätteproblem då jag har en PC som kommer att få en grafikkortsuppgradering och bli ren spelmaskin.

Kontentan är i alla fall att jag nästan uteslutande använder macen till det mesta undantaget spel och bankärenden (handelsbanken) och nästa större datorinköp bli säkerligen någon slags stationär G5a om några revisioner eller så.

Förvånande ofta så drabbas man av "det bara funkar ju"-upplevelser vilket inte är helt fel.

Tycker att macosx är en lysande hybrid vad gäller tillgång till kommersiell programvara (Adobesviten, Macromediagrejerna, Office, Apples egna ofta mycket bra programvaror mm) vilket saknas till tex Linux, användarvänlighet, GUI-design, Open Source och ren imponansfaktor.

/Jonas

Mitt enda problem är Handelbankens undermåliga internettjänster. Det löser jag enklast genom att tämligen omgående byta bank.

När man frågar Handelbanken får man konstiga, amatörmässiga och undvikande svar. Handelsbanken betänka att världen utvecklas nu mot större öppenhet och plattformsoberoende.

Apple kommer inte att försvinna någonstans, inte Linux heller, utan fler och fler kommer att använda alternativa operativsystem och webbläsare, och då gäller det att bankerna har moderna, plattformsoberoende och väl fungerande system.

• Medlem
  • Varberg
  • 2003-12-11 12:12

Switchade förra sommaren, har inte ångrat en sekund. Får allt som oftast åka hem till familjen och hjälpa med allt som strular i deras wintelburkar. Farsan slutar inte imponeras av min 12" PB. Snart har han en själv...

Så mina problem försvann snarare efter switchen, är jag inte berättigad att svara i denna tråd då...?

En sak som jag inte hört nån kommentera är en ruskigt smart finess i filsorteringen i OS X. Filnamn som börjar med ex "10" hamnar efter "9" och inte överst i listan, som i Windows. Liten detalj som bara känns så smart...

• Medlem
  • Sverige
  • 2003-12-14 14:25

Jag switchade i fredags och jag är mer än nöjd.
Installerade Panther utan problem, allt funksar som det ska.
Ända jag funderar över är egentligen hur man flyttar mailen från Outlook Express till Mäccens Mail.

Jag ångrar inte switchen för en sekund ännu iallafall.

//Peppe

Ni kan testa den här applikationen för att omvandla från Outlook format till Unix mbox format.

http://sourceforge.net/projects/ol2mbox/

• Medlem
  • Tjörn
  • 2003-12-23 17:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Ni kan testa den här applikationen för att omvandla från Outlook format till Unix mbox format.

http://sourceforge.net/projects/ol2mbox/

Finns det verkligen folk som kör Outlook fortfarande?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ricky
Finns det verkligen folk som kör Outlook fortfarande?

Japp tyvärr jag får sitta med Outlook och windows Xp till rev B av PowerMac kommer!

Citat:

Skrevs ursprungligen av jsalo
Ovana saker:

Fönsterhanteringen, i windows kör man single window-applikationer till stor del vilket jag fortfarande kan tycka är riktigt bra (ex photoshop och dreamweaver blir lätt plottriga på mac med alla små verktygsfönster osv).

Knapparna för maximering/minimering/stäng av fönster sitter lite "fel" på macen, men nu har jag vant mig och får leta på XP på jobbet ibland istället

/Jonas

Fönsterhanteringen kan vara ovan för många i början, exempelvis med photoshop.

Något som jag stör mig på är dessa färgade pluttar i osx, som inte visar vad de är förrän man står över dem.

Att windows kör med att lägga hela hela programmet över hela skärmen har jag hört beror på att de vill ha menyraden längst upp, som på macen, men att de inte kan lägga den där konstant eftersom Apple har patent på detta. Men att detta är det bästa sättet att ha menyerna längst upp, enligt någon expert. jaja vem vet.

Annars är det inget direkt som varit problem för mig, tvärtom.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peppe
Jag switchade i fredags och jag är mer än nöjd.
Installerade Panther utan problem, allt funksar som det ska.
Ända jag funderar över är egentligen hur man flyttar mailen från Outlook Express till Mäccens Mail.

Jag ångrar inte switchen för en sekund ännu iallafall.

//Peppe

Det fixar du enkelt. Apple har till och med en särskild sida om det.

Lättast är nog att importera mejlen från Outlook Express till Eudora på PC:n. Sedan installerar du Eudora på Macen och riggar upp ett konto. Flytta över filerna från Eudora Windows till Eudora Mac. Öppna Mail och importera filerna från Eudora. Så gjorde du. Det är bara at tuta och köra det. Fråga gärna om du behöver mer info!

Citat:

Skrevs ursprungligen av jsalo
Har fortfarande inte hittat någon bildbläddrare som är bättre än ACDSee på windows till macen, iView Media Pro funkar tillfredsställande dock.

ViewIt är tufft, fast det kostar en del pengar...

1
Bevaka tråden