Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vad platser här då?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

personligen tycker jag inte att diskussioner som inte direkt handlar om Darwin unix bör banlysas ifrån detta forum.
Eftersom det trots allt är unix vi snackar om här så är det ju mycket som går igen och som man kan lära sig av oavsett om man själv sitter med bsd, linux, osx eller darwin.

Sen tycker jag med att folk som beter sig med en allmän l33t attityd inte är välkomna; oavsett om folk kommer en fråga om hur man tar bort filer i terminalen eller hur man tunnlar genom ssh så skall dom få samma bemötande!

bara lite tankar ifrån mig, tycker det är likabra att få det avklarat med en gång...?

"l33t attityd" är väl sedan tidigare något som 99mac har varit hyffsat befriat ifrån, så jag ser inte varför det ska ändras nu?

Jag tror inte att vi unix-människor kommer att bete oss som svin bara för att vi fått ett eget forum här (;

Jodå, vi vanliga dödliga är jätterädda för alla übernördiga UNIX-människor.:D

Ingen fråga är för dum för att besvaras..

det är ett motto ni kanske fundera på om ni inte vill ha en übergeek unix känsla här..

Mvh

Martin

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-10 15:02

Hur menar du då, enbart Darwin Unix?
Så frågor om tex. Linux på Macar skulle inte vara välkomna?

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Hur menar du då, enbart Darwin Unix?
Så frågor om tex. Linux på Macar skulle inte vara välkomna?

nejnej, jag menade att allt *nix bör vara välkommen här, eftersom så mycket går igen att det faktiskt går att lära sig av något/någon även om det inte är samma OS man sitter med.

Sen har jag inte på något sätt bestämmande makt här, utan jag bara ville ha en öppen diskussion om ämnet. även om jag uttrycker mig otydligt ibland

Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
även om jag uttrycker mig otydligt ibland

Två negationer i en mening - jag tolkade det också tvärt emot vad du menade först.:)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-10 15:52

Hoppsan. Mina farhågor blev besannade efter bara ett par timmar...
I och med uttrycken "l33t attityd" och "*nix" så kände jag direkt att jag inte är välkommen här. Har en vag aning om att *nix betyder typ "alla unix-varianter", men l33t?
Jag inbillar mig att jag är en ganska "classic" Mac-användare; 30+, inte programmeringskunnig, lite lagom rädd för Terminalen, men med en nyfikenhet och vilja att lära mig mer. Det känns dock kört om jag inte hajjar klyket ens i introduktionerna...

Kanske någon kan förbarma sig och förklara, eller vänligt men bestämt hänvisa mig till "peka och klicka"-diskussionerna i fortsättningen.

Ett gott råd är att fundera på vad man vill göra. Är det intressant att lära sig hur det ser ut "under ytan" ? Kanske veta vilka filer som gör vad? Eller är det praktisk nytta man är ute efter? Kanske prova några av de tusentals bra (grafiska, med GUI) program som nu finns tillgängliga för Mac-användare.

Ett första steg för nästan alla är att installera Apple's X11. Ligger med på tredje Panther-skivan eller kan hämtas (för 10.2) hos Apple.

Ciryon

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-10 16:32

Tack mickeb!
Nu känner jag mig genast mer hemma här, och efter att ha kollat h2g2:s beskrivning av "l33t speak" så fattade jag tom Googles hackervariant. Det tar sig...

• Medlem
  • 2003-12-10 23:08

Det finns ett litet prog Hacker Translator

V3ry u53ful l177l3 4pp

1
Bevaka tråden