Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips! Hur nollställa alla användare utan att blanka installtionen

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-10 16:55

Hur man gör om en snyggt installerad Mac OS X-maskin till att se ut som den gjorde när man startade upp den första gången. Man får alltså skapa den första huvudanvändaren, men behåller samtidigt alla övriga inställningar och alla installerade programvaror:

1. Starta upp i single-user mode genom att trycka ner Kringla + S under uppstart

2. När prompten (#) dyker upp, skriv:

/sbin/fsck -y

3. Vid nästa prompt, skriv:

/sbin/mount -uw /

Filsystemet är nu klart för att användas som läs/skriv

4. Byt namn på den befintliga NetInfo-databasen genom att skriva:

mv /var/db/netinfo/local.nidb /var/db/netinfo/local.nidb.bad

5. Om du har en nätverksdomän, byt även namn på denna:

mv /var/db/netinfo/network.nidb /var/db/netinfo/network.nidb.bad

6. Ta bort filen AppleSetupDone

rm /var/db/.AppleSetupDone

7. Starta om

reboot

Nu kommer maskinen att köra Inställningsassisteten/Setup Assistant precis som när man har installerat systemet för första gången. Man behåller dock alla övriga installationer intakta.

• Medlem
  • 2006-01-25 15:45

Om man vill ha bort den användare man skapat, bör man då ta bort dennes hemmapp i samband med detta också?

rm -rf /Users/username

eller allt?

rm -rd /Users/*

• Oregistrerad
  • 2006-01-25 16:03
Ursprungligen av Nogon:

Om man vill ha bort den användare man skapat, bör man då ta bort dennes hemmapp i samband med detta också?

rm -rf /Users/username

eller allt?

rm -rd /Users/*

Det finns en användare "Delad/Shared". Vet inte huruvida den bör tas bort eller ej, så bäst är nog att plocka de enskilda användarmapparna

• Medlem
  • Piteå
  • 2006-11-17 16:35

Hur nollställer jag dock, bakgrund osv så att det blir default utan att behöva ta bort min användare? Går det?

• Oregistrerad
  • 2006-11-19 17:17
Ursprungligen av etna:

Hur nollställer jag dock, bakgrund osv så att det blir default utan att behöva ta bort min användare? Går det?

Det beror ju på vilket urval du vill göra. Slänga hela mappen "Users/<user>/Library" behåller alla filer för användaren <user>, men slänger inställningarna för densamme.

• Medlem
  • Piteå
  • 2006-11-20 03:07

Det är bara skrivbordsinställningarna (dock, bakgrund, ikoner) jag vill nollställa. Borde räcka med att kasta nån enstaka fil va?

• Oregistrerad
  • 2006-11-20 19:22
Ursprungligen av etna:

Det är bara skrivbordsinställningarna (dock, bakgrund, ikoner) jag vill nollställa. Borde räcka med att kasta nån enstaka fil va?

Japp. Pröva dig fram.

1
Bevaka tråden