Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Demo av SUNS Desktop "Project Looking Glass" Imponerande!

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-12-11 20:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
LOL

...den berömda scenen:

Jepp, men det var på en SGI,maskin inte en SUN...

Wow.. vill ha känsla, rätt cool grej att sätt stickers på baksidan fönstren... yterligare en gång har Apple varit stillbildande... Såg ni dockan längst därnere?

• Medlem
  • 2003-12-11 20:37

Jag tycker nog att Sun har hakat upp sig lite väl mycket på att det är 3D. Nyttan med ett 3D-gränssnitt är ändå rätt tveksamt... Eftersom det defacto inte är tre dimensioner, så blir det ganska förvirrande med en representation som ska simulera det. Speciellt om man inte tar steget ut med 3D-glasögon och liknande.

Man fick ju se ganska lite, men jag undrar hur man letar bland tusentals filer och ordnar logiska strukturer i 3D. I verkliga världen gör vi ju i regel helt platta listor, för att hålla koll på saker som är fler än tre.

Det här är mest ögongodis, och saknar faktiskt relevans i mitt tycke. Det blir mer komplicerat, inte mindre.

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-11 21:45

Det där med att kunna vika fönster åt sidan för att spara plats verkar ju ganska lämpligt, men frågan är hur pass användbart det är egentligen.
Exposé löser ju problemet med att hitta bland många fönster rätt bra tycker jag.

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-12-11 22:16

Tyckte inte det vid första anblicken såg särskilt intuitivt ut, men lite häftigt var det allt. Praktiskt, nja, återstår väl att se...

Det finns en 3D finderersättare till MacOS X. Klart coolt, och någorlunda användbart. Även om det var lite småbuggigt. Tar ett tag att vänja sig dock. Man ändrar inte användares invända tankesätt att jobba i 2D.

http://www.acm.uiuc.edu/macwarriors/projects/3dosx/index.html

Coolt, riktigt coolt, men det känns mer som en teknikdemo än en smidig miljö att arbeta i. Vi får väl se vad Apple hittar på för att överglänsa detta

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-15 08:40

Mer om 3DOSX:

http://smithers.acm.uiuc.edu/3dosx/misc/3dosx-commercial.mov

bild på hur nästa version ska fungera:

http://smithers.acm.uiuc.edu/3dosx/misc/screenshot.png

ser ganska najjs ut, men bara ganska.
Filmen var snygg men det behövs arbetas med för att bli bra och tilltalande.

Jag tyckte det såg ut at finnas ganska mycket "mus-gester", eller vad man ska kalla det, i SUNs film. Alltså olika enkla rörelser med musen för att ge kommandon. Man tänker bland annat på hur pekaren ändrar form för att visa olika typer av input i program för grafisk produktion. Exempelvis om jag sätter muspekaren inom ett område i skärmens överkant så förvandlas den till en cirkel som symboliserar att jag snurrar på fönstret om jag klickar. Det tror jag är någonting mycket användbart, som Apple borde plocka upp till sin Finder. Det kan säkert bli ett otyg om det används för mycket, men en väl genomtänkt implementering av sådana saker skulle vara cool.

Det där var något jag missat!
Synd att det inte har utvecklats mer, eller har någon annan hakat på idén?

Otroligt segt på min PB :rolleyes:

Det paminner mig om en sak som jag hade när jag körde XP, "Sphere XP", tror jag att det hette

Bevaka tråden