Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikkort till 8500

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-01-09 12:45

En av 8500 :orna här på jobbet har lite knark på det inbyggda grafikkortet, så jag funderar på att skaffa ett nytt.

Den används mest till Illustrator och Photoshop, ingen 3D. Eftersom det är en 8500 behöver det inte funka i OS X.

Nån som har några idéer? Behöver inte klara nån monsterupplösning, och inte alltför dyrt.

Har tänkt på ett Formac kort, men jag hittar inget på macoteket, säljs dom överhuvudtaget. Kanske man ska vänta på Radeon VE?

Tacksam för tips...

Jag har själv en 8500 och upplever att ett TwinTurbo-kort är intressant till den. Dock är det ett kort av något äldre kaliber, men det har 8 MB VRAM och klarar 1920 x 1200 punkter. Om maskinen är uppgraderad med ett G3 eller G4-kort är det bättre med ett ATI Radeon VE, eftersom det ger en snabb processor rättvisa.

Om ett eventuellt G3-kort är av typen 233 eller 266 kan dock TwinTurbo vara intressant.

Citat:

Skapades ursprungligen av: coach:
En av 8500 :orna här på jobbet har lite knark på det inbyggda grafikkortet, så jag funderar på att skaffa ett nytt.

Tacksam för tips...

Jag hade ett Twin Turbo 128M8 i min 8600:a så länge jag körde 9.0.4, och det lär fungera också under 9.1 (vilket jag iofs inte provat). På Apples installations-CD för 9.1 finns drivrutiner om man väljer anpassad installation.

Jag har därefter försökt köra det under 9.2 i mina G4 :or, men det fungerar inte.

Det finns ett diskussionsforum för detta sedan länge "döda" kort. (IMS har sedan länge gått i konkurs, drivrutinerna är sedan 1999.)

Om du är intresserad av mitt dammsamlande kort kan du maila mig ( misve@mac.com ) privat.

//Mikael

1
Bevaka tråden