Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mplayer problem

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har letat runt efter en divx spelare som klarar av subtitles till mac. Hittade Mplayer som jag installerat med alla fonter och guin som fanns på denna adress:

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=62947&release_id=113962.

Vad jag förstår är detta ett bra program, men jag lyckas inte få det att fungera med subtitles. Har fått igång en film med engelsk text, Har prövat lite olika subtitles filer och filmer men ingen text dyker upp. Som ni förstår vill jag ju ha fungerande svensk text.

Jag är en nybliven "switcher" o fattar inte allt i osx, vart tar programfiler och sådant vägen. När jag installerar font filerna står det att dom skall installeras till nån katalog, men den finns inte. Hjälp jag vill verkligen få detta att funka! Hur avinstaller jag program m.m.?

Well... subtitles i Mlayer har funkat till och från, beroende på vilken build det handlar om.

I den som kom i mitten av oktober så funkade det klockrent, men i den senaste så var det kaputt igen.

Mitt tips är att du väntar på nästa version och håller tummarna att det fungerar då !

/ Daniel !

Haha !

Kom på lösningen !!

Det är en bugg i Gui:t som klistar in fel sökväg för subtitle filen när mplayer startas. har du ett mellanrum någonstans i sökvägen blir det fel. Till ett exempel .

Så här klistar mplayer guit in kommandot för att starta filmen med subtitle .

/usr/local/bin/mplayer /Volumes/Movies DVD 1/Monsters Inc/Monsters Inc.DVDivX.avi -sub /Volumes/Movies DVD 1/Monsters Inc/Monsters Inc-swe.sub

Medans det är så här det ska se ut, du får själv editera sökvägen och starta i terminalen, mellanrum representeras alltså av ett backslash

/usr/local/bin/mplayer /Volumes/Movies DVD 1/Monsters Inc/Monsters Inc.DVDivX.avi -sub /Volumes/Movies DVD 1/Monsters Inc/Monsters Inc-swe.sub

kanon, jag ändrade namnet på subfilen, tog bort mellanrummen, nu när sökvägen är mellanrumsfri så funkar det äntligen, tack så mycket Danne

Ett nytt litet problem har dykt upp, texten skriver ut bokstaven å som en konstig symbol? nått bekant problem?
ä och ö funkar

japp !! ett bekant problem !!

du får bara installera ett enda font pack, gör så här :

1 . ta bort det nuvarande fontbiblioteket för mplayer :

sudo rm -r /local/share/mplayer/font/

2. Ladda ENDAST ner följande och installera :
Subtitles_iso-8859-1.pkg.sit

3. Tuta och kör

/ d

En grej till..märkte att mplayer har problem om sökvägen innehåller punkter och slash också...har rapporterat buggen till utvecklarna.

/ d

[ 10 November 2002, 20:15: Meddelandet ändrat av: lilledanne ]

Nu rullar det felfritt,

  • Oregistrerad
  • 2003-01-20 10:27

Är det bara jag som inte lyckas instalera?
Jag får fylla i login och lösen, sedan stängs installeraren oväntat.
Och Cellulo vill inte alls läsa .srt filerna jag laddat från dvd.box.sk.

1
Bevaka tråden