Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ till iDVD?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Okej, tråden är fett OT. Men vi kör på
Martin, kan du rekomendera någon DSP bok?
Och har du testat Adobe Encore?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-17 00:53

Hade aldrig hört talas om Encore innan, men nu har jag sett promofilmerna på hemsidan och jag måste säga att jag verkligen hoppas att Adobe ger oss en mac-version! Progget verkar ju faktiskt grymt, kanske helt perfekt om man skulle använda Premiere också, men det tar ju emot lite...

Tyvärr har jag inga boktips att komma med...

Jag tror att det ska mycket till innan Adobe lägger ned pengar på att utveckla en Apple-version av Encore DVD. Premiere är ju nedlagt för Mac eftersom konkurrensen från FCP var för stor. Jag har kört Premiere Pro:s Trial ett tag och är så impad att jag just beställde det för att köra under XP (Jag har gett upp att försöka köra allt på Mac - det går inte). Adobe har snott grymt mycket från FCP och dom har bara snott det bästa samt lagt till en del grejer som FCP saknar (som surroundpanners och 96KHz ljud). Samtidigt finns det fortfarande svagheter i PPro som t ex bristen på stöd för EDL. Men det verkar hur stabilt som helst (tvåtusen klipp i timeline och femtio kanaler ljud var inga som helst problem på en halvsnabb P4:a när jag testade - projektet öppnade på trettio sekunder - i FCP tog samma projekt fem minuter att öppna) och jag skulle säga att interfacet är mer snabbjobbat än FCP. PPro är ju totalt omskrivet från grunden och har ingenting med gamla Premiere att göra (som alltid känts som en sunkig NLE för CD-rom producenter).

Däremot tror jag inte att Encore är riktigt framme än. Det är en version 1.0 och vad jag hört så följer inte alla delar av programmet DVD specarna. Det gör å andra siden inte DVDSP heller (vilket är jäkligt konstigt eftersom 2:an bygger på Spruce-kod som stenhårt följde alla specar). Bonusen med Encore är ju att det är Adobe-interface. Man lär sig programmet blixtsnabbt om man är hemma i andra program som Photoshop.

Någon som testat Sonics DVD Fusion? Det är väl egentligen det enda alternativet till DVDSP på Mac (?).

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-17 10:14

Synd att det inte är så uppdaterat, finns bara till os9... Åter igen, det måste bero på nånting att de inte uppdaterat programmet, det var ju ett tag sen os x kom ut... Men det ser väl ut som ett relativt flexibelt program:

Citat:

Skrevs ursprungligen av speedy
Hade aldrig hört talas om Encore innan, men nu har jag sett promofilmerna på hemsidan och jag måste säga att jag verkligen hoppas att Adobe ger oss en mac-version! Progget verkar ju faktiskt grymt, kanske helt perfekt om man skulle använda Premiere också, men det tar ju emot lite...

Den kommer inte komma till Mac enligt Adobe. Finns förklarat varför i nån tråd...

Encore hanterar inte QuickTime. Endast Video for Windows och .m2v/PCM/.ac3. Kan vara en början till förklaringen...

Bevaka tråden