Hej alla!
Jag har fram till för en liten tid sen uteslutande använt mig av M$-os i kombination med i386-arkitektur. Jag tröttnade dock på problemen med Windows och började använda andra os, framförallt *BSD som ett komplement. Idag favoriserar jag UNIX och har datorer och os från många tillverkare men ännu ingen Apple.
Jag saknar dock en bärbar dator och har tittat mycket på Powerbookarna som verkar vara fantastiskt bra.
Jag har en del frågor som jag gärna vill ha hjälp med av er här på forumet. Jag hade en iMac 400MHz hemma en månad för ett tag sen för att testa den och tänkte på en del saker.
128MB internminne fungerar ej bra i OSX har jagmärkt, men hur mycket behöver jag egentligen för att allt ska flyta bra? Jag använder idag 1GB i mina windows-arbetsstationer (hemma och på jobbet).
Finns det något bra program för att köra ssh-terminaler mot andra maskiner? Jag förstår ju att man kan köra det direkt i terminalen men jag vill ha bokmärken på samma sätt som i Putty eller SSH Secure Shell Client i windowsmiljö.
Finns det något bra ftpprogram som liknar eller hellre överglänser FlashFXP?
Jag tyckte att den grafiska filhanteringen fungerade dåligt, är den bättre i Panther eller finns det något bra tredjepartsprogram för detta?
Jag retade mig på att OSX ville ändra på mitt mp3bibliotek, kan man få iTunes att lista filer utan att ändra i katalogstrukturen?
Powerbook 12" med Superdrive känns som den Apple jag vill ha, men finns det några nackdelar som jag bör känna till? Jag har flera stationära datorer redan och vill inte ha en släpbar dator. DVD-brännare är en sak som jag har funderat på att köpa ändå så jag tycker att det passar bra att få den "på köpet".
Får man mycket mer dator för pengarna om man väljer 15" Powerbook, om man bortser från skärmen? Eller ska man rentav välja en iBook?
Och till sist, vad kommer jag att sakna hos Windows när jag byter till Apple/OSX?
/Deco