Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Potentiell switcher

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-12 21:59

Hej alla!

Jag har fram till för en liten tid sen uteslutande använt mig av M$-os i kombination med i386-arkitektur. Jag tröttnade dock på problemen med Windows och började använda andra os, framförallt *BSD som ett komplement. Idag favoriserar jag UNIX och har datorer och os från många tillverkare men ännu ingen Apple.
Jag saknar dock en bärbar dator och har tittat mycket på Powerbookarna som verkar vara fantastiskt bra.
Jag har en del frågor som jag gärna vill ha hjälp med av er här på forumet. Jag hade en iMac 400MHz hemma en månad för ett tag sen för att testa den och tänkte på en del saker.

128MB internminne fungerar ej bra i OSX har jagmärkt, men hur mycket behöver jag egentligen för att allt ska flyta bra? Jag använder idag 1GB i mina windows-arbetsstationer (hemma och på jobbet).

Finns det något bra program för att köra ssh-terminaler mot andra maskiner? Jag förstår ju att man kan köra det direkt i terminalen men jag vill ha bokmärken på samma sätt som i Putty eller SSH Secure Shell Client i windowsmiljö.

Finns det något bra ftpprogram som liknar eller hellre överglänser FlashFXP?

Jag tyckte att den grafiska filhanteringen fungerade dåligt, är den bättre i Panther eller finns det något bra tredjepartsprogram för detta?

Jag retade mig på att OSX ville ändra på mitt mp3bibliotek, kan man få iTunes att lista filer utan att ändra i katalogstrukturen?

Powerbook 12" med Superdrive känns som den Apple jag vill ha, men finns det några nackdelar som jag bör känna till? Jag har flera stationära datorer redan och vill inte ha en släpbar dator. DVD-brännare är en sak som jag har funderat på att köpa ändå så jag tycker att det passar bra att få den "på köpet".
Får man mycket mer dator för pengarna om man väljer 15" Powerbook, om man bortser från skärmen? Eller ska man rentav välja en iBook?

Och till sist, vad kommer jag att sakna hos Windows när jag byter till Apple/OSX?

/Deco

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-12 22:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av deco Hej alla!

Jag har fram till för en liten tid sen uteslutande använt mig av M$-os i kombination med i386-arkitektur. Jag tröttnade dock på problemen med Windows och började använda andra os, framförallt *BSD som ett komplement. Idag favoriserar jag UNIX och har datorer och os från många tillverkare men ännu ingen Apple.
Jag saknar dock en bärbar dator och har tittat mycket på Powerbookarna som verkar vara fantastiskt bra.
Jag har en del frågor som jag gärna vill ha hjälp med av er här på forumet. Jag hade en iMac 400MHz hemma en månad för ett tag sen för att testa den och tänkte på en del saker.

128MB internminne fungerar ej bra i OSX har jagmärkt, men hur mycket behöver jag egentligen för att allt ska flyta bra? Jag använder idag 1GB i mina windows-arbetsstationer (hemma och på jobbet).

Ju mer, desto bättre.
Jag har 640 MB i min iBook, och det funkar bra tycker jag.

Citat:

Finns det något bra program för att köra ssh-terminaler mot andra maskiner? Jag förstår ju att man kan köra det direkt i terminalen men jag vill ha bokmärken på samma sätt som i Putty eller SSH Secure Shell Client i windowsmiljö.

Javisst! Bara att plocka fram terminalen och skriva ssh användare@host och köra.

Citat:

Finns det något bra ftpprogram som liknar eller hellre överglänser FlashFXP?

Vet ej vad som är så bra med FlashFXP då jag inte användt det, men det finns ganska många ftp-klienter att välja på, en av dem kan säkert falla dig i smaken.

Citat:

Jag tyckte att den grafiska filhanteringen fungerade dåligt, är den bättre i Panther eller finns det något bra tredjepartsprogram för detta?

Är väl en vanesak det där antar jag... men jag tycker att det funkar bättre i Panther än i tidigare versioner, men du skriver inte vad du inte tyckte om med den, så det är svårt att svara på.

Citat:

Jag retade mig på att OSX ville ändra på mitt mp3bibliotek, kan man få iTunes att lista filer utan att ändra i katalogstrukturen?

Japp, det går att ställa in så att inga filer flyttas.

Citat:

Powerbook 12" med Superdrive känns som den Apple jag vill ha, men finns det några nackdelar som jag bör känna till? Jag har flera stationära datorer redan och vill inte ha en släpbar dator. DVD-brännare är en sak som jag har funderat på att köpa ändå så jag tycker att det passar bra att få den "på köpet".
Får man mycket mer dator för pengarna om man väljer 15" Powerbook, om man bortser från skärmen? Eller ska man rentav välja en iBook?

Jag har en iBook och är helnöjd med den. De nya iBook G4 tycker jag verkar ruskigt prisvärda också, så jag skulle nog välja en sådan före en PB 12" tror jag. Men hade jag pengar skulle jag skaffa en 15".

Citat:

Och till sist, vad kommer jag att sakna hos Windows när jag byter till Apple/OSX?

Huvudvärken?

FTP-ProgramJag och många med mig använder Transmit. Det är ett grymt kompetent program. Men det finns givetvis en uppsjö olika program att välja på. Jag är övertygad att något av dem kommer att falla dig i smaken.

Finder är uppdaterad i Panther. Det är lättare att navigera, sökningarna går i realtid och gränssnittet är snabbare. Numera går det också att växla användare utan att behöva logga ut.

RAM Ju mer desto bättre. Minst 512 MB. 1 GB räcker bra.

Vad saknas? Det enda som egentligen är dåligt med Mac är den sista lilla biten för att grafiktunga spel ska flyta på bra. Dessutom finns det inte lika stort utbud av sådana spel till Mac. Men vill man lira, då kan man ju köpa en X-box istället.

/M

• Oregistrerad
  • 2003-12-12 22:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Ju mer, desto bättre.
Jag har 640 MB i min iBook, och det funkar bra tycker jag.

Sen har ju nyare ibook:s stöd för QE vilket väl de flesta äldre iMacG3:or saknar - och det gör skillnad

Citat:

Javisst! Bara att plocka fram terminalen och skriva ssh användare@host och köra.

Och vill man ha "bokmärken" så kan ju alias vara fandligt

Citat:

Är väl en vanesak det där antar jag... men jag tycker att det funkar bättre i Panther än i tidigare versioner, men du skriver inte vad du inte tyckte om med den, så det är svårt att svara på.

Instämmer - men i princip går väl allt som går på freeBSD (eller annan BSD4.3/4.4) köra om man prompt vill...
Vill man känna på det alternativet så finns ju OpenDarwin till x86 även om det inte är "the real thing"…
Men Aqua/Finder är trevligt som trevligast…

Citat:

Huvudvärken?

De oestetiska rysningarna…

• Oregistrerad
  • 2003-12-12 22:55

Spela spel, är inte det jag använder datorer till. Jag surfar, lyssnar på musik, kollar på film kanske framförallt pysslar med sshterminaler därför behöver jag ett bra program för ssh-uppkopplingar... jag kan ju lägga till scriptade kommandon i bash(jag har för mig att det används i OSX) men jag vill trots allt ha något grafiskt att överblicka när jag väljer vilken host jag vill ansluta med ssh till...

/Deco

• Oregistrerad
  • 2003-12-12 23:13

http://rsug.itd.umich.edu/software/fugu/ ???

Eller något på www.versiontracker.com med sökningen SSH och GUI elelr liknande?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-12 23:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av deco
Spela spel, är inte det jag använder datorer till. Jag surfar, lyssnar på musik, kollar på film kanske framförallt pysslar med sshterminaler därför behöver jag ett bra program för ssh-uppkopplingar... jag kan ju lägga till scriptade kommandon i bash(jag har för mig att det används i OSX) men jag vill trots allt ha något grafiskt att överblicka när jag väljer vilken host jag vill ansluta med ssh till...

/Deco

Använder iTerm - bokmärken till ett tiotal servrar, tab-vyer, kortkommando för att ansluta till specefik host!

Du hittar den på sourceforge: http://iterm.sourceforge.net

Cheers,
Eric

• Oregistrerad
  • 2003-12-12 23:26

Tjoohoo! Nu börjar det ju likna något... måste bara bråka med mitt ego lite till så jag kan beställa...

• Oregistrerad
  • 2003-12-13 15:01

en pb 15" är lätt värt priset. otroligt fin maskin, jag har suttit lite vid en pb 12" och de är absolut inte bra om man gämför med 15"

• Medlem
  • 2003-12-13 19:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av slarti
en pb 15" är lätt värt priset. otroligt fin maskin, jag har suttit lite vid en pb 12" och de är absolut inte bra om man gämför med 15"

Men de är söta. Har en 12:a som tjänsteburk, mums.

Som ny Mac användare är jag lite förvånad över att det är problem med att spela grafiktunga spel på Mac. Jag trodde att just grafik var överlägset på Mac?

12" PB har sex appeal, helt klart.

• Medlem
  • 2003-12-16 09:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av xrayed
Som ny Mac användare är jag lite förvånad över att det är problem med att spela grafiktunga spel på Mac. Jag trodde att just grafik var överlägset på Mac?

Problemet ligger främst i degen. Det ligger mindre deg i att ta fram spel till Mac, därför finns det betydligt färre kompetenta Mac-programmerare. Sen misstänker jag att grafikkortsdrivrutinerna inte är fullständigt optimerade heller. Grafik är inte överlägset på Mac, däremot upplever jag att arbetsflödet är enklare.

• Medlem
  • 2003-12-16 09:43

Jag hade gärna rekommenderat en iBook, jag har en själv, men de nya ser faktiskt för överjävligt fula ut. Den jag har har en vacker, helt blank exteriör, och är lite aluminiumfärgad inuti. De nya har en matt, vit finnish på insidan, som åtminstone jag inte tycker känns speciellt exklusiv.

Bara pga det, så är en PB värd priset.

• Medlem
  • 2003-12-16 10:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av xrayed

Man menar nog andra grafiska kvaliteter än snabba polygoner, t.ex. robust färghållning och god anslutning till rutiner i den grafiska branschen. Man kan säga att Macen är överdjävlig på 2D, men behöver spotta upp sig på 3D-sidan. Jag tror det är på väg, krutet finns på plats i alla fall.

1
Bevaka tråden