Hej!
Min airport krånglar lagom till att garantin har gått ut. När man mjukresettat airporten och skall uppdatera inställningarna så får man ett felmeddelande att det inte gick.
Efter flera timmars bök verkar det som att det är något hårdvarufel, tyvärr. Jag hoppas på att det är något som jag gjort fel, så att jag slipper köpa en ny.
Vad jag har gjort är följande.
Jag ville ändra airportens funktion så att jag delar ut fasta interna ipnummer till mina två macar. Jag ändrade från dhcp till att klicka bort utdelning av dhcp, vilket gjorde att efter uppdatering så fick jag längre inte någon möjlighet att konfiguera airporten längre. Jag hittar den, men kan inte komma åt inställningar.
Så jag började felsöka på följande sätt.
Ställt in macen (dual 1GHz G4) på ethernet DHCP. Dragit en tp kabel till airportens ethernetuttag. (inte symbolen med cirkel utan den med pilar). Sedan hittar macen aiporten efter lyckad resett och man ser en lång adress blandat med bokstäver och siffror. När man trycker på ställ in i apples airportverktygsprogram så ombeds jag om att skriva in ett lösenord. Då har jag provat med både public och mitt gamla lösenord utan resultat.
Jag får samma meddelande- det gick inte att uppdatera inställningarna, något är fel, säger den.
Jag har tittat i handboken och följt noggrant vad den rekommenderar vid resett. Är det någon här som har ett bra tips på ett "schema" på hur man skall gå till väga för att nollställa airporten och uppgradera den? Jag lyckas inte, så alla tips som kan ges tags emot med största tacksamhet.
Jonas