Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad skiljer egentligen Powerbook och Ibook?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick hem ett reklamblad från Macforum och då slår det mig att en 14" 1 GHz Ibook är ju billigare än en 12" 1 GHz Powerbook (16245:- resp. 18120:- inkl moms), plus att Ibook har 20 GB större hd! :eek: Om man nu bortser från att någon kund kanske bara MÅSTE ha en 12" PB, varför ska man köpa PB när Ibooken är större o billigare? Vad, förutom politik, gör att PB är så mycket dyrare?

Jag önskar lite resonemang hur ni andra tänker och från er som har erfarenheter av valet mellan Power- och Ibook.

(Jag lade inte denna tråd i Köptips eftersom jag inte är "köpsugen", bara nyfiken...)

För övrigt: Jag avskyr att Macforum inte kan skriva priser INKL moms, också!!!!

tror största skillnaden egentligen är cache storleken mellan ibook/pb. tror den är antingen 512k eller 1meg på kraftböckerna, medan det bara är 256k på ibooks.

Sen "klarar" iBooks inte mer än 640meg minne..

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-13 23:02

Jepp, men där framkom egentligen enbart Powerbookens fördel med skärmdubblering. Har verkligen 12"-varianterna av PB o IB olika upplösning?

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-14 00:00

Fördelar med Powerbook 12":
Kan fås med inbyggd bluetooth, DVD-R enhet, 1.25GB ram max, Mini-DVI port för extern skärm osv. Ett bättre t-bord än iBook säger de som testat båda (har ej jämfört själv). Finns fler skillnader...

Sedan kan man ju fråga sig vad man behöver, och om prisskillnaden är motiverad.

Bäst överblick får du nog genom att jämföra techspecsen på apples sidor.

iBook Tech Specs

PowerBook Tech Specs

Vill du ha bättre överblick än så över skillnaden får du nog pallra dig till en butik och jämföra dem sida vid sida.

Nja, jag ville bara ha lite diskussion över skillnaderna och hur olika personer värderar olikheterna...

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-14 01:10

Okidoki... då hoppas vi på fler inlägg då istället.

• Oregistrerad
  • 2003-12-16 00:10

"Vad skiljer egentligen Powerbook och Ibook?"

Differences in iBook, PowerBook still hefty
http://www.chron.com/cs/CDA/printstory.hts/business/2288981

• Oregistrerad
  • 2003-12-16 00:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
varför ska man köpa PB när Ibooken är större o billigare?

För att PB är mindre och lättare...

Fast själv köpte jag en iBook G4 12" för att den är så billig i kombination med liten och lätt. Jag ser ingen anledning alls att köpa en stor och tung iBook 14" då den enda fördelen framför en 12" är den marginellt högre klockfrekvensen. Men en PB 12" hade jag naturligtvis hellre haft för att den är ännu mindre, lättare, har DVI, har ljudingång, bättre tgb, maffigare ljud, mer L2-cache, möjlighet till mer minne, möjlighet till DVD-R samt mycket läckrare till utseendet...

1
Bevaka tråden