Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panther eller inte Panther?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

För två dagar sedan fick jag mitt nya hemdatorpaket en G5, vi kommer att få Panther på köpet separat om ca två veckor, skall jag installera det medföljande MAC OX och sedan uppdatera, eller vänta och installera ett nytt rent system.

Jag känner på mig att om jag kör igång nu och flyttar över program, dokument etc så kanske det blir problem om jag byter system senare?

Hjälp mig med tips, jag står snart inte ut med att titta på kartongerna som står på golvet i hallen, det kliar i fingrarna.

Jag skulle även vara tacksam för tips på vilken webläsare jag skall använda, idag kör jag en variant på Mozilla, jag vill ha web och mail i samma program, samt helst kunna importera mina adresser och gamla mail till den nya datan?

F

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-14 12:39

Märkligt att du inte fick Panthern i paketet. Jag installerade Mac OS X 10.2.7 och körde den i 2-3 dagar. Sedan lessnade jag och lånade en god väns OS X 10.3 skivor, formaterade och gjorde ny installation. Fick sedan mina egna OSX 10.3 skivor 1.5 vecka senare, och så länge hade jag ju aldrig orkat vänta.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Märkligt att du inte fick Panthern i paketet. Jag installerade Mac OS X 10.2.7 och körde den i 2-3 dagar. Sedan lessnade jag och lånade en god väns OS X 10.3 skivor, formaterade och gjorde ny installation. Fick sedan mina egna OSX 10.3 skivor 1.5 vecka senare, och så länge hade jag ju aldrig orkat vänta.

Med andra ord, bäst att vänta så man slipper att göra om installationen en gång till:(

F

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-14 12:59

Ja, det enda vettiga är en ren panther installation. En formatering är visserligen inte nödvändig då du kan köra "arkivera och installera" varvid inställningarna och hemkatalogen i ditt befintliga 10.2.7 system förs över till en helt ny 10.3 installation, och ditt gamla system "arkiveras" unden (läggs i separat katalog och kan kastas efter installationen).

Om du har möjlighet att låna 10.3 skivor eller liknande, anser jag att du kan göra det med gott samvete. Du har ju faktiskt betalt för 10.3 iom. att du beställt skivorna, vilket gör dig berättigad. Dessutom borde apple ha levererat 10.3 med din maskin direkt. Det har ju faktiskt gått 1.5 månad sedan det lanserades. Jag kan tänka mig att de haft datorer i lager osv. men de borde ha åtgärdat detta smidigare än att du skall få skicka efter skivan. De kunde väl försett återförsäljaren eller skickat med skivan i leveransen om du beställde via Apple Store.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Jag skulle även vara tacksam för tips på vilken webläsare jag skall använda, idag kör jag en variant på Mozilla, jag vill ha web och mail i samma program

Om du vill ha mejl och webb i samma program är det nog Mozilla som gäller. Men annars så är ju Apples egna program (Mail för mejl och Safari för webb) rätt bra och redan installerade. Andra populära webbläsare är Camino och Firebird.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Om du vill ha mejl och webb i samma program är det nog Mozilla som gäller. Men annars så är ju Apples egna program (Mail för mejl och Safari för webb) rätt bra och redan installerade. Andra populära webbläsare är Camino och Firebird.

Kan jag importera adressböcker och gamla mail till apples "mail" från Mozilla?

F

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-15 20:42

Apples Mail.app har inbyggd funktion för import av brevlådor från följande e-post program:

• Microsoft Entourage
• Outlook Express
• Claris Emailer
• Netscape/Mozilla
• Eudora
• Mail.app (äldre)
• Annat...

Adresshanteringen i mail.app sköts av apples fristående program "Adressboken" som följer med OSX. Det kan importera adresser i vCard-format och LDIF-format. Om det inte går att exportera adresserna från Mozillas mailprogram i något av dessa format finns det garranterat shareware program/script som gör jobbet (se versiontracker.com).

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Apples Mail.app har inbyggd funktion för import av brevlådor från följande e-post program:

• Microsoft Entourage
• Outlook Express
• Claris Emailer
• Netscape/Mozilla
• Eudora
• Mail.app (äldre)
• Annat...

Adresshanteringen i mail.app sköts av apples fristående program "Adressboken" som följer med OSX. Det kan importera adresser i vCard-format och LDIF-format. Om det inte går att exportera adresserna från Mozillas mailprogram i något av dessa format finns det garranterat shareware program/script som gör jobbet (se versiontracker.com).

Tack, jag provar

F

Jag för min del tyckte "Panther, visst", fick min låda förra veckan, installerade, och... "ett fel har uppstått", och nu startar inte Macen alls. Jo, den startar men Finder dyker direkt, och igen, och igen... Bläää.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-15 21:14

Om du precis installerat kan du ju bara göra om det... Att nånting blev fel behöver inte bero på 10.3.

Ingemar, har du uppdaterat till senaste firmware? Vad har du för dator?

1
Bevaka tråden