Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad har du för bakgrundsbild?

Tråden skapades och har fått 87 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-12-14 17:53

Den här tråden har flera syften, dels att visa upp sina mästerverk som man har hittat för andra och dels för att jag verkligen behöver ett ny bakgrund

Ge gärna ett bifogat och var ni hittade det i orginal.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-14 18:07

Byter bakgrundsbild ganska ofta med Swaptop som använder sig av bilder ifrån
Webshots.........
http://www.webshots.com/homepage.html
Har haft konto hos dem de senaste 3 åren tror jag, och gillar det skarpt.

Denna:

Han ser inte snäll ut. Kanske var hans Brio-lok och Tonka-traktor trasiga när han var liten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-14 21:16

Just nu, lite eftersom jag just börjat joxa med terminalen och känner mig lite nostalgisk (den orangea eftersom den matchar mitt orangea dasslock, förstås!)

Den här har jag.

Här finns hela gänget.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-15 12:18
Citat:

Meningsfullt med trådar där 90% av alla länkar leder till "404 Page not found".

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-15 12:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av lheidner
Byter bakgrundsbild ganska ofta med Swaptop som använder sig av bilder ifrån
Webshots.........
http://www.webshots.com/homepage.html
Har haft konto hos dem de senaste 3 åren tror jag, och gillar det skarpt.

Trevlig tjänst. Det tycks dock vara ett lite udda bildformat de använder, eller gör jag fel? Jag får filer med ändelsen ".wbz" när jag laddar ner bilder därifrån. Fungerar inte i något av de bildprogram jag har. Skall testa med GraphicsConverter sedan.

EDIT: Såg nu att det var deras eget format och att ett särskilt program krävdes för hantering av bilderna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji
Han ser inte snäll ut. Kanske var hans Brio-lok och Tonka-traktor trasiga när han var liten.

Hehe. Antagligen

Hade en stor bild från Finding Nemo ett bra tag innan, men jag tröttnade till slut och kände att jag var tvungen att ersätta den med något lite mörkare.

  • Medlem
  • 2003-12-15 14:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Meningsfullt med trådar där 90% av alla länkar leder till "404 Page not found".

Det är förvisso sant, men på de senaste sidorna så fungerar väl de flesta? Det var därför jag menade att man kanske borde fortsätta där.... Kul med sådana här trådar annars eftersom man får en ehl del inspiration!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-15 16:20

Ja, vi borde kanske fortsatt i samma tråd och skapat fler fungerande länkar där istället.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-15 16:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Trevlig tjänst. Det tycks dock vara ett lite udda bildformat de använder, eller gör jag fel? Jag får filer med ändelsen ".wbz" när jag laddar ner bilder därifrån. Fungerar inte i något av de bildprogram jag har. Skall testa med GraphicsConverter sedan.

EDIT: Såg nu att det var deras eget format och att ett särskilt program krävdes för hantering av bilderna.

Så är det.....du måste antingen ha Swaptop eller det nya som Webshots
återigen kommit igång med (ännu i betaversion som jag inte ens testat-
tog dock några år efter OSX kommit tills Webshots kom igång med att stödja Mac igen).
Mycket fina bilder som passerar där......

Eh... Solid grey. Kanske dax att leta reda på något roligare...

J.

världens snyggaste logga!

om nån vill ha den:
http://www.humanorganism.com/temp/atari_bg.gif

kan tilllägga att jag har haft den de senaste tre åren på stort set alla maskiner jag jobbat på, så man kan väl säga att jag gillar den

Ursprungligen av johan dansk:

kan tilllägga att jag har haft den de senaste tre åren på stort set alla maskiner jag jobbat på, så man kan väl säga att jag gillar den

Snygg! Laddade ner den och har precis bytt. Gillar den!

// Danne

  • Oregistrerad
  • 2004-12-03 19:39

nee det är klart men ftp går ju också. slog just på temat - men det kräver en ganska mörk bakgrund så jag bytte till en röd/svart, lite diffus sak. snyggt är det iaf.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-03 19:44

Kom på två relaterade frågor:

Hur byter man ikon och namn på "Macintosh HD" i Finder? Finns det nån sida med tuffare ikoner man kan ha istället för den inte så upphetsande standardikonen. Vill inte bli PC-moddare direkt, men några små tweakningar är ju alltid kul.

Var kan man hitta såna där fristående kontrollknappar till iTunes som man kan ha integrerade med topplisten eller flytande ovanpå andra program, i nåt hörn eller så?

EDIT: Hittade nåt som heter Synergy men fler tips välkomnas också.

Senast redigerat 2004-12-03 19:58
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-03 20:06
Ursprungligen av petsematary:

Kom på två relaterade frågor:

Hur byter man ikon och namn på "Macintosh HD" i Finder? Finns det nån sida med tuffare ikoner man kan ha istället för den inte så upphetsande standardikonen. Vill inte bli PC-moddare direkt, men några små tweakningar är ju alltid kul.

Var kan man hitta såna där fristående kontrollknappar till iTunes som man kan ha integrerade med topplisten eller flytande ovanpå andra program, i nåt hörn eller så?

EDIT: Hittade nåt som heter Synergy men fler tips välkomnas också.

* Klicka på Macintosh HD och skriv i nå't nytt! Under nätverksinställningar kan du skriva in ett annat namn på datorn också.

* Byta HD-ikon har jag aldrig bytt...

* Jag använder en iTunes kontroller som heter ByteController. Stänger av och på sig tillsammans med iTunes och är bara tre knappar i menyraden. Lagom.

Häpp!

Ursprungligen av petsematary:

Kom på två relaterade frågor:

Hur byter man ikon och namn på "Macintosh HD" i Finder? Finns det nån sida med tuffare ikoner man kan ha istället för den inte så upphetsande standardikonen. Vill inte bli PC-moddare direkt, men några små tweakningar är ju alltid kul.

Var kan man hitta såna där fristående kontrollknappar till iTunes som man kan ha integrerade med topplisten eller flytande ovanpå andra program, i nåt hörn eller så?

EDIT: Hittade nåt som heter Synergy men fler tips välkomnas också.

Candybar (sök på versiontracker) ger dig möjlighet att byta systemikoner. Mycket bra och buggfritt.

Whiteout (sök på versiontracker) tar bort den borstade metall-looken på finder fönster, ical, safari, etc. Biter inte på iLife-programmen (mig veterligen). Byter ut apple-meny-symbolen mot en diskret enfärgad grå apple-symbol.

WindowshadeX (sök på versiontracker) låter dig ta bort skuggorna som omger fönstren runt i systemet. Prova om det är något för dig.

Lycka till.

  • Medlem
  • 2003-12-15 18:14

Just nu har jag denna, men jag byter ganska så ofta.

Edit: Upptäckte att sajten skickar vidare till startsidan när man klicka på länken. När man klistrar in den funkar den dock:
http://www.pixelgirlpresents.com/images/desktops/nathan_smith/cigar-1600x1200.jpg

/majk

Senast redigerat 2003-12-15 19:31
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-12-15 19:32

Som vanligt när det är dags för skärmdumpar så har jag glömt vilka kommandon det var man använde sig av...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-12-15 19:34

Hittade det efter lite letande )

Citat:

Skrevs ursprungligen av iggy
Som vanligt när det är dags för skärmdumpar så har jag glömt vilka kommandon det var man använde sig av...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-12-15 19:38

Jag vågar inte ha något annat än min sambo på skrivbordet... )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-15 21:06

Jag använder EarthDesk. Det är ett program som visar en världskarta som skrvibordsbakgrund som varje minut uppdateras för att visa var det är solljus, månljus och mörker just nu.

EarthDesk 2003-12-15, kl 21.02

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-15 21:09

Ni vet väl att ni kan ta en skärmbild på bara skrivbordsbakgrunden (och inte resten av skrivbordet) genom att trycka Äpple-shift-4 + mellanslag och trycka på skrivbordsbakgrunden.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-12-15 21:37

Jag fick med hela skrivbordet när jag gjorde som du sa.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Ni vet väl att ni kan ta en skärmbild på bara skrivbordsbakgrunden (och inte resten av skrivbordet) genom att trycka Äpple-shift-4 + mellanslag och trycka på skrivbordsbakgrunden.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 14:23

Vore det inte roligare om vi publicerade våra skärmbilder här?

http://galleri.99mac.com/showgallery.php?cat=510&password=

Ett tips om du vill ha en cool bakgrundsbild är att ta en skärmdump från en DVD-film. Jag hade bilden från kill Bill där the Bride står och blickar ut över blodbadet på House of Blue Leaves ett tag.

Just nu har jag denna hemmagjorda: http://fs5.deviantart.com/i/2004/332/b/5/Desktop_monster_by_Laseranders.jpg

Gjorde även den här nyligen, men har ingen skärmdump på den live: http://fs5.deviantart.com/i/2004/332/3/c/The_girl_VS_the_killer_plant_by_Laseranders.jpg

Gör gärna om båda till passande storlek om det är nån som vill ha dem
Nu är de 1152x864 eftersom det är min favoritupplösning.

En bild som jag tog i augusti i år...

--
Daniel

Bevaka tråden