Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anledningen till att apples marknad inte är större i sverige...

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-12-15 16:16

Har under dagen försökt ringa applestore education (tel. 0200-111 777)
för att få tag på en säljare för att beställa några datorer.

Efter en halvtimmes lyssnande till julmusik samt meddelande som "fråga gära våra säljare om våra nya program keynote och ilife"

gav jag upp och testade de andra telefon nummerna jag hittade på apple.se,
(0200-111011 och 020-120_99_71.) vilka meddelade att det inte fanns någon representant tillgänglig och jag var välkommen att försöka igen.

gjorde ett försök till på 0200-111 777 och efter 1 och en halv timmes mer julmusik svarar en säljare på apple som frågar direkt om jag vill att det jag beställer ska vara en julklapp.

Jag frågade om jag kommit till applestore education, jag hade ju ringt det numret; (0200-111 777) nä svarar hon, vänta ska jag koppla dig.

Jag kopplas vidare men får inget svar där. Blir informerad om att försöka ringa igen senare.

så efter en heleftermiddag i telefonkö för att få KÖPA några datorer så har jag fortfarande inte fått lägga en beställning.

Vill inte apple sälja datorer?
De uppvisar en oerhörd inkompetens iaf.

För 2 månader sedan beställde jag 2 panther server unlimited clients,
men när de kom så var det bara 10 clienter.
Jag ringde upp applestore och de lovade att åtgärda problemet, jag väntade en vecka men fortfarande inget, ringde upp igen det skulle ordnas... väntade, ringde upp igen och det skulle fixas direkt blev jag lovad.

efter 2 månader kom det 2 kartonger från apple med ett serienummer i.

andra företag som adobe t.ex. kan skicka ut ett nytt serienummer via email, men inte apple inte, de behöver 2 månader på sig att fixa till sina egna misstag.

Jag kan meddela att vi köpt in över 100 datorer från apple under de senaste 5 åren, så man tycker ju att man borde få bättre behandling därifrån, men inte det är samma krångel varje gång.

Jag tycker iaf att de behöver en seriös omstrukturering, många borde få foten och anställa folk med någon form av kompetens, så kanske den svenska applemarknaden växer, den växer ju inte om det är så omöjligt att få köpa en mac...

Det vore nog bättre för Apple att lägga ner helt i Sverige än att behålla detta lilla underliga kontor. De som jobbar där verkar inte veta något vare sig om Apple, produkter från Apple, försäljning, reklamationer eller reklam.

Maila steve.jobs@apple.com och be honom stänga ner skräpet. Det här blir mer och mer pinsamt för varje historia man hör.

Turerna kring AppleStore är många.....
Det verkar inte fungera speciellt bra.
Men varför inte beställa från AppleEducations Store på nätet? Det gör jag och det fungerar bra.
Jag råkade också ut för det där med att en unlimited licens på Jaguar.servern bara var en 10-användar licens, men då fixade Apple det på en dag och jag fick ett korrekt licensnummer mailat till mig.

• Oregistrerad
  • 2003-12-15 16:59

När det gäller Apple så kan man aldrig utgå ifrån att allt skall fungera med en gång. Får man tag på "rätt" person på Apple så ordnar sig allt. Skrämmande men ack så sant.

• Oregistrerad
  • 2003-12-15 17:07

Jag har fått tag på någon på apple nu, efter ytterligare en timmes telefonkö.

jag behövde snacka lite om faktureringsdatum, lägga upp ett nytt konto och så, och det kan man inte fixa över nätet. jag pratar hellre i telefon med någon när jag beställer än via webben.

har iaf fått ett direktnummer nu.

Du hälsade väl personen på Apple hur illa det är ställt....?

Man kan ju handla via återförsäljare också...

• Oregistrerad
  • 2003-12-15 17:23

du får inte 10% rabatt hos återförsäljare.

en ny dual 2 ghz g5:a tar macoteket
24995:- för.

medans du får samma burk hos apple education för 23.180:-

Så det finns helt klart pengar att tjäna.

Education går dessutom före i kön, så du får nya datorer långt före de finns att köpa hos återförsäljare.

Anledningen till att Apple är små i Sverige är att svenska Apple inte fattat det här med fungerande marknadsföring och att man faktiskt måste få logistiken, leveranserna, att fungera som ett schweiziskt urverk, med absolut och kompromisslös precision och snabbhet.

Det är banne mig dags att Apples svenska ledning tar itu med problemen - NU! HÖR DU DET, OSCAR BJERS?!

• Oregistrerad
  • 2003-12-15 17:27

jag håller med... på vilket sätt har Oscar Bjers VD insatser gjort framsteg på den svenska apple marknaden?

Jag har inte märkt något annat än handskakningar å invignings jippon.

Krävs det inte mer än så att vara VD?

Men han ser bra ut på bild.

Nu ska vi inte vara orättvisa mot Oscar Bjers. Vad jag kan förstå så har han gjort ett mycket bra jobb, med fokus på att marknadsföra Apple mot företag.

Men nu är det uppenbarligen tid att ta itu med problemen med kundrelationer via Apple Store, servicekänsla och logistik. Förtroendet verkar ligga totalt i botten.

Det mest chockerande tycker jag fortfarande är den totala avsaknaden av marknadsföring när det gäller framför allt iPod. Musikspelaren har vunnit högsta betyg i test efter test, blivit utsedd till årets produkt av många tidningar och nämns ständigt i samband med Music Store. iPod finns trots det knappt att köpa i Sverige utom hos några isolerade Mac-återförsäljare. Ingen marknadsföring någonstans har heller synts till.

Det skulle ha funnits miljoner att tjäna den här julhandeln och Apple's varumärke hade säkerligen stärkts otroligt vilken skulle lett till fler switchers.

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2003-12-15 18:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Det mest chockerande tycker jag fortfarande är den totala avsaknaden av marknadsföring när det gäller framför allt iPod. Musikspelaren har vunnit högsta betyg i test efter test, blivit utsedd till årets produkt av många tidningar och nämns ständigt i samband med Music Store.

Oskar Bjers kände inte till att man kunde ha en iPod som hårddisk när dom var på State of the art turné. Han var uppriktigt förvånad när dom skulle tanka över en fil från ipoden till datorn. Det verkar som dom inte ens vet vad dom säljer ibland.

• Oregistrerad
  • 2003-12-15 18:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av lilledanne
Du hälsade väl personen på Apple hur illa det är ställt....?

Dom gångerna jag har fått problem med Apple så har jag alltid fått medhåll från någon person hos Apple. Dom erkänner om att problem finns. Men då undrar man varför inget görs åt saken???

Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Det verkar som dom inte ens vet vad dom säljer ibland.

Ibland?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Nu ska vi inte vara orättvisa mot Oscar Bjers. Vad jag kan förstå så har han gjort ett mycket bra jobb, med fokus på att marknadsföra Apple mot företag.

Men nu är det uppenbarligen tid att ta itu med problemen med kundrelationer via Apple Store, servicekänsla och logistik. Förtroendet verkar ligga totalt i botten.

Det där är så typiskt svenskt! Om någon säger något i stil med att "Marknadsföringen, logistiken och leveranserna fungerar inte för fem öre alltså" ska någon alltid ta personen ifråga i försvar och säga att "Men han har gjort ett mycket bra jobb med att marknadsföra Apple på företagen". SK!TSNACK. Oscar har inte lyckats få Apples leveranser och kundservice att fungera i praktiken, och det är en del av hans jobb. Punkt, slut.

• Medlem
  • 2003-12-15 19:31

Oscar höll fanan högt i början, och snackade om att nå ut till folk. Visst! Bra jobbat. Man måste ju vara väldigt aktiv kund, om man över huvud taget ska ha en möjlighet att lägga ögonen på en dator från Apple. Han använde ord som "det vore nästan kriminellt att inte delta i ett forum som 99mac". Ja, då är han väl nästan kriminell nu.

99mac borde få alla pengar som går till svenska Apple, så kan de lägga ned skiten sen.

Det måste ha kostat krokodilen eller det företag han jobbar på en massa pengar
Med tanke på all tid som lagts ner på att beställa burkar.. Det kanske lönar sig att köpa av återförsäljare. köper man så många burkar på 5 år borde det finnas Åf som säkert ger ett bra pris

Det "enda" eller i varje fall största skälet är väl avsakanden av Mac i HemPC-erbjudanden och när det då har erbjudits, så har ingen kunnat visa hur det funkar. (Är väl en brist i marknadsföring också)

• Oregistrerad
  • 2003-12-15 20:22

jo, dom har verkligen noll marknadsförning i sverige. ni kan ju läsa mina åsikter om det i "Varför fattar inte Apple att det finns andra länder än USA?"

Ämne 1:
Du kan fortfarande få din "education" rabatt om du handlar via en återförsäljare.

Eller varför går du inte in på Educatin Apple Store och beställer där? Varför prata med någon?

Ämne 2:
Markadsföringen är nära nog noll i Sverige. Jag förstår heller inte varför.
Någon sådan budget måste de ha.
varför inte en fet julkampanj på iPod så den hade blivit årets julklapp?

Ang Apple i Sverige så finns det några personer dä rsom vet vad de gör. De jag träffar på kan då det. B och T börjar deras namn på.

Citat:

Oskar Bjers kände inte till att man kunde ha en iPod som hårddisk när dom var på State of the art turné. Han var uppriktigt förvånad när dom skulle tanka över en fil från ipoden till datorn.

Jag tror inte mina öron!

//S.

Citat:

Oskar Bjers kände inte till att man kunde ha en iPod som hårddisk när dom var på State of the art turné. Han var uppriktigt förvånad när dom skulle tanka över en fil från ipoden till datorn. Det verkar som dom inte ens vet vad dom säljer ibland.

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

Nu fick jag ont i magen.

• Oregistrerad
  • 2003-12-15 23:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Hedman
Ämne 1:
Du kan fortfarande få din "education" rabatt om du handlar via en återförsäljare.

Eller varför går du inte in på Educatin Apple Store och beställer där? Varför prata med någon?

Finns ingen återförsäljare som kan ge samma rabatt som apple.
Finns det någon som matchar med gratis leveranser och 2000 spänn rabatt på en G5:a så vill jag gärna veta.

Vi har handlat av de flesta. Macoteket t.ex. har inte ens skol-rabatt.

Om du hade läst mina inlägg så stog det där att jag behövde prata med någon eftersom jag ville ha fakturan ställd på det här året.

sånt kan man inte fixa via webben.

Men jag tycker det är trevligare att prata med någon, då får du också reda på leveransdatum, de där luddiga svaren som databaser spottar ut kan jag vara utan.

• Oregistrerad
  • 2003-12-15 23:30

Helt plötsligt blev jag mycket tacksam över att bo i Danmark - jag har inte på när upplevt samma problem här. Det verkar inte vara lätt att vara mac användare i Sverige. Håll ut kära vänner!

43 (FYRTIOTRE) minuter, sedan gav jag upp! Och på grund av att min epost är blockerad (dataenheten har letat en vecka...) kan jag inte maila korrigeringen av min order. Väntetiderna till Apple Store är den bästa ursäkt en Windowsanhängare kan anföra mot Mac. Jag börjar undra om Apples låga marknadsandel ändå inte har en förklaring: Det går inte att genomföra ett köp om det krävs telefonkontakt.

De är nöjda med antalet sålda maskiner nu. Det blir bara jobbigt och stökigt med för många kunder.

Näpp, nu är det lagom.

Apple Sverige hör inte till "the best and brightest" om man jämför talangerna hos olika lokala dotterbolag till Apple USA.

/Ola

Mailade i sommras till Apple smallbusiness ang. en företagslösning som kunde passa butik. Ännu inget svar....
När man sedan läser säljsnacket nedan och ser att nr. till AppleStore Företag är samma som till AppleStore så fattar jag, AppleStore svarar inte på mail (läs tidigare tråd om dålig, sämre, sämst AppleStore). Kan bara instämma med övriga inlägg, Oscar B. är ett skämt. Lägg ned Apple Sverige och använd de två milj. (exkl. sociala avgifter, som han får i lön) till marknadsföring av iPod eller what ever!!
----------------------
Direktassistans av Apple-experter
Apples kontoansvariga personal är engagerade professionella som du kan diskutera dina speciella företagsbehov med (telefon 020-120 99 71, mån-fre 08.00-18.00).

Skräddarsydda priser och specialerbjudanden
Vi kan erbjuda skräddarsydda lösningar för dina behov. Kontakta en av våra kontoansvariga om du

Bevaka tråden