Jag kör med en en pärmsortering rekommenderad av Montania som har gjort StepOne Bokföring som jag jobbar med. Jag tyckar den funkar bra för mig;
Pärm 1:
Inkommande Korrespond:Här sätter du in alla inkommande handlingar. Om du inte har alltför mycket i denna pärm kan du även sätta in handlingar av typ ordergodkännande och följesedlar fran dina leverantörer.
Pärm 2:
Utgående Korrespond: Här sätter du in kopior av dina utgående korrespondens.
Pärm 3:
Ej Bokförda Verifikat: Här sätter du in alla papper av ekonomisk karaktär, så snart du fått dem. Om du inte bokför varje dag får du på så sätt åtminstone ordning på det som ska bokföras i månedsslutet.
Pärm 4:
Bokförda Verifikat: När du sedan bokför har du denna pärm framför dig och sätter in varje handling i den ordning du bokfört dem. Denna pärm innehåller alla bevis på de intäkter och utgifter som du haft i företaget. Din revisor/bokföringskonsult vill förmodligen titta i pärmen vid årets slut. Även skattemyndigheten kan visa interesse för denna pärm.
Pärm 5:
Företagspärmen: I denna pärm sparas registreringsbevis, deklarationer, försäkringsbrev, bokslutshandlingat, etc. Det kanske behövs två pärmar för detta så småningom.
Pärm 6:
Skattepärmen: Denna pärm kan du med plikar dea in i t.ex: Företagsskatt, Mervärdesskatt (moms), Lönskatt...osv.
Pärm 7:
Kundfordringar: När du skrivit ut en kundfaktura sätter du en kopia av fakturan i denna pärm. När du sedan erhåller betalning från kunden bokför du betalningen och sätter in kopian i pärmen "Bokförda Verifikat"
Pärm 8:
Leverantörsskulder: Vissa transaktioner sker i två steg. Om du får en faktura från en leverantör skall du dels bokföre den när den anländer och dels bokföra när betalning sker.
Lycka till - och vill du ha tips om en duktig redovisningskonsult som också gör deklarationer så säg till.
Fotograf Mikkel Ørstedholm
:rolleyes: