Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död G3

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har flyttat min G3 till ett nytt skrivbord, nu när jag startar så blir det ingen bild på skärmen en gammal studio display.

Den gröns lampan på skärmen tänds och sedan blir den gul.
HD snurrar och verkar ok, det går att sätta på och stänga av som vanligt.

Men det verkar som jag inte kan få kontakt med via nätverket, så det kanske är något fel i burken och inte i skärmen?

F

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-12-16 12:52

Testa om du kan starta på en system-CD!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Testa om du kan starta på en system-CD!

CD snurrar med ingent mer händer

F

kolla ide kablarna och/eller batteriet. Testa och zappa pramen (äpple, alt. p och r) vid start.

alf

Citat:

Skrevs ursprungligen av alf-magnus
kolla ide kablarna och/eller batteriet. Testa och zappa pramen (äpple, alt. p och r) vid start.

alf

Nytt batteri för 6 mån sedan, provade att zappa, det hörs inga "plonngande", samt att jag nu såg att det inte heller är någob kontakt från burken til usb hubben, ingen signal ut från datan alltså!

F

  • Oregistrerad
  • 2003-12-16 14:36

Öppna locket och provtrycktill alla kontakter.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 14:51

Har du testat att plocka bort det interna batteriet och koppla från datorns strömmatning under en halvtimme eller mer? Om inte, gör det och prova därefter att sätta på datorn utan batteriet monterat. På så vis blir NVRAM och PRAM återställt.

Du har inte en PMU knapp på moderkortet bredvid batteriets placering antar jag? Jag tror apple först införde det på sawtooth moderkorten. Om du har det kan du trycka på knappen en gång efter att datorn varit frånkopplad från elnätet och ej har batteriet monterat. Efter att du tryckt på knappen väntar du 10 minuter innan du sätter tillbaka batteriet.

Du kan läsa mer på dessa sidor:

Apple Tech base: Resetting PMU and Logic Board

Apple Tech base: Reset PRAM and NVRAM

Och du använder väl original USB tangentbord till G3:an ? Annars kan du inte göra reset av PRAM, starta i Open Firmware läge mm. För det rör väl sig om en blåvit G3:a. Inte en beige? Eller?

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Har du testat att plocka bort det interna batteriet och koppla från datorns strömmatning under en halvtimme eller mer? Om inte, gör det och prova därefter att sätta på datorn utan batteriet monterat. På så vis blir NVRAM och PRAM återställt.

Du har inte en PMU knapp på moderkortet bredvid batteriets placering antar jag? Jag tror apple först införde det på sawtooth moderkorten. Om du har det kan du trycka på knappen en gång efter att datorn varit frånkopplad från elnätet och ej har batteriet monterat. Efter att du tryckt på knappen väntar du 10 minuter innan du sätter tillbaka batteriet.

Du kan läsa mer på dessa sidor:

Apple Tech base: Resetting PMU and Logic Board

Apple Tech base: Reset PRAM and NVRAM

Och du använder väl original USB tangentbord till G3:an ? Annars kan du inte göra reset av PRAM, starta i Open Firmware läge mm. För det rör väl sig om en blåvit G3:a. Inte en beige? Eller?

Ja det är en blåvit, testade med orginal tangentbort utan att lyckas, tvärr har jag nog provat att trycka på den knapp jag tror det är flera gånger:confused:

Provar att ta ur batteriet och strömmen så får jag se om det lyckas, annars lär jag höra av mig efter fler tips

F

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Ja det är en blåvit, testade med orginal tangentbort utan att lyckas, tvärr har jag nog provat att trycka på den knapp jag tror det är flera gånger:confused:

Provar att ta ur batteriet och strömmen så får jag se om det lyckas, annars lär jag höra av mig efter fler tips

F

Sladd och batteri ur i 30 min, nu gick han igång igen.

Tack för all hjälp

F

DS

Ska man stänga av innan man sätter i batteriet igen?
DS

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-12-16 16:21

JA! Stäng av innan du gör något på insidan.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 17:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Sladd och batteri ur i 30 min, nu gick han igång igen.

Ska man stänga av innan man sätter i batteriet igen?
DS

Vad bra. Datorn bör vara avstängd innan batteriet monteras igen ja!

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Vad bra. Datorn bör vara avstängd innan batteriet monteras igen ja!

Tack

Nu rullar det igen, fick köra Disk Warrier då det blev nått fel på grund av tryckande på knapparna inne i burken.

Nu skall jag bara rensa ut allt gammalt och lägga in det i min nya G5, sen skall "gumman" få byta upp sig från sin Imac till en stor blå G3:)

Tack

F

Ps
Har precis kopplat in JBL högtalarna, (Gumman jobbar sent), lyssnar på musik och dricker en bira och njuter

Ds

Mmm, bira... snart klar på jobbet :b

1
Bevaka tråden