Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iChat < > AOL på PC?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu undrar jag om iChat fungerar smärtfritt mot AOL klienten för PC? Samma version alltså det är väl version 8 eller nåt.
Har inte så stor koll just på detta område.

Skulle det innebära att med en iSight så skulle man kunna kommunicera visuellt med alla typer av användare?

Min sambo och tillika flickvän vill prata med son goda vän som flyttat till Italien och vill gärna så både bild och höra ljud. Vore detta lösningen på problemet?

Tänk om det skulle fungera då skulle vi köpa en iSIght.

Det funkar smärtfritt så länge du inte vill använda ljud och bild. Som det ser ut nu så är det iChat i båda ändar som gäller om du vill ha dessa funktioner. Finns andra lösningar också, sök lite på forumet så kommer du hitta några trådar om just detta ämne.

iChat och AIM på PC fungerar utan problem, men bara för vanliga textmeddelanden. iChat's audio/video-funktion stöds inte av AIM och AIM's "talk" funktion stöds inte av iChat.

Det som fungerar är att använda ophoneX och netmeeting.

Den allra bästa lösningen är förstås att den goda vännen skaffar en Mac.

Ciryon

  • Medlem
  • London
  • 2003-12-17 02:11

Har läst flera likadana inlägg tidigare och jag tror att Yahoo messenger funkar, men jag lovar inget...

Okej som vanligt har jag inte gjort någon sökning på ämnet och Adrian B är inte vaken heller verkar det som.
Yahoo Messenger fungerar inte.

ophoneX säger du? Hmm får titta på den då.

Skaffa henne en Mac - ja det vore nåt det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-19 13:01

Sisådär en månad senare...

jag kan rekommendera iVisit.
Det är gratis (i grundversion) och funkar på Mac och PC. Varken bilden eller ljudet kan riktigt mäta sig mot iChat och ful gränsnitt har den. Men den fungerar.

Det går att videochatta via Yahoo Messenger, men utan ljud. Det är även lite sparsamt med bildrutor per sekund.

Jag vill minnas att jag har läst i början av året att någonting är på göringen hos AOL och att en iChatAV-kompatibel (audio och video) AIM-klient är på G för PC. Av det drar jag slutsatsen att det rimligen inte fungerar idag (även om det har stått så i senaste nummer av Sveriges största Mactidning). Jag har iaf inte själv fått det att fungera.

Tackar det ska provas gensat! Sambon kommer bli överlycklig ifall jag fixar det.
Och vad gör man inte för sin flicka?

Citat:

Skrevs ursprungligen av pichia
...det drar jag slutsatsen att det rimligen inte fungerar idag (även om det har stått så i senaste nummer av Sveriges största Mactidning). Jag har iaf inte själv fått det att fungera.

Jag blev också förbluffad över påståendet. Enligt mr Jobs själv så fanns det inga tredjepartsprogram som var kompatibla med iChats AV-funktioner när man släppte betan, men välkomnade utvecklare att lägga in stöd i sina egna program.

AOL har en beta för Windows med videochat här:
http://www.aim.com/get_aim/win/win_beta.adp

Är det någon som vet om den är kompatibel med iChat?

Robert

Citat:

Skrevs ursprungligen av Lobban
AOL har en beta för Windows med videochat här:
http://www.aim.com/get_aim/win/win_beta.adp

Är det någon som vet om den är kompatibel med iChat?

Tyvärr inte. Ciryon testade AIM-betan i denna tråd utan framgång.

Publik Beta av iChat 2.1 stödjer video/audio med AIM för Windows baserade maskiner iChat Beta

Problemet med iChat 2.1 och AOL 5.5 är att den tydligen bara stöder video-chatt. Audio funkar inte, i alla fall för mig

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Problemet med iChat 2.1 och AOL 5.5 är att den tydligen bara stöder video-chatt. Audio funkar inte, i alla fall för mig

Nej, audio (eller Talk, som AOL kallar det) fungerar inte ännu. Det kommer snart är jag helt övertygad om. Däremot blir det ljud när man videochattar. En workaround är att hämta WebcamDV (som egentligen är ett windowsprogram som gör att man kan använda en DV-kemara som webkamera). Då kommer det upp en "testbild" från windowsanvändaren och det borde då vara möjligt att bara köra voice. Det kanske finns nåt sätt att fake'a att man har en webcam på mac också, vet inte hur det är med det.

Ciryon

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-07 15:27

jag har fått det att fungera mellan iChat DV 2.1 beta och AIM 5.5 på win XP. Det har lätt blivit laggtid mellan bild och ljud på flera sekunder. Omstart av kommunikationen åtgärdade problemet tillfälligt.

Jag har kört rätt mycket med iChat mot AIM på Windows nu. Det går verkligen riktigt bra. Laggar praktiskt taget ingenting och ljudet hänger med fint. Synd bara att "andra sidan" ska ha så kass kamera.

Ciryon

Ichat och AOL Messenger 5.5 config

Senast redigerat 2004-04-03 15:35
1
Bevaka tråden