Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerComputing skrivarproblem

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag har en PowerComputing PowerBase 180 som jag kör 9.0.4 på. Jag har också en riktigt gammal Star LaserPrinter 4, som fungerade bra tidigare under system 7 och tror jag 8.1. När jag köpte USB-kort som krävde 8.6 uppgraderade jag direkt till 9.0.4 istället. Sedan dess slutar alla utskriftsförsök med Postscriptfel (förut blev det bara så när filerna var för krångliga).
Har någon tips på hur jag kan få detta att fungera?

Tack på förhand
Mats Strömberg

Star (aah ljuva nostalgi - jag minns mina utskrifter på en Star LC100) och deras skrivare har ju gamla drivrutiner och det mesta tyder på att dessa är inkompatibelt med Mac OS 8.5 - 9.x. Om skrivaren kan använda Postscript borde det gå att använda LaserWriter 8 och skriva ut med den under förutsättningen att man installerar rätt PPD-fil.

Om skrivaren kräver en speciell drivrutin och inte kan använda LaserWriter 8 är det nog säkrast att partitionera hårddisken och installera 8.1 eller 7.x på den ena partitionen för att kunna starta om datorn med det äldre systemet och skriva ut den vägen.

Jag brukar använda lösningen med partitioner då jag drabbas av tillbehör som inte fungerar i nyare system. Alltså:

1. Fungerar LaserWriter 8 och en PPD-fil? I.s.f är allt grönt (om det går att byta ut drivrutinen och använda LW8 och PPD istället).

2. Går inte det: partitionera hårddisken och installera ett äldre system och lägg in drivrutinen där. Krånglet tyder på att drivrutinen är inkompatibel med Mac OS 9, och då är ett äldre system enda lösningen (för en uppdatering finns väl inte).

Det kan tyckas klumpigt att därefter behöva starta om datorn för att skriva ut, men om nu skrivaren fungerar bra och drivrutinen är inkompatibel med 9an är det ju den enda lösningen.

Detta är ett återkommande problem hos många just att deras gamla skrivare inte fungerar längre i nyare versioner av MacOS och tillverkaren bryr ju sig inte längre, om den ens finns kvar d.v.s. Just därför är det mycket trevligt att se att Apple har tagit en mer aktiv roll i Skrivarstödet i och med MacOS X.

Jag tycker att detta har varit en styrka i Windows länge just att de skickar med ett grundläggande stöd för ett stort antal nya och gamla skrivare. Detta stöd är oftast inte speciellt optimerat och kanske inte stödjer alla funktioner men man vet i alla fall att man inte behöver slänga skrivaren bara för att Tillverkaren kursat.

Hoppas att Apple fortsätter detta stöd med fler och äldre skrivare och fler andra externa och interna enheter.

Jag besökte Secus Data (som distribuerade Stars skrivare i Sverige): http://www.secus.se och konstaterade att det enda som de erbjuder från Star är kvittoskrivare. Det finns med andra inget hopp om nya drivrutiner till Star LP4, enligt detta.

När Star var igång med skrivare fanns System 7.x ute på marknaden vilket gör det naturligt att drivrutinen fungerar där. Dock har märket inte varit lika vanligt i Mac-miljö som med Amigan, vilket gör att det inte lär finnas ersättningsdrivrutiner heller.

Att begära att Apple skulle lägga med drivrutiner till en så gammal och ovanlig skrivare är svårt. Därför finns det ingen annan lösning än att partitionera hårddisken, installera ett äldre system på den ena partitionen (ett minisystem på en liten partition) och ha skrivardrivrutinen där. Det innebär visserligen att datorn måste startas om vid utskrifter, men tyvärr finns ingen annan lösning.

  • Oregistrerad
  • 2002-01-14 13:06

>>Mats
*Följande inlägg förutsätter att skrivaren har Postscript (se Matts Es inlägg)*

Ett annat mycket bra tips är att prövat med AdobePS™ 8.7.3 drivisen.
Den är tom bättre än Apples LaserWriter 8

Kan vara värt ett försök...

/Micke Seid

1
Bevaka tråden