Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redigera MP3

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilket *gratis* program (OSX) klarar att importera/redigera/spara i MP3 - har en del låtar som har lite skräp i slutet... hämtade med Inet Streamer Archiver... Kollade QT Pro som inte funkade... tror att detta program inte kapar strömen föränns strax efter att låten är slut, dvs. tar med 3-4 sekunder av nästa låt... lätt enerverande.

Olle

Audion?

www.panic.com

/Jonathan

• Medlem
  • 2003-03-17 18:40

Spark Me kanske?

Amadeus är inte *gratis* men den är great och går att använda i alla fall

http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=2;t=002087;p=1#000002

/G

Testade både Amadeus och Spark Me men ingen av dom kan spara i PM3... AIF kan dom men då blir filerna äckligt stora... ska se vad Audion klarar - om den KAN rensa lite i filerna. Tror det finns dågot drag & drom mellan AIF och MP3 men det blir en onödig omväg... Spark Me klarar inte långa filnamn. Testade nu Audion men editorn ser bara dimmade filer... så jag är nu tillbaka på ruta ett.

Olle

[ 17. mars 2003, 20:24: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
Testade både Amadeus och Spark Me men ingen av dom kan spara i PM3...

Olle

Amadeus kan väl ändå spara i MP3?!? Jag använde den för att ta bort lite skräp från mp3-filer och den både importerade och exporterade till mp3. Kolla noggrannare för jag är helt säker på att det går.

Helt rätt Rickard - fel av mig - tack! Ser dock att Amadeus 2 dyker på vissa av MP3:orna men är ganska säker på att det kan vara något fel på dom... nu återstår att rensa en massa timmars låtar... så slipper jag höra slasket i iPoden. Förefaller värt att registrera om 15 dygn.

Olle

[ 17. mars 2003, 21:35: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-03-17 22:44

QT pro ska ju klara att klippa bort saker i slutet om de var de du ville göra....

Nu funkat Amadeus kanonbra frånsett att enstaka filer är skadade, QT Pro kan vad jag ser spela MP3 men inte spara som MP3 och det stupar då på detta... fördelen med Amadeus är att jag ser var skräpet finns och kan snabbt markera vad som ska lyftas bort

• Medlem
  • Harestad
  • 2003-03-25 08:28

Om du sparar ljudet i quicktime som typ waw lr nåt så kan du importera filerna i iTunes och där göra om dem till Mp3...

• Medlem
  • Höganäs
  • 2003-03-25 08:47

Ett alternativ för att slippa skräp i början/slutet när man spelar upp mha iTunes är att välja info för ett spår och under alternativ välja start- och stopptid. På så sätt kan man alltså ta bort ett "dåligt slut".

Vet ju inte om det var det du var ute efter, men kanske hjälper det någon...
/M

Tror detta bara gäller iTunes men att det inte följer med över till iPoden och då spricker det annars vettiga förslaget.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2003-03-25 09:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Tror detta bara gäller iTunes men att det inte följer med över till iPoden och då spricker det annars vettiga förslaget.

OK.
En lösning är ju att du lämnar din iPod till mig, så skickar jag min Walkman så du kan spela in ett kasettband!?
(Den har för övrigt radio, så du tjänar på bytet!)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke F
En lösning är ju att du lämnar din iPod till mig, så skickar jag min Walkman

Du måste blivit snöblind där uppe hos dig i Luleå

Audion öppnar/spelar in/mixar/klipper/sparar mp3... Jag har precis börjat leka med att spela in strömmande mp3

• Medlem
  • Höganäs
  • 2003-03-27 17:58

OK Olle.
Här är ännu ett iTunesförslag:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20030325150107605

Kan du skicka din iPod nu då?

;):D

Hmm... klart bra förslag, ska testa och se hur det funkar... fast iPoden, ja den kan du glömma

• Medlem
  • Höganäs
  • 2003-03-27 20:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Hmm... klart bra förslag, ska testa och se hur det funkar... fast iPoden, ja den kan du glömma

OK. No hard feelings

Tänk bara på det att om ni importerar en mp3-fil, redigerar den och sedan exporterar den igen så kommer ni få kvantiseringsdistorsion för varje generation ni skapar. Detta försämrar ljudet avsevärt och är något jag verkligen inte rekommenderar (det märks oftast som ett högfrekvent pinglande eller brus i ljudet).

Snålkodning är tänkt att användas från högkvalitativa PCM-filer (typ .aiff, .sd2 eller .wav) och så fort man kodar om redan kodat material så havererar hela idén. Ett varningens finger bara...

Lycka till!

/Jont Olof

1
Bevaka tråden