Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.3.2 Uppdatering

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-18 15:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
Tips: skippa att använda så mycket tredjepartstillägg!
Skyll inte på Apple om ni har stoppat in en massa trams i systemet.

Bästa jag läst idag.

• Oregistrerad
  • 2003-12-18 16:02

Scooter...
Du kan ta bort kvitton men det finns en stor risk att du kommer få trubbel senare med detta. De4t bästa är nog att starta från cd, installera om men använd tillvalet "behåll användare och inställningar". Sedan kan du ju köra en X.3.1 installation ovanpå det.

Jo men innebär inte det att jag måste ominstallera allt med postgresql etc?

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-18 16:07

Jag tror inte att du kommer undan versionskontrollen tyvärr. Det jag syftade på tidigare var självklart att starta ifrån Panther skivan.

Jag skulle nog startat från den och gjort en "arkivera och installera" så att du får ett nytt fräscht 10.3.0 som du uppgraderar till 10.3.1. Det är det enda som fungerar i praktiken.

Då måste du installera om Postgresql och allt annat som du petat in i ditt system ja. Arkivera och installera hämtar troligtvis bara över dina inställningar, din användarmapp osv. Inte 3:e parts paket som lagts till i systemet.

• Oregistrerad
  • 2003-12-18 16:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Jo men innebär inte det att jag måste ominstallera allt med postgresql etc?

Det låter som om du nog skulel behöva det - Men kan du inte hitta en mac och starta din på sysCD:n i target mode (fan vet om det fungerar ) och rädda över inställningarna för mail och databaser (och vad det var).

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-12-18 16:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av pichia
Och nu har jag en ständigt surrande 12a. Bye-bye tysta datorn :(...

Fan, att man inte kan låta bli... Surr, surr, surr... Hur sval ska den behöva bli? Så här kyld har den aldrig varit förut... Nej, jag lever hellre med risken för brännmärken än med detta ständiga surr...

Batteritiden blev bättre än någonsin här men den sjunker snabbt pga fläkten (troligtvis). 10.3.3 får gärna komma i morgon...

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-18 16:17

Arkivera och installera så sparas ju din gamla systemmapp i en separat mapp. Sen kan du leta rätt på dina SQL-prylari den om du nu vill flytta över dem manuellt.

Target mode till annan hårddisk känns onödigt när du kan få din systemmapp arkiverad på din egen. OM dessa SQL prylar placeras i din hemkatalogs bibliotek osv och inte direkt i systemkatalogen, kommer de för övrigt att flyttas över iom. Arkivera&Installera installation.

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-18 16:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av rk
Fan, att man inte kan låta bli... Surr, surr, surr... Hur sval ska den behöva bli? Så här kyld har den aldrig varit förut... Nej, jag lever hellre med risken för brännmärken än med detta ständiga surr...

Batteritiden blev bättre än någonsin här men den sjunker snabbt pga fläkten (troligtvis). 10.3.3 får gärna komma i morgon...

Håller verkligen med, jag vill ha tillbaks min varma fina dator!

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-18 18:29

Beror ju lite på hur du använder datorn. Om jag sitter med min i sängen eller t.o.m i knäet så körs fläkten men om jag har den på en ställning med gott om luft under som man ofta har när den är kopplad till extern skärm så är det ingen fara.

• Oregistrerad
  • 2003-12-18 20:25

Någon som sitter med en G4 Sawtooth och Geforce 2MX och Panther? Mina fönster klibbar sig fortfarande trots uppdateringen till 10.3.2. Är det någon som har samma problem som jag? Och kanske har löst det?

• Medlem
  • Ale
  • 2003-12-18 22:45

Jag installerade uppdateringen på min PB12" (1 GHz) i morse och har inte haft några som helst problem med den, varken med fläkt som går eller något annat. Datorn har varit igång i stort sett hela dagen resten av tiden i vila och under perider belastats ganska hårt. Jag har fortfarande inte hört fläkten gå igång, den var igång fler gånger igår.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-18 23:40

Vågar man köra in den på min ibook g3 800?

Min G4 Sawtooth är problemfri efter updaten.....

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-19 08:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Lundh
Jag installerade uppdateringen på min PB12" (1 GHz) i morse och har inte haft några som helst problem med den, varken med fläkt som går eller något annat. Datorn har varit igång i stort sett hela dagen resten av tiden i vila och under perider belastats ganska hårt. Jag har fortfarande inte hört fläkten gå igång, den var igång fler gånger igår.

Jag inbillar mig att det är den första PB12" (867 MHz) som är värsta boven. Din PB har väl en strömsnålare (och svalare) processorvariant.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-19 09:05

Alla problem jag hade med min LaCie FW 400 80GB är fixade, innan 1.3.2 gick den inte att använda i Panther, mycket irriterande, speciellt när det bara var att starta i MacOS 9 för att slippa problemen med disken.
Men nu, som sagt, är frälsningen kommen.

För mig har saker och ting inte fungerat så här bra sen jag hade 7.6.1 på min gamla Performa 6200.

Yosemite med G4 400MHz
320MB RAM
80GB+80GB HD.

• Oregistrerad
  • 2003-12-19 11:56

Efter 10.3.2 uppdateringen så slutade iChat AV och Safari att funka, safari kan inte komma fram och iChat kan inte visa motagna och skickade medelanden alls... mycket störigt.. Detta är på en ny PB 17..

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-12-19 12:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av pichia
Jag inbillar mig att det är den första PB12" (867 MHz) som är värsta boven.

Bekräftas. Det är en sån jag har och som nu surrar för jämnan...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-19 12:42

Ventilationsproblemet på PB12"an (867 MHz) är så besvärande att jag har bestämt mig: Det blir omsinstallation av Panther till helgen och uppgradering till 10.3.1. Då hoppas jag få tillbaka min tysta PB. Värmen har aldrig stört mig.

Det känns sorgligt om det innebär att detta var, i praktiken, den sista möjliga systemuppgraderingen på min knappt 1 år gamla dator...

Jag har för mig att det fanns en bugginrapporteringssida på Apples hemsida, men jag hittar inte den just nu. Upplever det här problemet som en bug.

MacFixit rekommenderar följande:

Pre/post-install maintenance As usual, we recommend that you perform Disk Utility's Repair Disk Permissions function (while booted into Panther, not from the OS X Install CD) prior to installing the update, and again after installing it.

Och det gjorde ni förstås...:)

Om ni vill pilla själva i systemet så finns det ett hack för 10.3.2 som återställer modulen för fläkten till den som motsvarar 10.2.8.

Men det sker på egen risk som sagt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-19 13:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
Om ni vill pilla själva i systemet så finns det ett hack för 10.3.2 som återställer modulen för fläkten till den som motsvarar 10.2.8.

Tack Marcus, det var intressant. Får se om man vågar göra på det viset istället...

Vet inte om min fläktar mer än tidigare (tiBook 550). Innan gick den igång efter att datorn var tokvarm och då tokvarvade den som en hårtork. Nu verkar det snarare som att den väser på lite lugnt och stilla mer kontinuerligt, men det är nog för tidigt att uttala sig ännu om huruvida det beror på uppdateringen eller inte...

• Oregistrerad
  • 2003-12-19 14:42

Jag fattar inte vad Apple lyckats med. Nu har jag uppdaterat till 10.3.2, och den har kraschat två gånger. Alltså allt bara låser sig, det går inte att göra nånting, så de e bara att hålla inne startknappen på min G4 1,25 Ghz i 5 sek. Det började dock inte bara med 10.3.2, utan när jag installerade Jaguar. Jag har repaterat rättigheter, så jag fattar inte vad som är fel?? Jävligt störande Apple! Inget annat OS X har hängt sig nån gång för mig, men Jaguar har krånglat en hel del hittills! Någon som har nån idé? Jag har inte något tredjepartstillägg installerat vad jag kan komma på...

• Medlem
  • Mjölby
  • 2003-12-19 14:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Båth
Jag fattar inte vad Apple lyckats med. Nu har jag uppdaterat till 10.3.2, och den har kraschat två gånger. Alltså allt bara låser sig, det går inte att göra nånting, så de e bara att hålla inne startknappen på min G4 1,25 Ghz i 5 sek. Det började dock inte bara med 10.3.2, utan när jag installerade Jaguar. Jag har repaterat rättigheter, så jag fattar inte vad som är fel?? Jävligt störande Apple! Inget annat OS X har hängt sig nån gång för mig, men Jaguar har krånglat en hel del hittills! Någon som har nån idé? Jag har inte något tredjepartstillägg installerat vad jag kan komma på...

Är det så att de nya systemen kräver nyformaterade hårddiskar och rena installationer?
I så fall sviker man stora delar av oss som valde Mac för att slippa behöva sätta tekniken i fokus.

Är det så att Safari bidrar ytterligare till de problem som så många har?
I så fall får snacket om Macen som den digitala hubben sig en rejäl törn. En bra browser torde vara navet i ett digitalt liv.

• Medlem
  • 2003-12-19 15:42

Fläkten på min iBook har bara gått mer och mer sällan efter alla uppdateringar. Konstigt. Den blir inte lika varm som tidigare heller.

Däremot kan jag inte starta MS Office programmen efter uppdateringen. Det där Office är verkligen nyckfullt. Alla program krashar under uppstart. Det kan hända att det har med typsnitt att göra... får kolla det.

• Oregistrerad
  • 2003-12-19 17:20

Jag har haft problem med denna uppdatering, fast inte på en PB.

Jag har en BV G3 300 mhz, jag får konstiga krashar.

Jag har fått 2 frysningar och en Kernal Panic.
Jag hoppas att Apple fixar en uppdatering för detta.
Annars tänker jag ta risken att installera om burken, eller vara i OS 9 tills det går över..

• Oregistrerad
  • 2003-12-19 17:24

Som sagt, över huvudtaget sen de släppte Panther så verkar många mår fått riktiga "frysningar" och så. De får fasen se till att fixa detta!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer

nån som testat? Är ju sugen på få tyst på åbäket igen, men inte om den brinner upp

• Oregistrerad
  • 2003-12-19 17:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan S
nån som testat? Är ju sugen på få tyst på åbäket igen, men inte om den brinner upp

Inte testat än, men överväger det starkt. Det är inte alls kul med en dator som leverom som 12"aren min gör nu.

gör de, den säger du till om den gick sönder eller inte

• Medlem
  • Örebro
  • 2003-12-19 19:12

Min fläkt på min 12" går nu hela tiden, flaff flaff. Det tycker jag inte om, hellre lite värme som hjälper en att hålla sig varm i vintermörkret.

Bevaka tråden