Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera bookmärken

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-18 15:24

Hur får jag över alla bokmärken ifrån Internet Explorer (pc version) till Mac ?
trodde det skulle vara så pass enkelt att man ersatte filen som hette Favorites.html men se det gick inte .. Då öppnas länkarna som filer innuti explorer..

Spelar ingen roll om det blir till Safari eller Internet explorer

Tack för hjälpen !

• Oregistrerad
  • 2003-12-18 15:28

Safaris menyval "importera..." (i bookamrk-menyn väl?) funkar inte?
(give or take some - Har aldrig vare sig letat efter det eller använt det : Bara sett något i förbifarten...)

• Oregistrerad
  • 2003-12-18 15:59

Nja .. Safari importerade ju de bokmärken som fanns i internetexplorer första gången Safar användes. Men eftersom jag inte kan få bokmärkena att funka i explorer så kan safari inte importera dem heller.

Jag kan alltså i finder se alla bokmärken och dubbelklicka på dem så öppnas de precis som de ska..
Men tar jag in dem i safari eller explorer så öppnas de som file://localhost/Users.. ..

• Oregistrerad
  • 2003-12-18 16:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mikael S
Jag kan alltså i finder se alla bokmärken och dubbelklicka på dem så öppnas de precis som de ska..
Men tar jag in dem i safari eller explorer så öppnas de som file://localhost/Users.. ..

Eh... Inte helt med där
Om du dubbelklickar (eller öppna med...) så öppnar dom sig som dom skall, men om du importerar bokmärke så blir det knas?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mikael S
Hur får jag över alla bokmärken ifrån Internet Explorer (pc version) till Mac ? Trodde det skulle vara så pass enkelt att man ersatte filen som hette Favorites.html

Det borde vara precis så enkelt...

Nå, saxat ur Safari hjälp:

"I dagsläget kan du inte importera bokmärken direkt från andra webbläsare till Safari. Det kan gå att flytta dina bokmärken till Safari genom att exportera dem som HTML-dokument från din webbläsare. Därefter öppnar du dokumentet i Safari och öppnar ditt bokmärkesbibliotek i ett separat fönster. Dra länken från det första fönstret till en samling i bokmärkesbiblioteket."

Kanske det hjälper...

• Oregistrerad
  • 2003-12-18 16:28

Precis, kan dubbelklicka men inte importera.

Men har upptäckt att om jag öppnar upp filen Favorites.html så kan man dra över filerna en och en in till Bokmärken i Safari.
Visserligen kommer bokmärket hetta tex 99mac.url och adressen kommer vara file://localhost/user/.. ../ url

Men det går att dubbelklicka och rätt sida kommer att öppnas.

Lite krångligt .. så har ngn ett lättare sätt så vore jag tacksam.. Annars har jag kvällen räddad

• Oregistrerad
  • 2003-12-18 16:34

Hm...
Explorer har väl namnet på länken samma som filnamnet på länken - och två url:er (baseurl och något mer)
Safari har väl två rader i plist:en med namn - adress (öppna den i usr/lib/pref/...)
Om det så regelmässigt så borde det ju gå att tota ihop ett applescript... Fast det tar nog kvällen det oxå - Men i vart fall en lite roligare kväll

Vet inte hur IEs bokmärkesfil ser ut i Windows jämfört med Mac, men kan det inte vara så enkelt att de skiljer på sig och Safari bara är gjort för att importera från Mac-versionen?

• Oregistrerad
  • 2003-12-18 18:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christofer
Vet inte hur IEs bokmärkesfil ser ut i Windows jämfört med Mac, men kan det inte vara så enkelt att de skiljer på sig och Safari bara är gjort för att importera från Mac-versionen?

Jo…
Nu finns det väl olika IE iofs. men jag kollade på IE5.5 för Win(2K) och IE5.3 för Mac
På win-versionen ligger bokmärken i en mappstruktur med namnet som filnamn och länken som baseurl och url (fil Apple - 4 rader: text; BASEURL=http://www.apple.com/se/ ; text; URL=http://www.apple.com/se/)
På Mac-versionen ligger bokmärken i en html-fil med länk/namn (<A HREF="http://www.apple.com/se/" OBJECT_TYPE="LINK">Apple</A>)

Safari påminner mer om den senare men lite mer XML-lik

Använd Mozilla Firebird istället tills Safari har utvecklats lite mer.

1
Bevaka tråden