Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DJ-mixningsprogram ...

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Får snart min nya PB G4 15" och tänkte kolla om det är ngn som känner till ett bra program för DJ-mixning.

Känner till ett program: Traktor, men har ingen aning om det är ngt att ha.

Tack på förhand för svar!

Stefan Bede

• Oregistrerad
  • 2003-12-18 19:13

MegaSeg är ett alternativ.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
MegaSeg är ett alternativ.

Ett annat ev. problem som kan uppstå är att jag kör fortfarande uteslutande vinyl och tänkte då bränna över låtarna på min Audio-only-CD-brännare för att sedan använda de låtarna i mixen.

Går det?

• Oregistrerad
  • 2003-12-18 19:47

Tänkte fel, skriver nytt:

Det går, men du lär inte få med låtnamnen.

Citat:

Det spelar ingen roll.

Juste - då går det alltså ...

Tack för hjälpen!

Stefan

• Oregistrerad
  • 2003-12-19 10:42
Citat:

Tänkte fel, skriver nytt:

Varför inte det? Många audio brännare stödjer ju CD text. Ialla fall de modeller jag har kollat in. Tycker ju rimligen att ett DJ-program även det borde stödja CD text, fast vem vet?

• Medlem
  • 2004-01-16 10:01

Traktor är nog det bästa alternativet du kan få tag på. Jag har prövat det och det kändes skit kul att jobba med. Jag är ingen DJ, men kul var det!

• Oregistrerad
  • 2004-01-16 11:31

om du gillar att spela vinyl, så testa Final Scratch. Du spelar mp3 från datorn, men allt styrs med två tidskodade vinylskivor.

grymma grejer.

annars är faktiskt Traktor det absolut bästa och proffsigaste. Ännu roligare blir det om du har en midicontroller för att sköta mixern och filter och eq.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Dj Leafer
om du gillar att spela vinyl, så testa Final Scratch. Du spelar mp3 från datorn, men allt styrs med två tidskodade vinylskivor.

grymma grejer.

annars är faktiskt Traktor det absolut bästa och proffsigaste. Ännu roligare blir det om du har en midicontroller för att sköta mixern och filter och eq.

Jag ringde häromdan och talade med dom som säljer Traktor och enligt de kommer jag att få problem med cueing eftersom det inbyggda ljudkortet (PB G4 15" alu) är begränsat ...

För att förtydliga mig lite, så är jag i första hand inte ute efter ett program för live-jockande utan för att göra mixar i lugn och ro i datorn och sedan bränna en färdig mix-CD ... Jag har kollat in Megaseg och det verkar vara ett bättre alternativ.

Kommentarer ngn?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Bede
Jag ringde häromdan och talade med dom som säljer Traktor och enligt de kommer jag att få problem med cueing eftersom det inbyggda ljudkortet (PB G4 15" alu) är begränsat ...

För att förtydliga mig lite, så är jag i första hand inte ute efter ett program för live-jockande utan för att göra mixar i lugn och ro i datorn och sedan bränna en färdig mix-CD ... Jag har kollat in Megaseg och det verkar vara ett bättre alternativ.

Kommentarer ngn?

Ingen begränsning i PB'ns ljudkort stereo är ju standard nästan alla bärbara har ju bara stereo ut. Du behöver ett enkelt USB eller FW ljudkort med fyra utgångar , Roland och M-Audio har flera olika.

• Oregistrerad
  • 2004-09-08 18:29

Apropå det här med utgångar ska Indigo ha ett PCcard (indigo DJ) som funkar till PBG4 15" som jag funderar på att köpa. Finns det några för-/nackdelar med ett PCkort om man jämför med USB eller Firewirelösningen?

QUOTE=jazzper]Ingen begränsning i PB'ns ljudkort stereo är ju standard nästan alla bärbara har ju bara stereo ut. Du behöver ett enkelt USB eller FW ljudkort med fyra utgångar , Roland och M-Audio har flera olika.[/QUOTE]

• Medlem
  • Danderyd
  • 2004-08-11 23:21

Har testa Mega Seg och det var väl ok. Håller också på att försöka lära mig att mixa ordentligt och i framtiden antagligen köpa egen utrustning.

Finns det inga mer BRA program än Mega Seg och Traktor?

Är Traktor svårt att lära sig?

Ursprungligen av drew:

Har testa Mega Seg och det var väl ok. Håller också på att försöka lära mig att mixa ordentligt och i framtiden antagligen köpa egen utrustning.

Finns det inga mer BRA program än Mega Seg och Traktor?

Har du kollat Ableton Live 4? Det har ju inte samma traditionella upplägg som en DJ mixer med 2 kanaler osv som man mixar emellan. Istället en matris med ljudklipp du kan lägga upp enligt eget tycke och mixa och skapa i realtid med loopar, låtar, clips o effekter osv.
VST/AU effekter och numera VST instrument med midi stöds också.

Ta ner en demo från www.ableton.com och kör i Session view.

• Oregistrerad
  • 2004-08-12 10:44

Vill man göra proffsmixar använder man Pro Tools, annars vet jag många som har börjat göra radiomixar och mix-cds i Traktor, just för att det är så otroligt enkelt och att man behåller lite av den riktiga dj-känslan.

att man sedan kan 'dubba' över mixar och misstag man gjort, tycker jag är grymt.

och jag vet en supermegadj, Sasha, som bara spelar i Ableton Live nu. Han släppte till och började lira cds för 1-2 år sedan, men sedan testade han Ableton Live och insåg att det var lika bra att kapitulera.

skulle vilja testa det själv faktiskt, snacka om att ha full kontroll. man har låtar (egna edits) plus en massa loopar och grejer till varje låt. mäktigt.

1
Bevaka tråden