- Merovech
- Medlem ●
Är:
"Microsoft, perhaps unintentionally, created a new cost for the Apple faithful by discontinuing development of the Internet Explorer browser for the Mac. Mac users can use existing versions, but as Internet technology advances, Apple's Safari browser will be compelled to follow IE's lead"
kommentar nog från artikeln själv?
[Att sätta IE = internet technology är ju att tala om att man har taskig koll på vad som är skillnaden i styrande och vanligt…]
Min kommentar
Jag är väl lite partisk, men det enda som jag tycker stämmer är att det finns fler program av samma sort att välja mellan för windows än för mac.
Förutom spelen då....
Okej, mac versionerna släpps i bland senare än windows versionerna...
Men spelar det någon roll?
Alla PC nissar jag känner kör ju enbart MS produkter (mer eller mindre varma) och då är det praktiska utbudet i princip identiskt...
/J
Edit, stavfel
Hmm. Dålig artikel.
Microsoft, perhaps unintentionally, created a new cost for the Apple faithful by discontinuing development of the Internet Explorer browser for the Mac
Är detta påstående sant? Har det blivit dyrare att äga Mac sedan IE slutade utvecklas?
So users of older machines -- more likely to need tech support -- may have to incur substantial costs.
Känns inte heller helt självklart. De flesta behöver nog mest support under de tre första månaderna som ägare till en ny dator. Sen har iofs Apple onödigt snål supportpolicy.
CS nivå.
hmm, jag har ytterst svårt att hänga med i han resonemanger..
Attaining full compatibility at the office can be pricey. "Apple's got some basic software included on most Macs for word processing and e-mail, but if you really need compatibility withMicrosoft (Nasdaq: MSFT) Office, you'll need to spend the money for Microsoft Office," Macworld editor Jason Snell told NewsFactor.
Bullshit.
sist jag kollade kostade office pengar, även om man sitter med windows.
Och vad gäller överföring mellan kontoret och hemmet så har jag, även om jag är ganska långt ifrån en "kontorsnisse" så har jag inte haft några problem.
Virtually every Mac user can recall offers that are Windows only. For example, the local office supply store may carry network hubs that are Windows only.
Bullshit.
Sist jag kollade var UDP och TCP/IP (med flera) protokoll så abstrakta (abstrakherade?) att det inte spelade nån roll vilken platform man sitter med.
Microsoft, perhaps unintentionally, created a new cost for the Apple faithful by discontinuing development of the Internet Explorer browser for the Mac. [...] But if Microsoft takes steps to make IE's development harder to keep up with for other browser developers, that would create an additional burden for Mac users.
Bullshit.
Webben börjar (är) mogna, detsamma gäller alla som utvecklar för den, framförallt dom som verkligen har inflytande, vilket innebär att webbsidor är långt ifrån gjorda för én webbläsare och en platform (såväl datorer som medium). Detsamma gäller för alla framtida teknologier.
Still, while many of the applications are cost equivalent, Apple users who want to stay current with the latest Mac operating system release have needed to pay $129 on a regular basis. When Apple released version 10.1, 10.2 and 10.3, each one of the releases cost $129.
Bullshit.
Exakt samma gäller för en windows användare som vill "stay current", det finns ingen som tvinger dig till att uppgradera oavsett om du kör mac eller win. Även om båda företagen såklart vill att du skall.
Så vad tycker jag om denna artikeln? Bullshit.
Eller på redig svenska; skitsnack!
Ännu ett exempel på datavärldens analytiska "förmågor" och dessa "välinformerade" journalister med "insikt" inom branschen.
citat:Still, while many of the applications are cost equivalent, Apple users who want to stay current with the latest Mac operating system release have needed to pay $129 on a regular basis. When Apple released version 10.1, 10.2 and 10.3, each one of the releases cost $129[/B]
Haha! Det där var ju dagens sämsta! Vad kostar inte Windows 95, Windows 98, Windows 2000, Windows XP? Hallå?
Till att börja med kan jag ju påstå att att enbart batterikostnaden uppgår till 100:-/mån för en iBook eller Powerbook.
Livslängden är 12-15 mån vid normal användning, och ett nytt batteri kostar ju c.a 1500:-
Nu har jag visserligen sugit ut mitt iBook 500 batteri i 30 månader, men så håller det ju bara i 20 minuter mellan varje laddning, så min "strömförbrukning" uppgår bara till 50:-/mån:)
Skrevs ursprungligen av Pär
Det har dom - kostar 0:-
Däremot tar dom ut pengar när dom gör större förändringar...
Skillnaden mot Windows är ju att en Mac-ägare MÅSTE köpa ett nytt OS en gång om året för att kunna köra de senaste programmen. Så är det inte riktigt på Windows. De flesta program som släpps till Windows idag fungerar på 98SE eller senare (~5 år gammalt), eller i värsta fall på 2000 (~4 år gammalt). Hur många nya Mac-program fungerar på äldre operativ än Jaguar?
Skrevs ursprungligen av C-mon
Hur många nya Mac-program fungerar på äldre operativ än Jaguar?
Inte en susning - 10.1.5 är ju en vanlig gräns (liksom 10.2.4)
Vad gör det per år? Kontra en licens på en 4år gammal 2K ex.v.
(98 glömmer vi för det är alleredan osupportat av MS mer eller mindre...)
Skrevs ursprungligen av Pocahontas
Till att börja med kan jag ju påstå att att enbart batterikostnaden uppgår till 100:-/mån för en iBook eller Powerbook.
Livslängden är 12-15 mån vid normal användning, och ett nytt batteri kostar ju c.a 1500:-
Nu har jag visserligen sugit ut mitt iBook 500 batteri i 30 månader, men så håller det ju bara i 20 minuter mellan varje laddning, så min "strömförbrukning" uppgår bara till 50:-/mån:)
Då har jag haft tur. Har kört min PB G3 Lombard i 4,5 år utan batteribyte.
PC-ägare måste inte köpa något alls eftersom det är så mycket lättare att hitta någon som har de programmen man vill ha så man kan bränna de gratis, eller bra mycket billigare.
Eller så är det bara jag som inte vet vart jag ska leta efter Mac-program, när ingen i den fysiskt närmaste bekantskapskretsen kör Mac.
i denna tiden så är det ju långt ifrån svårt att få tag på något digitalt copyrightad material...
Så det argumentet är både tunt och dumt.
Inte en susning - 10.1.5 är ju en vanlig gräns (liksom 10.2.4)
Vad gör det per år? Kontra en licens på en 4år gammal 2K ex.v.
(98 glömmer vi för det är alleredan osupportat av MS mer eller mindre...)
Hmmm hur menar du?
Kan du förklara närmare?:confused:
Skrevs ursprungligen av D Damlin
Hmmm hur menar du?
Kan du förklara närmare?:confused:
Jo, 10.1.5 är ju ett vanligt sätt att beskriva versioner av något.
Fast när det gäller osX så är 10 nog inte ett versionsnumemr utan mer att se som X
Så 1. är major revision och efter som osX startade på 0 - en smula orginellt, men det var ju lite halvfärdigt så varför inte - så betyder 1 första större förändringen.
.5 betyder femte mindre förändringen inom samma "major design".
Jämför med IE5.3 [IE(X)5(1).3(5)] exempelvis...
Eller var det något annat som var förbryllande
Angående lågt prioriterade plattformar, och problem med kompatibilitet:
The popular Internet jukebox software, MusicMatch, was released for Mac long after a Windows-only version became popular. Minority status carries burdens, even in the computing world.
Ha, ha, var inte detta det bästa citatet då?
Nej, det var faktiskt ingenting som var sant i den artikeln.
Det här med att Windows har fler program att välja mellan är knappast sant/relevant heller. Jag tycker snarare att det är lite jobbigt att det numera finns så många program till OS X... Till OS 9 och tidigare fanns det ofta ett eller två program som alla använde, vilket gjorde att de fungerade väldigt smärtfritt mellan användare. Snarare ett plus, än ett minus. Men, som sagt så är vi inte där längre...
Att Microsoft säljer klistermärken med Windows XP på, betyder ju inte att möss, hubbar och allt vad det är inte funkar med Mac också. Förmodligen fungerar de bara bättre utan ruttna drivrutiner.
Jo, 10.1.5 är ju ett vanligt sätt att beskriva versioner av något.
Fast när det gäller osX så är 10 nog inte ett versionsnumemr utan mer att se som X
Så 1. är major revision och efter som osX startade på 0 - en smula orginellt, men det var ju lite halvfärdigt så varför inte - så betyder 1 första större förändringen.
.5 betyder femte mindre förändringen inom samma "major design".
Jämför med IE5.3 [IE(X)5(1).3(5)] exempelvis...
Eller var det något annat som var förbryllande
Heh... var inte det jag syftade på. har full koll på versionsnummer.
funderade mer på detta:
"Vad gör det per år? Kontra en licens på en 4år gammal 2K ex.v."
Skrevs ursprungligen av D Damlin
"Vad gör det per år? Kontra en licens på en 4år gammal 2K ex.v."
Det var en tråd tidigare som jämförde kostnaderna mellan XP tror jag det var, och X. Det skillde inte så värst mkt då XP är så mkt dyrare samt att man blir ju tvungen att lägga till all förlorad arbetstid som går åt till att installera patch hit, patch dit och patch forever. De verkar stå som spön i backen.